تست نوار مثانه به بررسی کیفیت نگهداری و آزادسازی ادرار توسط مثانه، لسفنکترها و مجرای ادراری می پردازد. این تست ها کیفیت عملکرد مثانه و علت نشت یا انسداد را نشان می دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

1

تست نوار مثانه، انواع مختلفی دارد. کادر درمان براساس علائم فرد، یک یا بیش از یکی از این تست ها را تجویز می کند اما معمولا این تست ها با یکدیگر و به صورت یک تست واحد انجام می گیرد.

چه نیازی به انجام تست نوار مثانه است؟

تست نوار مثانه به یافتن علت مشکلات مربوط به موارد زیر کمک می کند:

  • نشت ادرار/کنترل ادرار
  • عدم تخلیه کامل مثانه
  • نیاز مکرر به ادرار
  • نیاز ناگهانی به ادرار
  • جریان ادرار ضعیف
  • شروع و توقف جریان ادرار
  • عفونت مجرای ادراری

در این مقاله آشنایی جزئی در خصوص روش های تست نوار مثانه بیان شده است برای آشنایی کامل و دقیق با انواع روش های تست نوار مثانه و همچنین اتفاقی که در هنگام و پس از تست نوار مثانه رخ می دهد به سایت و کلینیک تخصصی تست نوار مثانه یادمان واقع در غرب تهران مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : تست نوار مثانه

 

چرا تست نوار مثانه انجام می شود؟

این تست ها اغلب برای مردان مبتلا به بزرگی پروستات و زنان مبتلا به بی اختیاری که درمان بر روی آن ها بی اثر بوده یا نیاز به جراحی دارند، انجام می شود.

احتمالا مهم ترین گروهی که این تست ها بر روی آن ها انجام می شود، افراد مبتلا به نوروپاتی هایی مانند آسیب ستون فقرات است.

در برخی از این بیماران، رفلاکس ادرار از کنترل خارج شده و فشار عضله دتروسور ایجاد شده می تواند جان فرد را تهدید کند.

علائم گزارش شده توسط بیمار، راهنمای قابل اعتمادی برای یافتن اختلال زمینه ای در مجرای ادراری تحتانی نیست.

هدف تست نوار مثانه، تایید پاتولوژی حاصل از علائم بیمار است.

انواع مختلف تست نوار مثانه چیست؟

2

تست نوار مثانه یا همان تست یورودینامیک شامل موارد زیر است:

  • اوروفلومتری
  • اندازه گیری میزان ادرار باقی مانده پس از تخلیه
  • تست سیستومتریک
  • اندازه گیری فشار نقطه نشت
  • بررسی جریان فشار
  • الکترومایوگرافی
  • تست نوار مثانه ویدیویی

انواع تست نوار مثانه

اوروفلومتری

اوروفلومتری شامل اندازه گیری سرعت و حجم ادرار است. تجهیزات مخصوص به طور اتوماتیک میزان ادرار تولید شده و سرعت خروج آن از بدن را اندازه گیری می کند.

این تست، ضعف عضلات مثانه یا انسداد جریان ادرار را نیز مشخص می کند.

اندازه گیری ادرار باقی مانده پس از تخلیه

ادرار باقی مانده پس از ادرار می تواند به کمک تجهیزات فراصوتی که از امواج صوتی بی ضرر برای ایجاد تصویری از مثانه استفاده می کند، اندازه گیری شود.

این مقدار می تواند به کمک سوند نیز اندازه گیری شود، سوند وسیله ای است که از طریق مجرای ادراری وارد مثانه شده تا ادرار باقی مانده را خارج کرده و مقدار آن را اندازه گیری کند.

معمولا این کار در حالت بی حسی موضعی و در اتاق جراحی پزشک یا بیمارستان انجام می شود.

تست های سیستومتریک

تست های سیستومتریک، میزان ادراری را که مثانه می تواند نگه دارد، فشار وارد بر مثانه و میزان پرشدگی آن در زمان نیاز فوری به ادرار را اندازه گیری می کند.

