یک چهره سیاسی اصولگرا گفت: هنوز تصمیم واحدی درباره انتخابات ریاست جمهوری 1400 اتخاذ نشده است.

اظهارات وزیر احمدی‌نژاد درباره کاندیداتوری رئیسی و قالیباف در ۱۴۰۰
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سیدمحمد حسینی»، دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، درباره آخرین برنامه‌های جریان اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 و برگزاری جلسات انتخاباتی، به برنا گفت: جلساتی به صورت پراکنده در حال برگزاری است بدین معنا که تشکلها و احزاب اصولگرا هم به صورت جداگانه و هم در قالب چند جبهه، جلساتی را برگزار می‌کنند ولی هنوز انسجام لازم ایجاد نشده است، جامعه روحانیت مبارز هم ظاهرا این بار بنا دارد نقش موثری در انتخابات ایفا کند و برخی اعضای شورای مرکزی جامعه، گفتگوهایی با تعدادی از نیروهای انقلاب داشته‌اند اما هنوز تصمیم واحدی درباره ساز و کارانتخابات ریاست جمهوری 1400 اتخاذ نشده است؛ به بیانی دیگر مانند دوران قبل که جبهه مردمی یا شورای ائتلاف، به جمع بندی می‌پرداخت هنوز چنین محوریتی شکل نگرفته است.

این استاد دانشگاه تهران افزود: چند کمیته‌ توسط دبیرخانه شورای ائتلاف شکل گرفته و جلساتی برپا شده است، اما شورای مرکزی ائتلاف تاکنون مثل انتخابات مجلس، جلساتی نداشته است ، شاید به دلیل انتقاداتی که به عملکرد این مجموعه وجود دارد، اساسا این مکانیزم تغییر پیدا کند همان گونه که جبهه مردمی نیروهای انقلاب فقط برای انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت و پس از انتخابات فتیله اش پایین کشیده شد و بعد هم به فراموشی سپرده شد!

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به کاندیداهای جریان اصولگرایی تصریح کرد: تاکنون بعضی از کاندیداها نشست‌هایی را با طرفداران درجه اول خود داشته اند و با افراد شناخته شده‌ای از عناصر انقلابی گفت و گو و رایزنی کرده‌اند، برخی نیز از این مرحله فراتر رفته و به طور غیررسمی، ستاد خود را تشکیل داده‌اند زیرا هنوز زمان تبلیغات انتخاباتی نشده که رسما وارد گود تبلیغات شوند؛ نکته دیگر این که هر کدام از این کاندیداها تیمی را به منظور انجام کارهای رسانه‌ای، تولید محتوا برای ارائه برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی‌ همراه ساخته اند تا مردم ببیند گزینه‌ها چه طرح‌ها و راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات فعلی و بهبود وضع اقتصادی و معیشت جامعه دارند.

نماینده دوره پنجم مجلس ادامه داد: به هرحال کاندیداها در حال گفتگو و رایزنی هستند اما ویروس کرونا تا حدودی مشکل ساز شده و مانع از این است که مثل دوره‌های قبل تحرکات گسترده در سطح کشور داشته باشند، البته مشکلات اقتصادی جامعه و گرفتاریهای مردم هم به گونه ای است که چه بسا آغاز فعالیتهای انتخابانی زود هنگام نتیجه عکس دهد و مردم پذیرا نباشند. از سوی دیگر برخی منتظر سرانجام قانون جدید انتخابات در مجلس هستند که آیا این قانون تصویب می‌شود یا خیر؟ چون با تصویب این قانون برای نمونه یک شرطش داشتن 8 سال سابقه مدیریت در سطوح بالای کشوری مانند وزارت، نمایندگی مجلس یا استانداری است که بعضی از کاندیداهای احتمالی فعلی واجد این شرط نیستند، و یا اگر حداقل سن 45 سال باشد افرادی مثل مهندس مهرداد بذرپاش نمی‌تواند کاندیداشود؛ از این رو وضعیت مبهمی حاکم است.

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: چون این قانون هنوز در صحن علنی مطرح نشده و فعلا در حال بررسی در کمیسیون شوراها و امور داخلی است، ظاهرا ظرف یکی دو ماه آینده یعنی تا آخر آذرماه، وضعیت روشن‌ می شود و آن زمان بهتر می‌توان تصمیم‌گیری کرد. همچنین بحث دیگری که مطرح است این است که آقایان رئیسی و قالیباف وارد انتخابات خواهند شد یا خیر؟ این گزاره می‌تواند در معادلات انتخاباتی تعیین کننده باشد؛ به عنوان مثال فردی مانند آقای رئیسی اگر وارد عرصه رقابت شود با توجه به اینکه در دوره قبل علیرغم فضاسازی سنگین علیه ایشان، توانست 16 میلیون رأی کسب کند، یک موقعیت ممتازی را دارا می باشد و بعلاوه وفاقی که در مورد آقای رئیسی وجود دارد و هیچ طیفی در جبهه انقلاب با ایشان مخالفتی ندارد؛ همچنین برخی تبلیغات منفی که علیه او در دوره قبل مطرح می‌شد با گذشت زمان مشخص شد که جنبه تخریب داشته و واقعیت نداشت و مردم نیز باور کردند که آقای رئیسی اهل تلاش و کار و پیگیری برای حل مشکلات است، بر این اساس رقابت دیگر کاندیداها با ایشان دشوار می شود.

