چگونه طراح حرفه‌ای وبسایت شویم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

امروزه، طراحی وبسایت یکی از پرطرفدارترین مهارت‌های موجود در بازار کار است. با توجه به حرکت کسب‌وکارها به سمت فعالیت آنلاین، این محبوبیت، همچنان رو به گسترش است. اگر علاقه دارید وارد این مسیر شوید، با وبسیلا همراه باشید. در این مطلب قصد داریم تصویر کلی از مسیر تبدیل شدن به یک طراح حرفه‌ای وبسایت، ارائه کنیم.

قدم اول: ایده گرفتن از سایت‌های مطرح

گشت‌وگذار در وبسایت‌های معتبر و موفق، یکی از بهترین راه‌ها برای ایده گرفتن است. علاوه بر بخش فنی، می‌توانید برای محتوا و نحوه‌ی ارائه‌ی آن به مخاطب در وبسایت نیز از این وبسایت‌ها ایده بگیرید.

قدم دوم: طراحی گرافیکی وبسایت

ظاهر وبسایت، یکی از مهمترین عواملی است که می‌تواند مخاطب‌های زیادی را جذب وبسایت شما کند. برای بهبود طراحی گرافیکی، می‌توانید از برخی از ابزارهای شرکت Adobe، مثل Photoshop، Illustrator و Xd استفاده کنید.

قدم سوم: یادگیری زبان برنامه‌نویسی

اگر می‌خواهید طراح حرفه‌ای وبسایت باشید، باید برخی زبان‌های برنامه‌نویسی و کار با ابزارهای مناسب طراحی وبسایت را بلد باشید. در زیر، برخی از این زبان‌ها و ابزار لیست شده‌اند. اما هر چه در این مسیر جلوتر بروید، نیاز به استفاده از ابزار و زبان‌های بیشتری خواهید داشت.

  • HTML
  • CSS
  • JavaScript
  • JQuery
  • PHP
  • MySQL
  • Bootstrap or Material Design

با جستجو در اینترنت می‌توانید منابع خوبی برای یادگیری هرکدام از موارد بالا پیدا کنید. اما یکی از بهترین وبسایت‌ها برای یادگیری زبان‌ها به خصوص آموزش Front-End و ابزار بالا، وبسایت W3School است. تمام آموزش‌های موجود در این وبسایت رایگان است. البته این آموزش‌ها به زبان انگلیسی است و برای کسانی مناسب است که آشنایی نسبی با این زبان داشته باشند. هدف اصلی یادگیری زبان‌ها و ابزار بالا را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • HTML: برای محتوای صفحه‌ی اصلی وبسایت
  • CSS: برای بهبود استایل و ظاهر وبسایت
  • JavaScript: استفاده از قابلیت محتوای پویا در وبسایت
  • jQuery: تسهیل استفاده از جاوا اسکریپت در توسعه‌ی وبسایت (“کمتر بنویس و بیشتر انجام بده”)
  • PHP: توسعه‌ی سمت سرور وبسایت
  • MySQL: ایجاد و مدیریت پایگاه داده‌ی وبسایت
  • Bootstrap: توسعه‌ی وبسایت با سرعت بالاتر برای عرضه‌ی محتوا

البته نباید تصور کنید که چون می خواهید طراح سایت شوید فقط باید کدنویسی را یاد بگیرید.

کدنویسی فرانت اند رابطه تنگاتنگی با سئو داخلی یا On-Page SEO دارد پس بهتر است که در رابطه با این موضوع هم اطلاعاتی کسب کنید.

قدم چهارم: طراحی یک وبسایت با استفاده از PHP و MySQL

با کمک این فناوری‌ها می‌توانید یک وبسایت طراحی کنید که نیازی به ایجاد صفحات HTML شخصی ندارد. اما در این روش می‌توانید از قالب‌ها، برای نمایش چندین صفحه در همان طراحی اولیه بهره ببرید.

قدم پنجم: استفاده از یک وب سرویس پویا

یکی از راه‌هایی که برای بهبود تجربه‌ی کاربران وبسایت به شما پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از فناوری AJAX است. چنین وبسایتی به شما این قابلیت را می‌دهد تا از سروری که با زبان PHP طراحی شده، بدون نیاز به صرفه‌جویی در پهنای باند استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید برنامه‌های تعاملی تحت وب برای کاربران خود طراحی کنید.

قدم ششم: پیاده‌سازی روی یک هاست

برای اینکه بتوانید وبسایتی را که طراحی کرده‌اید، پیاده‌سازی کنید، نیاز به یک هاست دارید. با استفاده از فضایی که هاست در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید آزمون و خطا هم داشته باشید تا در طراحی، حرفه‌ای‌تر شوید. اگر به هر دلیلی، فعلا نمی‌خواهید هزینه‌ی خرید یک هاست را بپردازید، می‌توانید از localhostها استفاده کنید. برای ایجاد یک هاست محلی، می‌توانید از نرم‌افزارهایی چون XAMPP یا WAMP استفاده کنید.

مدت زمان یادگیری طراحی وبسایت

یکی از سوالات رایج در زمینه‌ی آموزش طراحی وبسایت این است که: «چقدر طول می‌کشد تا بتدیل به یک طراح وبسایت شوم»؟ پاسخ به این سوال کاملا به توانایی و پشتکار شما و میزان وقتی که روی یادگیری می‌گذارید بستگی دارد. اما به طور معمول، در صورتی که کاملا وقت خود را برای یادگیری بگذارید، چیزی حدود ۳ ماه طول می‌کشد تا شما بتوانید یک وبسایت قابل قبول طراحی کنید. به یاد داشته باشید حتی بعد از اینکه آموزش دیدید، تمرین مداوم تاثیر زیادی روی بهبود توانایی شما خواهد داشت. تمرین و تجربه یکی از عواملی است که طراح وبسایت آماتور را از طراح وبسایت حرفه‌ای جدا می‌کند.

شاید در نگاه اول، تبدیل شدن به یک طراح وبسایت، مسیر دشوار و پیچیده‌ای به نظر برسد. اما وقتی وارد این مسیر شدید، لذت یادگیری و این که می‌توانید کم کم، برنامه‌های ساده‌ای را طراحی کنید، انگیزه‌ی شما را چند برابر خواهد کرد. خیلی از افراد هستند که طی چند ماه توانستند طراحی وبسایت را به حدی آموزش ببینند که توانایی دریافت پروژه‌های ساده را داشته باشند. قدم اول شما برای تبدیل شدن به طراح وبسایت، خواندن این مقاله بود که با موفقیت به پایان رساندید.