برای هرکسی که سوار ماشین شده و در خیابان و جاده حرکت کرده باشد حتما یک بار پیش آمده که توسط پلیس متوقف شده و برگ جریمه‌ای دریافت کرده باشد.

همه‌چیز درباره استعلام خلافی خودرو و شکایت به آن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اگر به‌صورت حضوری نیز برگ جریمه‌ای نگرفته باشید حتما با دوربین‌ها مواجه شده و در صورت داشتن سرعت غیرمجاز یا موارد دیگر توسط این دوربین‌ها به‌عنوان راننده متخلف شناخته شده‌اید. مجموعه جریمه‌های خودرو در سامانه‌های متصل به پلیس راهور ثبت شده و در صورت عدم پرداخت آن‌ها در زمان خود باید تحت عنوان استعلام خلافی خودرو در زمان فروش خودرو پرداخت شود.

گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلف ثبت تخلف خودرو به‌درستی صورت نگرفته و جریمه‌ای برای خلاف انجام نشده به حساب شما نوشته شود. در چنین مواقعی لازم است به سراغ پلیس راهور رفته و با ثبت شکایت کارنامه حساب خود را پاک کنید. توجه کنید که گاهی اوقات ممکن است این کار نتیجه‌ای نداشته باشد. بنابراین تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا از راه‌های موثر استعلام خلافی خودرو و ثبت شکایت در این باره مطلع شوید.

روش‌های استعلام خلافی خودرو چیست؟

4

برای آنکه بتوانید استعلام ریز خلافی خودرو را انجام دهید از راه‌های مختلفی می‌توانید اقدام کنید. بهتر است برای جلوگیری از جمع شدن جریمه‌ها و پیگیری سریع‌تر در صورت وجود اشکال در لیست خلافی به‌صورت مرتب هر چند وقت یک بار این کار را انجام دهید. توجه کنید که پلیس خودروهای با خلافی بیش از یک میلیون را تا زمان پرداخت کامل خسارت توقیف می‌کند. بنابراین پیش از آنکه پلیس به حساب شما برسد خود به حسابتان رسیدگی کنید. در ادامه روش‌های مختلف استعلام خلافی خودرو را بیان می‌کنیم.

1- مراجعه به سایت پلیس راهور

این روش یکی از معتبرترین روش‌های استعلام ریز خلافی خودرو است. در این روش پس از مراجعه به سایت وارد صفحه استعلام خلافی خودرو می‌شوید و پس وارد کردن بارکد کارت خودرو و کد امنیتی سایت جست‌وجو را آغاز می‌کنید. در نتیجه این جست‌وجو لیست جریمه‌های خودرو با توضیحات کامل و شناسه قبض و پرداخت نشان داده می‌شود که از طریق همین درگاه قابل پرداخت است.

2- ارسال پیامک

برای استفاده از این روش باید کد VIN روی کارت خودرو را که دارای 17 رقم است به شماره 1101202020 ارسال کنید. در پاسخ به این پیامک مبلغ خلافی خودرو برای شما ارسال خواهد شد.

3- استفاده از کد USSD

در این روش با شماره‌گیری کد #110* و وارد کردن کد VIN می‌توانید قبض خلافی را با جزییات دریافت کنید.

4- مراجعه حضوری به دفاتر پلیس 10+

5- استعلام از طریق شماره تلفن 02188288888

6- استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل

در صورت اعتراض به مبلغ خلافی چگونه باید پیگیری کرد؟

در صورتی که با مشاهده لیست خلافی مبالغ جریمه عجیب و غریبی را دیدید یا متوجه شدید که خلافی که انجام نداده‌اید به نام شما ثبت شده است، می‌توانید با اعلام شکایت مراتب را به مراجع قضایی اعلام کنید. اما اعلام این شکایت مراحلی دارد که باید طی کنید. به طور کلی شکایت به خلافی به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول شکایت به تخلفات ثبت شده از طریق دوربین است. این تخلفات شامل عبور از چراغ قرمز، سرعت غیرمجاز و ورود به محدود طرح ترافیک است. اگر به این تخلفات اعتراضی دارید باید به مراکز اجراییات مراجعه کنید که معمولا پلیس راهور مستندات ثبت شده توسط دوربین را به شما نشان داده و شما را قانع می‌کند.

دسته دیگر تخلفاتی هستند که اصلا توسط شما انجام نشده‌اند یا دارای مبلغ جریمه غیرمنطقی هستند. به‌عنوان مثال شما مبلغ جریمه میلیون تومانی در لیست خلافی خود دارید یا اینکه در شهری که اصلا نرفته‌اید جریمه شده‌اید. در این صورت لازم است با مراجعه به مراکز پلیس 10+ شکایت خود را مطرح کنید. اگر مبلغ جریمه بیش از 1 میلیون تومان باشد باید به واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی مراجعه کنید.

در صورتی که پلیس 10+ یا دفاتر جرایم رانندگی بتوانند شما را راضی کنند باید مبلغ جریمه را پرداخت کنید. در غیر این صورت با مراجعه به مراکز رسیدگی پلیس راهور از یک کارشناس و یک قاضی می‌خواهید که جرایم را بررسی کند. در صورتی که حکم قاضی مبنی بر قطعی بودن جریمه باشد، جایی برای اعتراض باقی نمانده و باید کل مبلغ جریمه را پرداخت کنید.

44

جمع‌بندی

پرداخت به‌موقع جریمه‌های خودرو و پیگیری آن‌ها باعث می‌شود که کار شما در هنگام فروش خودرو بسیار آسان باشد. به‌علاوه پیگیری مرتب لیست خلافی نیز باعث می‌شود که در صورت وجود جریمه‌های ناعادلانه خیلی سریع‌تر متوجه شده و شکایت خود را مطرح کنید. همچنین در هنگام فروش خودرو هزینه زیادی را به شما تحمیل نمی‌کند. آنچه در این مطلب بیان شد نحوه دریافت لیست خلافی و پرداخت آن بود. همچنین مراحل اعتراض به مبلغ جریمه‌ها و خلافی نیز برای شما تشریح شد. به‌این‌ترتیب در هنگام فروش خودرو به‌راحتی می‌توانید لیست خلافی را دریافت کرده و با ساده‌ترین راه ممکن آن را پرداخت کنید.