یک شبکه تلویزیونی آلمانی با پخش مستندی در مورد سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» از وی به عنوان قویترین استراتژیست خاورمیانه نام برد که یکی از افراد کلیدی در قدرت‌گیری منطقه‌ای ایران در دهه‌های اخیر بود اما ترور او نتوانست ایران را ضعیف کند.

روایت مستند آلمانی: ترور سردار سلیمانی ایران را ضعیف نکرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شبکه دوم تلویزیون دولتی آلمان (ZDF) روز دوشنبه مستندی را که در آن به موضوع ویژگی ها، قابلیت ها و ترور سپبهد شهید «قاسم سلیمانی» پرداخته شده است، پخش کرد.

در این مستند مهمترین فعالیت های شهید سردار سلیمانی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و در قالب تصاویر آرشیوی به تصویر کشیده شده است.

این مستند آورده است که سردار سلیمانی قدرتمندترین استراتژیست خاورمیانه در ایران و فرمانده سپاه قدس مانند یک ستاره مورد احترام بود. آنطور که در گزارش محرمانه سازمان سیا آمده است، پس از شهادت سردار سلیمانی، بار دیگر صدای بلند مرگ بر آمریکا و عطش گرفتن انتقام او از سوی مردم ایران شنیده شد.

در بخشی از این مستند آمده است شهید سردار قاسم سلیمانی از دوران جوانی با انقلاب اسلامی ایران همراه شد. در دوران جنگ ایران و عراق از فرماندهان سپاه بود، اما بعدها دایره فعالیتهایش به لبنان و افغانستان کشیده شد و در پایان بار دیگر به میدان جنگ در عراق بازگشت. او تا آخرین روزهای زندگی اش در خط مقدم نبرد با داعش در عراق بود و طی سالهای فعالیتش از طرف های درگیر با دشمنان اصلی ایران از جمله اسرائیل و گروه های تروریستی سعودی دفاع کرد.

«فولکر پرتز» مدیر بنیاد علم و سیاست آلمان (SWP) در رابطه با اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی به ZDF گفت: «برای ایران ترور سلیمانی ضربه سختی بود و در واقع این کار اعلام جنگ علنی به ایران از سوی آمریکا به شمار می رود. هر چند آمریکایی ها تا کنون بسیار از جنگ و برخورد نظامی سخن گفته اند اما ترور سلیمانی اعلام جنگ رسمی علیه جمهوری اسلامی به شمار می رود. از این رو پیام سریع رهبر ایران را مبنی بر اینکه تهران انتقام خون سلیمانی را خواهد گرفت، به دنبال داشت.»

 این مستند در ادامه به دیدار رهبر ایران با خانواده شهید سلیمانی، اظهارات وزیر خارجه ایران در «تروریسم دولتی» نامیدن حمله آمیریکایی ها و حضور پرشور مردم در مراسم وداع و خاکسپاری سردار سلیمانی در تهران و دیگر شهرهای ایران می پردازد.

پرتز در بخش دیگری از سخنان خود می گوید: «ایران فرد مهمی را از دست داده اما ضعیف نشده است. تمامی نخبگان سیاسی ایران همصدا شده و از اقدامات سلیمانی حمایت کردند.»

این مستند در ادامه آورده است : اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی بی پاسخ نماند. ایران در پاسخ به اقدام آمریکا، پایگاه نظامی این کشوردر عراق را با موشک هدف قرار داد. این موشک ها مایه افتخار و مباهات ایران هستند، آنها به این کشور توانایی قدرت نمایی می دهند و جدیدترین دستاوردهای موشکی هر ساله در جشن های ملی از جمله سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به نمایش درمی آید.

«عدنان طباطبایی» از کارشناسان سیاسی آلمان در این رابطه به ZDF گفت: شاید ایران بخشی از فناوری این موشک ها را از کشورهای هم پیمان خود گرفته باشد اما مطمئنا خود ایران نیز در این مدت توانسته به فناوری تولید این تسلیحات دست یابد.»

ایران در حال حاضر حدود صد هزار موشک دارد که با برد ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر قابلیت هدف قرار دادن مناطقی در اسرائیل و منطقه را دارد. همچنین پایگاه های نظامیان آمریکا و سایر هم پیمانانش در منطقه در تیررس این موشک هاست.

