یک چهره سیاسی اصولگرا گفت: باید این امر در مجلس به قانون تبدیل شود که به صورت همزمان، روسای قوا حق ندارند برای مسئولیت قوه دیگر مانند مجریه، نامزد انتخاباتی شوند مگر اینکه قبل از آن استعفا بدهند.

پیشنهاد یک اصولگرا برای نامزدی سران قوا در انتخابات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«حسین کنعانی مقدم»، چهره سیاسی اصولگرا، در پاسخ به این سوال که تعدد کاندیداهای انتخابات 1400 چه مشکلاتی را می‌تواند برای اصولگرایان ایجاد کند؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: سه سناریو ممکن است در این باره وجود داشته باشد؛ نخست اینکه انتخابات ممکن است بین جریان اصولگرایی باشد از این رو تعدد نامزدهای انتخاباتی مشکلی ندارد چراکه هم به مشارکت بیشتر می انجامد و هم فضا را بیشتر، رقابتی می کند. اما طبق سناریوی دوم اگر بناست فقط اصولگرایان باشند و اصلاح طلبان نیز نامزدهایی که معرفی می کنند در حد رقابت با جریان اصولگرایی نباشد، در آن زمان نیاز به یکی دو تا نامزد انتخاباتی اصولگرایی داریم که در دقایق نهایی با هم ائتلاف کنند و آراءشان را جمع کنند که بازهم مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر اصلاح‌طلبان و مستقلین قوی بیایند و آراء خاکستری نیز قوی باشد و مشارکت هم به سمت مشارکت حداکثری برود، سم مهلکی برای جریان اصولگرایی است که با تعدد نامزدها وارد انتخابات شود که در نهایت قطعا، بازنده انتخابات خواهد شد.

او در این باره که برخی اصولگرایان می گویند اگر رییسی بیاید همه روی او اتفاق نظر دارند، از این رو رئیسی و قالیباف باید تکلیف ورود خود را به انتخابات مشخص کنند؟ ادامه داد: بعضی ها فکر می کنند نفس پیروزی در انتخابات این است که فردی را که معرفی می کنند رأی بیاورد و نمی دانند که آیا دولتی که تشکیل می شود و کسی که وارد عرصه خدمت خواهد شد کارآمدی لازم را دارد یا نه؟ فقط به دنبال این هستیم که پیروز شویم و رأی بیاوریم.

کنعانی مقدم اضافه کرد: رییس قوه مقننه و قضاییه هر دو در مسئولیت سنگینی قرار دارند از این رو اگر توانایی دارند، باید این مسئولیت سنگین را ادامه دهند و عرصه اجرایی را واگذار کنند به کسانی که کارآمدی بیشتری دارند و آنها عرصه خدمت را، پُر کنند. اینکه دو رییس قوه، بخواهند وارد عرصه رقابت های انتخاباتی 1400 شوند اولا این شائبه را ایجاد می کند که از مقامی که دارند استفاده می کنند برای رأی آوردن، و در نتیجه همه کارهایی که انجام می‌دهند، این شائبه وجود دارد که سخنرانی ها، بازدیدها و گفتمان و مصاحبه هایشان، تبلیغات انتخاباتی باشد این هم مردم را آزار خواهد داد که احساس کنند، از امکانات کشور برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می کنند.

این چهره سیاسی اصولگرا عنوان کرد: اگر به فکر این هستیم که دولت آینده یک دولت کارآمد باشد و بتواند، مشکلات مردم را حل کند و از بحران ها عبور کنیم، باید یک دولت ائتلافی شکل بگیرد؛ افراد کارآمد در کنار هم قرار بگیرند و یک دولت کاملا فراجناحی و کارآمد شکل بگیرد.

کنعانی مقدم درباره علت پافشاری اصولگرایان مبنی بر اینکه رییسی 16 میلیون رأی آورده پس گزینه بهتری است، تاکید کرد: اگر اصولگرایان روی رییسی اجماع کنند مثل دفعه قبل و پای کار بیایند، باید این نکته را در نظر داشت، کسی که با 16 میلیون رأی بخواهد وارد قوه مجریه شود باز می شود رییس جمهور اقلیت و حداقلی و در نتیجه، کارآمدی لازم را ندارد. از این رو به نظر می‌رسد که باید فکر این باشیم یک رییس جمهور را وارد عرصه رقابت کنیم که حداقل 25 میلیون رأی با خود داشته باشد تا بتواند، دولتی با پشتوانه رأی مردمی ایجاد کند وگرنه ممکن است، دولت حداقلی شکل بگیرد و مستقر شود اما اینکه بتواند، حمایت همه مردم را داشته باشد و بتواند از عهده مشکلات برآید، این را بعید می دانم.

او  با بیان اینکه جبهه اصولگرایی طیف وسیعی است، تصریح کرد: برخی دیدگاه ها و لابی‌های خوشان را دارند و برای نامزدهای خودشان فعالیت می کنند اما اینکه همه مثل من فکر کنند به این شکل نیست.

کنعانی مقدم با بیان اینکه رئیسی و قالیباف بهتر است در جایگاه فعلی خود خدمت کنند، عنوان کرد: اعتقادم این است که باید این امر در مجلس به قانون تبدیل شود که به صورت همزمان، روسای قوا حق ندارند برای مسئولیت قوه دیگر مانند مجریه، نامزد انتخاباتی شوند مگر اینکه قبل از آن استعفا بدهند و به این شکل نباشد که طرف، رئیس مجلس است و دائما پشت تریبون است؛ حال این چه رقابتی خواهد بود بین کسی که تریبون دارد و دیگری که تریبون ندارد؛ از این رو این رقابت نیست و همه امکانات در اختیار رییس قوه‌ای است که نامزد انتخاباتی شده و در واقع از عدالت انتخاباتی، کاملا به دور است.

دبیرکل حزب سبز در این باره که برخی می گویند، قالیباف ستاد خودش را به صورت غیررسمی تشکیل داده است، اظهار کرد:  ممکن است که یک فرد، هواداران خودش را برای یک نامزد انتخاباتی فعال کند تا از آن فرد حمایت کند اما اینکه رییس قوه، شخصا بخواهد وارد عرصه انتخابات شود باید قانونی وضع کنند که رییس قوه‌ای که مستقر است و باید 4 سال رییس قوه باشد نتواند، دنبال انتخابات، فضای انتخاباتی، درگیری، تشنج و مسایل مختلف برود و در عین حال در رأس قدرت هم حضور داشته باشد؛ چراکه خلاف قواعد رقابتی است و به مشارکت سیاسی مردم، لطمه می‌زند.