یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: ابتلای ترامپ به کرونا و دوره کوتاه حضورش در بیمارستان خیلی تاثیر عمیق و قابل توجهی در نتیجه انتخابات نخواهد گذاشت و هنوز آراء خاکستری برای انتخاب بین دو کاندیدای اصلی دموکرات و جمهوری خواه مردد هستند.

آرای خاکستری، تحت تاثیر "کرونا"ی ترامپ قرار می‌گیرند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فواد ایزدی در گفت‌وگو با اشاره به ابتلای دونالد ترامپ به کرونا و بعد از چند روز بازگشت وی به کاخ سفید با بیان این که معتقدم واقعا ترامپ به کرونا مبتلا شده است، گفت: البته قرار نیست که هر کس به کرونا مبتلا شد فوت کند و درجه تاثیرپذیری هر کس از این بیماری متفاوت است.

وی گفت: مساله این است در شرایط فعلی ترامپ دغدغه انتخابات را دارد و برای مردم آمریکا خیلی مهم است کسی که می خواهد رییس جمهور شود سرحال و فعال باشد. از این رو برای ترامپ این مساله مهم است که در انظار عمومی و فعالیت های انتخاباتی حضور داشته باشد و به هر شکل شده خود را به کاخ سفید باید می رساند. از طرفی انتخابات بر خلاف دوره های قبلی به خاطر کرونا زودتر از موعد شروع شده است چرا که از طریق پست در حال انجام است بنا بر این ضروری است تا در این شرایط ترامپ در میان افکار عمومی ظاهر شود.

این کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به انتقاداتی که به ترامپ برای رعایت نکردن و جدی نگرفتن کرونا بوده است، اظهار کرد: منتقدان به ترامپ در این باره در  این شرایط که وی به کرونا مبتلا شد از این فضا استفاده کردند ولی باز هم ترامپ با پیامی که بعد از خروج از بیمارستان منتشر کرد می خواست بگوید که حتی اگر کرونا هم بگیریم نباید کل زندگی افراد تحت تاثیر این مساله قرار بگیرد و بنا داشت بگوید اگر کرونا هم گرفتید باید زود خوب شوید.

وی در پاسخ به این که ابتلای ترامپ به کرونا بر آراء وی و به ویژه تحت تاثیر قرار گرفتن آراء خاکستری موثر است، گفت: دوره حضور ترامپ در بیمارستان خیلی کوتاه بود و به نظر نمی آید چندان این روند بر آراء وی تاثیر گذاشته باشد یا در نتیجه انتخابات. درباره آراء مردد و خاکستری هم باید گفت که با وجود همه این اتفاقات به نظر هنوز این آرا مردد هستند و تصمیم نگرفتند.

ایزدی با اشاره به مساله انتخابات و اقتصاد که برای ترامپ مهم هستند اظهار کرد: کرونا قطعا بر نظر مردم آمریکا تاثیرگذار است و اگر تا یک ماه آینده روند ابتلا به کرونا در آمریکا هم چنان سرعت داشته باشد به نفع ترامپ نخواهد بود چرا که این مساله قطعا بر روند اقتصاد آمریکا هم تاثیر می گذارد. مهم است که مردم آمریکا روند بهبود اقتصاد را در یک دوره زمانی تا یک ماه آینده ببینند اما اگر روند رشد اقتصاد در حال افول باشد حتما در آراء ترامپ تاثیر می گذارد. در عین حال هنوز مشخص نیست که در بحث کرونا و اقتصاد روندها به چه سمت خواهند رفت.

وی ادامه داد: در ده روز گذشته شاهد افزایش مبتلایان به کرونا در آمریکا هستیم و اگر تا اوایل آبان که انتخابات را در پیش داریم این روند افزایش یابد حتما به ضرر ترامپ خواهد بود.

این کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به دو مناظره باقی مانده میان بایدن و ترامپ گفت: این دو مناظره فرصتی برای ترامپ است تا بتواند خود را احیا کند. در نظرسنجی ها فعلا بایدن پیشتاز است اما باید دید در این مناظره ها روند به چه شکل پیش می رود. در مناظره اول که دائم دو طرف دعوا و چالش داشتند و ترامپ به گفته رسانه ها در حدود ۱۲۰ بار صحبت بایدن و مجری مناظره را قطع کرد که در نوع خود قابل توجه است. در  عین حال باید منتظر نتایج نظرسنجی ها و مناظره ها در چند هفته آینده باشیم.