همچنین «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در خصوص حمله موشکی ایران به این شبکه تلویزیونی گفت: «امیدوارم این حمله قربانی نداشته باشد. اما این اقدام نگرانی آلمان و اتحادیه اروپا را به دنبال داشت. ما امیدواریم بار دیگر درهای مذاکره برای حل اختلافات بین ایران و آمریکا باز شود.

در ادامه شبکه ZDF  به پیشینه اختلافات ایران و آمریکا می پردازد: دشمنی این دو کشور به چندین دهه قبل بازمی گردد، برای ایران مداخله آمریکا در ساقط کردن دولت ملی «محمد مصدق» سرآغاز این دشمنی است و آمریکایی ها اشغال سفارت خود در تهران را دلیل اصلی این دشمنی عنوان می کنند. اما وقوع حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ سیاست خارجی ایالات متحده را تغییر داد. طبق ادعای دولت وقت آمریکا، از آن پس ایران نیز در جمع کشورهای خطرناک برای آمریکا قرار گرفت.

در سال ۲۰۰۳ افشای برنامه هسته ای ایران توجه جهانی را به خود جلب کرد. سپس با روی کار آمدن «باراک اوباما» در آمریکا، واشنگتن با اعمال تحریم های شدید کوشید ایران را از ادامه فعالیتهای هسته ای اش بازدارد؛ فعالیت هایی که به زعم آنها می توانست خطرناک باشد . در دوره دولت اوباما، مذاکرات هسته ای با ایران سرعت بیشتری یافت و سرانجام در سال ۲۰۱۵، منجر به امضای برنامه جامع مشترک (برجام) از سوی ایران و کشورهای ۱+۵ شامل ۵ عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان شد.

اما در سال ۲۰۱۸ با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» برجام از دستور کار آمریکا خارج شد. ترامپ خروج کشورش از توافق هسته ای را اعلام کرد و تحریم هایی را که طبق برجام به حالت تعلیق درآمده بود، بازگرداند.

به گفته ترامپ تا زمانی که نقش منطقه ای ایران ادامه یابد و این کشور به گسترش سیاست های خود در منطقه بپردازد، رویکرد واشنگتن در قبال تهران تغییر نمی کند و دولت وی با تمام توان و با فشارهای اقتصادی و نظامی در برابر جمهوری اسلامی می ایستد.

این نخستین بار نیست که یک رسانه آلمانی از توانایی های خارق العاده سردار شهید ایران در نبرد با داعش پرده بر می دارد. در شهریور سال ۱۳۹۳ نیز یک هفته نامه آلمانی با اشاره به نقش ایران در موفقیت های ارتش عراق در مقابله با داعش از سردار "قاسم سلیمانی" به عنوان «خطرناک ترین سردار ایرانی» در نبرد با تروریست ها نام برد.

در آن روزها و در پی اعلام راهبرد جدید دولت آمریکا علیه داعش، رسانه ها به پوشش اخبار تلاش های غرب برای تشکیل یک ائتلاف به اصطلاح بین المللی به این منظور می پرداختند. در همین راستا و با رویکردی متفاوت هفته نامه اشپیگل به نقش ایران در این مبارزه اشاره کرده و به ویژه از یک سردار ایرانی نام برد.

این نشریه با بیان این که سردار "قاسم سلیمانی" را باید خطرناک ترین سردار ایرانی در مقابله با تروریست های داعش دانست، نوشت: قاسم سلیمانی از آن دسته از فرماندهان نیست که در خانه بنشیند و نیروهایش در خط مقدم نبرد باشند. وی فرمانده نیروهای سپاه قدس است که همان "یگان نیروهای ویژه" در عملیات برون مرزی سپاه پاسداران به شمار می رود.

اشپیگل با اذعان به شجاعت سردار سلیمانی افزود: نام این سردار ایرانی در عملیات نظامی علیه داعش در آمرلی عراق بر سر زبان ها افتاد. وی با یک بالگرد از مواضع خطرناک تروریست های داعش عبور کرده و به منطقه رفت. گروه های مسلح شیعی توانستند پس از دو ماه مقاومت، آمرلی را از محاصره تروریست ها در آوردند. به این ترتیب برای نخستین بار یک شهر در عراق در برابر حمله تروریست ها ایستاد که این یک موفقیت بزرگ برای سلیمانی است.