حسینی افزود: از این رو موقعیت آقای رئیسی، مسلما از دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری بهتر است و می‌تواند با میزان رأی گسترده‌تری، پیروز انتخابات باشد اما اینکه آیا مصلحت است از ریاست قوه قضائیه کنار برود و وارد عرصه ریاست جمهوری شود جزو بحث‌هایی است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد و همچنین باید بررسی کرد که نظر شخص آقای رئیسی در این باره چیست؟

حسینی در پاسخ به این سوال که با آقای رئیسی در این باره صحبتی شده است یا خیر؟ عنوان کرد: در مجموع مسائل مختلفی دست به دست هم داده که در حال حاضر نمی‌توان موضعگیری قاطعی درباره کاندیداهای 1400 داشت و بتوان روشن در این باره اظهارنظر کرد. آقای رئیسی تاکنون اظهارنظر رسمی مبنی بر ورود به انتخابات 1400، نداشته است و ظاهرا در جلساتی که با او صحبت شده، کاندیدا شدن خود را اعلام نکرده است لذا این قضیه در هاله‌ای از ابهام است و ناگزیر باید منتظر ماند تا آرایش نیروها و کاندیداها شفاف‌تر شود.

این چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا کاندیدای احتمالی 1400 هستید یا خیر؟ گفت: ماشاءالله "من به الکفایه" بلکه بیش از ان وارد کارزار شده اند باید تلاش و تمنا کنیم که تعدادی از آنها قربة الى الله و برای خدمت به اسلام و مسلمین از کاندیداتورى انصراف دهند و نگران تکلیف شرعی نباشند! بهر حال یکی از مشکلات دوستان ما این استکه هربار دهها نفر خود را شایسته این منصب و تنها منجی اقتصاد کشور تلقی می کنند و موجب می شوند که انرزی و زمان را از دست بدهیم و آسیب جدی ببینیم، از این رو باید تلاش کنیم که گزینه‌ها به حداقل برسند تا بتوانیم سریعتر در مورد یک گزینه به وفاق برسیم؛ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ هم بیش از ۲۰ نفر کاندیدا شدند که تصمیم‌گیری را دشوار ساخت و اسیب دیدیم، در نتیجه تا رسیدن به وحدت در مورد ابراهیم رئیسی زمان زیادی را از دست دادیم، به بیانی دیگر در روز دوشنبه هفته آخر منتهی به انتخابات، آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی، کناره‌گیری کردند و تنها دو روز برای تبلیغات گزینه واحد فرصت بود، که در واقع مجالی باقی نمانده بود.

او افزود: باید توجه داشت که تعدد زیادکاندیداها، کار نیروهای انقلاب را مشکل می‌کند. بنابراین این بار، دوستان اصولگرا باید از آن تجربه قبلی عبرت بگیرند و تعداد کمتری داوطلب شوند تا روند تصمیم‌گیری سریع تر به نتیجه برسد.

سیدمحمد حسینی در پاسخ به این سوال که اگر آقای رئیسی و قالیباف در این دوره مجددا کاندیدا شوند آیا کناره گیری قالیباف از انتخابات به نفع آقای رئیسی اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟ گفت: درباره آقای رئیسی، اتفاق نظر بیشتری در دوره قبل و در حال حاضر وجود دارد، اما برخی جریانات مانند جبهه پایداری یا اشخاصی مانند دکتر جلیلی در دوره قبل حاضر نبودند از آقای قالیباف حمایت کنند. در حال حاضر هم اظهارنظری نکرده‌اند که ببینیم آیا موضع‌شان تغییر کرده یا خیر؟ البته بعید می دانم این بار هر دو نفر آقایان رئیسی و قالیباف بخواهند وارد انتخابات شوند و چه بسا هیچکام کاندیدا نشوند، چون از نگاه عده‌ای این دو نفر به عنوان روسای دو قوه مقننه و قوه قضائیه بهتر است در جایگاه خودشان باقی بمانند و فرد ثالثی برای ریاست قوه مجریه در نطر گرفته شود.

حسینی با بیان اینکه نیروهای توانمندی در جریان اصولگرا داریم و مانند ابتدای انقلاب نیست که گفته شود قحط‌الرجال است، بیان کرد: چهره‌های متعددی هستند که مدیریتها و وظایف سنگینی بر دوششان بوده که می‌توانند وارد عرصه انتخابات شوند، از جمله کسانی که قبلا در دولت‌ها یا نهادهای انقلابی تعهد، تخصص و کارامدی خود را اثبات کرده‌اند .

وزیر پیشین ارشاد گفت: افرادی همچون آقای رستم قاسمی، مهندس نیکزاد و مخبر هم مطرح هستند. درباره آقای صفارهرندی نیز چیزی نشنیده‌ام. آقای صفار هرندی چون مشاور فرمانده سپاه هست در جلسات سیاسی انتخاباتی حضور پیدا نمی‌کند و تاکنون در خصوص کاندیداتوری اظهار نظری نکرده است

حسینی عنوان کرد: دکتر لاریجانی هم اظهار نظر صریحی تاکنون نکرده است و اشاراتی داشته که در حال حاضر برنامه‌ای ندارد اما برخی اطرافیان او در تلاش هستند که آقای لاریجانی کاندیدا شوند و وارد عرصه انتخابات شوند. حال اینکه جریان اصولگرا و نیروهای انقلاب از ایشان حمایت کند یا خیر، اطلاع ندارم، ظاهرا گفت وگوهایی از سوی بعضی از اعضای جامعه روحانیت مبارز با لاریجانی شده است اما بنده در جریان جزئیات نیستم.