تحت بی حسی موضعی، از یک سوند برای خالی کردن کامل مثانه استفاده می شود. سپس یک سوند کوچک تر به همراه یک ابزار اندازه گیری فشار به نام مانومتر نصب شده و مثانه به آرامی با آب گرم پر می شود.

با پر شدن مثانه، از فرد خواسته می شود احساس موجود در مثانه را شرح داده و اعلام کند چه زمانی آماده ادرار است.

در این زمان، حجم آب و فشار مثانه ثبت می شود. گاهی نیز از فرد خواسته می شود سرفه کرده یا زور بزند تا تغییرات فشار مثانه بررسی شود.

تست سیستومتریک می تواند انقباضات غیر ارادی مثانه را نیز شناسایی کند.

اندازه گیری فشار نقطه نشت

اندازه گیری فشار نقطه نشت، فشار در لحظه نشت را طی تست سیستومتریک اندازه گیری می کند. ممکن است مثانه در هنگام پر شدن به طور ناگهانی منقبض شده و مقداری آب را به خارج از بدن بفرستد.

در این هنگام، مانومتر فشار داخل مثانه را اندازه گیری می کند. نتایج حاصل، اطلاعاتی را در مورد نوع اختلال مثانه و ارزیابی اسفنکتر ادراری در اختیار پزشک قرار می دهد.

تست جریان فشار

تست جریان فشار، فشار مثانه و سرعت جریان را اندازه گیری کرده و به شناسایی انسداد خروجی مثانه که گاهی در مردان مبتلا به بزرگی پروستات رخ می دهد، کمک می کند.

انسداد خروجی مثانه، در زنان شیوع کمتری دارد اما گاهی همراه با سیستوسل یا پس از جراحی درمان بی اختیاری ادراری رخ می دهد. این تست تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

الکترومایوگرافی

الکترومایوگرافی از حسگرهای مخصوص برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی عضلات و عصب ها در داخل و اطراف مثانه و اسفنکترها استفاده می کند.

الکترومایوگرافی در صورتی انجام می شود که پزشک مشکوک به اختلال ادراری مرتبط با آسیب عصبی یا عضلانی شود.

آمادگی برای تست نوار مثانه

معمولا تست به آمادگی زیادی نیاز ندارد، اما لازم است پیش از تست به کمک نمونه برداری ادرار، عدم وجود عفونت تایید شود.

همچنین لازم است با پزشک در مورد لزوم توقف مصرف هرگونه دارو مشورت شود. تست حدود 30 دقیقه زمان می برد.

در صورت وجود عفونت، لازم است پیش از تست، درمان آنتی بیوتیکی انجام شود. لازم است بیمار نتیجه تست ادراری را در روز ملاقات  با خود به همراه داشته باشد.

پس از تست نوار مثانه چه اتفاقی می افتد؟

پس از تست نوار مثانه، ممکن است فرد هنگام ادرار تا چند ساعت احساس ناراحتی داشته باشد. نوشیدن آب هر نیم ساعت یک بار به مدت چند ساعت می تواند مفید واقع شود.

گاهی اوقات برای جلوگیری از عفونت، مصرف آنتی بیوتیک به مدت چند روز تجویز می شود. در صورت بروز علائم عفونت، از جمله درد، لرز یا تب، باید فورا با پزشک تماس گرفته شود.

معمولا نتایج تست هایی مانند سیستومتری و اوروفلومتری فورا آماده می شود. آماده شدن نتایج سایر تست ها مانند تست نوار مثانه ویدئویی و الکترومایوگرافی، چند روز زمان می برد. پزشک در مورد نتایج و درمان های احتمالی با فرد گفتگو خواهد کرد.

333

برای دریافت مشاوره رایگان جهت انجام تست نوار مثانه در تهران و با قیمت مناسب با کلینیک تست نوار مثانه یادمان و شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک : 02188074196 / 02188088541