یکی از سیاستداران بلند پایه حزب سبز آلمان گفت که با وجود وعده‌های زیاد، اروپا نتوانست توافق هسته‌ای با ایران را نجات دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"یورگن تریتن" از سیاستمداران بلند پایه حزب سبز آلمان در گفتگو با سایت رادیو آلمان ناتو را در بحرانی سخت ارزیابی کرده و در بخشی از این گفتگو تصریح کرد که این یک واقعیت غیر قابل انکار است که روابط ما با ایالات متحده آمریکا از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در مسیر بهبود قرار ندارد.

وی خطاب به خبرنگاری که از وی سوال می کرد گفت که شما از آمریکا به عنوان نزدیکترین متحد ما یاد می کنید و من امیدوارم که این طور باشد، اما این نزدیکترین متحد ما به جایی رسیده است که اعلام می کند خودروهای ساخت آلمان تهدیدی برای امنیت ملی اش است و هم زمان رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام می کند که اروپایی ها بدتر از چینی ها هستند.

وی افزود: من اعتقاد دارم که ما با یک فروپاشی عمیق در مناسبات دو سوی آتلانتیک روبرو هستیم و هیچ گروه کاری نمی تواند در این شرایط کمکی کند و من اعتقاد دارم که ما باید حالا درباره اختلاف منافع و علایق واقعی در این ائتلاف صحبت کنیم.

تریتن درباره اظهار نظر اخیر رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه ائتلاف نظامی ناتو دچار مرگ مغزی شده است نیز گفت: من این گونه مانند امانوئل ماکرون صحبت نمی کنم، اما ناتو در بحرانی سخت قرار دارد.

وی افزود: ناتو امروز با تضادهای عمیق منافع روبرو است و در موارد مشخصی ما به جایی رسیده‌ایم که اعضای ناتو به صورت متقابل همدیگر را تهدید کرده و به هم حمله ور می شوند. من فکر می کنم که این مسئله باید مورد توجه قرار گرفته و تغییر داده شود و بخصوص باید در این باره بحث شود که کدام علایق و منافع امنیتی اروپا در واقع توسط دیگر اعضای اروپایی ناتو مورد تهدید قرار می گیرد. به عنوان مثال ما علاقه شدیدی به این مسئله داریم که از یک مسابقه تسلیحاتی جدید در خاورمیانه جلوگیری کنیم. اما لغو توافق هسته‌ای از طرف ایالات متحده دقیقا منجر به این مسئله می شود. در اینجا من متذکر می شوم که ما در شرایطی قرار داریم که منافع امنیتی اروپا از طریق اقدامات یک شریک ناتو شدیدا در معرض خطر قرار می گیرد. ما به استقلال و مقاومت بیشتری در این شرایط نیاز داریم.

وی افزود: به عنوان مثال ما باید در شرایطی قرار گیریم که با وجود تحریم های آمریکا بتوانیم چیزی مانند برجام را نجات دهیم. اما امروز اتحادیه اروپا با وجود همه وعده هایی که داده است موفق به انجام این کار نشده است.

این سیاستمدار آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که ما به عنوان مثال در مناقشاتی که در همسایگی ما قرار دارد از جمله در بحران لیبی و تهدیدات ناشی از آن برای اروپا دیگر نمی توانیم به ایالات متحده اعتماد کنیم. این ها مناقشاتی است که ما خود باید آن ها را حل کنیم. ناتو در این باره کمکی به ما نمی کند.

وی افزود: ناتو برای بازدارندگی متقارن علیه شرق مفید است. برای این منظور ما به آن نیاز داریم. اما این ائتلاف نظلمی امروزه دیگر طیف کامل مسائل امنیتی ما در اروپا را پوشش نمی دهد.

تریتن در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که اگر اروپا نمی خواهد به توپ بازی یک جنگ اقتصادی و جنگ سرد جدید بین آمریکا و چین تبدیل شود باید روی قدرت مستقل خود تمرکز کند. تصور من این است که همواره کشورهای بیشتری در اروپا به ضرورت این مسئله واقف می شوند.

تریتن در ادامه گفت برای این منظور ما به یک سیاست خارجی مشترک و پیامد آن همچنین در موارد مشخص به تلاش های نظامی مشترک نیازمندیم. اما اروپا در این زمینه در بحرانی سخت قرار دارد. فشار بالای مسائل در جلوی درب خانه اروپا این اتحادیه را مجبور می کند بر علایق و منافع شخصی خود تمرکز کند.