آرمان ملی:‌ «در انتخابات آینده شورای شهر، کاندیدا نمی‌شوم؛ این تصمیم قطعی است» محسن‌ هاشمی روز گذشته تصمیم خود برای حضور دوباره در بهشت را علنی تاکید کرد که تمایلی به تمدید حضور 4ساله در شورای شهر ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 او با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی شورای شهر تهران در 3 سال گذشته اظهار کرد: این اقدامات در بخش‌های مختلف صورت گرفته و در حوزه‌های متعدد موفقیت‌هایی را کسب کرده است. هاشمی با بیان اینکه بنده به عنوان رئیس و عضو شورای شهر به اقدامات انجام‌شده از سوی شورای شهر تهران در این دوره نمره 15 را می‌دهم، گفت: شورای شهر در این دوره در اهدافی که قانون برای آنها مشخص شده قدم برداشته است و شاید انتظارات از شورای شهر بالا بوده، اما در این دوره توانسته‌ایم در مسیر قانون حرکت کنیم.

کارنامه متفاوت این رئیس بهشت!

بدون شک دوران مدیریت محسن هاشمی در شورای شهر را باید دوران طلایی دانست، چراکه مشی مدیریتی او در وهله نخست سبب دور شدن حواشی از بهشت شد و برخلاف دوره‌های قبلی که حاشیه‌های بهشت بر متن غلبه داشت، در دوره پنجم همدلی و همکاری اعضای شورای شهر اجازه نداد حاشیه‌ای ایجاد و به ابزار تخریب بهشت تبدیل شود. بی‌تردید یکی از رازهای موفقیت محسن هاشمی در جایگاه ریاست شورای شهر به تجارب و تخصص او ارتباط دارد؛ چنانکه هاشمی سال‌ها در بخش‌های مدیریتی اداره شهر مانند مترو دارای تجربه است و ایده‌های نابی برای بهبود شرایط پایتخت در ذهن داشته و دارد. یکی از موضوعاتی که سبب جلب اعتماد به شورای شهر شد، شفافیت و عدم هراس از خودانتقادی بود که محسن هاشمی در این مسیر گام برمی‌دارد، چنانکه در مرداد سال جاری تصریح کرد: «خداوند فرموده است که هر کس هنگام خواب، زندگی خود را در طول روز مرور و عملکرد خود را ارزیابی کند تا بر اساس ارزیابی انجام‌گرفته آسیب‌شناسی لازم صورت گیرد.» این ویژگی‌ها سبب شده که کارنامه شورای شهر در زمان مدیریت او متفاوت از دوره‌های گذشته به‌ویژه دوره‌هایی باشد که یک اصولگرا بر کرسی ریاست تکیه زده بود. البته نباید فراموش کرد مخالفان مشی موفق محسن هاشمی بارها درصدد تخریب او در بهشت برآمدند و به نقل از او به انتشار ادعاهایی پرداختند تا از محبوبیت و موفقیت‌هایش کم کنند اما هاشمی نه در سخن بلکه با عمل خود به یاوه‌گویی‌ها پاسخ داد که نمونه آخر آن ادعای مخالفت هاشمی با نامگذاری خیابانی به نام شجریان بود که همگان خیلی زود پی به بی‌اساس بودن این شایعه بردند.

شاید مسافر پاستور شود!

بسیاری محسن هاشمی را گزینه مناسب برای جلوس بر کرسی ریاست‌جمهوری می‌دانند که دلیل دعوت از او برای شرکت در انتخابات 1400 به پرونده عملکردی او در نهادهای مختلفی بازمی‌گردد که در آنها دارای مسئولیت بوده و کارنامه موفقی داشته است. از سوی دیگر پسر ارشد آیت‌ا... هاشمی در مسیر پدر حرکت می‌کند یعنی جاده سازندگی و رفتارهایش مشابه آیت‌ا... است یعنی همواره از نقدهای سازنده استقبال می‌کند و نقدهای غرض‌ورزانه نه‌تنها او را از ادامه مسیر منصرف نمی‌کند بلکه انگیزه مضاعفی برای سرعت دادن به تحولاتی می‌دهد که در ذهن دارد. 5 شهریور بود که محسن هاشمی، در خصوص شرکت در انتخابات پیش رو گفت: گفته‌ام که قصد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارم. او در خصوص شرکت در انتخابات 1400 برای شوراهای اسلامی شهر افزود: «هنوز در این زمینه بحث نشده است. بعید است بیایم اما باید در این زمینه صحبت کرد.» 15 مهر هم محسن‌ هاشمی‌رفسنجانی گفت: آدم عاقل دیگر در این اوضاع نامزد ریاست‌جمهوری نخواهد شد و من هم نامزد نمی‌شوم...! او درباره دلیل عدم تمایل خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 توضیح می‌دهد که در حال حاضر مدیریت کشور کار بسیار سختی است و کسی که این توانایی را در خود می‌بیند به قول خارجی‌ها «سوپرمن» است. محسن هاشمی در ادامه بار دیگر تاکید می‌کند: من چنین توانایی را در خودم نمی‌بینم و دوستان به دلیل خدمات آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی محبت دارند و نام من را مطرح می‌کنند. او در ادامه در پاسخ به اصرار گفت‌وگو‌کننده، تاکید می‌کند که برای ثبت‌نام در انتخابات 1400 در وزارت کشور حاضر نخواهد شد.

عالم بالا و پایین سیاست

دنیای سیاست بالا و پایین‌های زیادی دارد و نمی‌توان امروز برای حضور در انتخابات 1400 نظر قطعی را اعلام کرد. مصلحت اساسی‌ترین رکن در تصمیم‌گیری سیاستمداران و افراد خبره است، بدین معنا که اگر به مصلحت شرایط امروز سخن از عدم کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست‌جمهور می‌زنند شاید در هنگامه ثبت‌نام انتخاباتی شرایط کشور و درخواست‌های فراوان آنها را مجاب به حضور کند که در مورد محسن هاشمی هم این گمانه مطرح است. جامعه در این روزها در آرزوی رئیس‌جمهوری است که بتواند همانند آیت‌ا... هاشمی تدبیری پیشه کند که کشور از شرایط دشوار خارج شود و وضعیت معیشتی مردم از حالت رکود و نامطلوب به مرز قابل‌قبولی برسد مانند آنچه پس از سال‌های جنگ تحمیلی و پس از آن انجام داد و امید را به جامعه بازگرداند. اکنون محسن هاشمی نزدیک‌ترین گزینه برای تحقق این خواست است که البته به نظر می‌رسد با توجه به اینکه عنوان کرده قصدی برای کاندیداتوری ندارد باید شرایط را به نحوی مهیا کرد که او تجدیدنظر داشته باشد.