یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: قوه قضائیه باید به رسالت خود عمل کند و با رفتارهای غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرشرعی است برخورد کند.

انتقاد یک اصولگرا از اهانت به روحانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جواد آرین‌منش در مورد تهدید و اهانت به رییس جمهور اظهار کرد:اهانت و توهین از سوی همه افراد قبیح و زشت است اما از جانب روحانیت قبیح‌تر و زشت‌تر است. ما در یک جامعه اسلامی در یک نظام اسلامی زندگی می‌کنیم و مجلسی داریم که عنوان مجلس شورای اسلامی را یدک می‌کشد و کسانی که مدعی حاکمیت اخلاق و دین هستند.

وی ادامه داد: استفاده از عبارت‌های زشت، توهین‌آمیز و تحقیرآمیز برای افراد عادی هم زشت است چه رسد برای کسی که در قانون اساسی ما به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و عالی‌ترین مقام کشور پس از رهبری تعریف شده است.

این فعال سیاسی اصول‌گرا تصریح کرد: به لحاظ قانونی، قانون ویژه‌ای داریم که با اهانت‌کنندگان به مقامات برخورد می‌کند و از آن جلوگیری می‌کند که در این مقامات رهبری و رییس‌جمهور تعریف شده‌اند.

آرین‌منش افزود: به عقیده من اگر قوه قضائیه می‌خواهد وظایف خود را به درستی انجام دهد، نظم برقرار شود و اهانت در کشور نهادینه نشود باید به رسالت خود عمل کند و با این گونه رفتارهایی که غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرشرعی است برخورد کند.

وی در مورد علت اتفاقات و اهانت‌هایی از این دست بیان کرد: علت وقوع این اتفاقات این است که مشکلات در کشور بسیار فراوان است. ما در بدترین شرایط اقتصادی تاریخی کشور قرار داریم. مجلس شورای اسلامی با یک سری شعارهای آن‌چنانی و وعده و وعیدها متولد شده است اما بعد از گذشت چهار ماه از اتفاق خاصی نیافتاده است.

این فعال سیاسی اصول‌گرا اضافه کرد: طبیعی است که همه دنبال مقصر می‌گردند، مجلس دولت را و دولت مجلس را مقصر می‌داند. در حالی که گره بخش عمده مشکلات ما به تحریم‌ها بر می‌گردد و امروز تحریم‌ها نشان داده است که بیش از کاغذپاره‌ هستند؛ برخلاف آن‌چه که در گذشته مطرح می‌شد و می گفتند که تحریم‌ها کاغذپاره‌ای بیش نیستند.

آرین‌منش افزود: آثار این در اقتصاد متجلی شده است و اکنون هرکسی دنبال مقصر می‌گردد، در حالی‌که مقصر همه عواملی هستند که در داخل نظام هستند و مردم هم هیچ تفکیکی بین قوه مقننه، مجریه و قضائیه قائل نیستند. طرف مردم حاکمیت است، اعتماد مردم نسبت به حاکمیت سلب شده است و بنابراین اگر قرار باشد گره‌ای هم از کار نشوده مردم گشوده شود با همدلی وحدت و اتفاق نظر قوای سه‌گانه صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: رویکرد تقابل باید جای خود را به رویکرد تعامل و تفاهم بدهد، یعنی مشکلات با گفت‌وگوی سازنده و نقد منصفانه حل می‌شود، نه با توهین و اهانت و توپ را در زمین یکدیگر انداختن. من به شما قول می‌دهم که ده‌ها رییس جمهور دیگر هم که بیایند اگر تعامل و همکاری بین قوا وجود نداشته باشد، وضعیت کشور بدتر خواهد شد که بهتر نخواهد. حاکمیت قانون، اخلاق و مدیریت مجلس می‌تواند مانع این‌گونه هتاکی‌ها شود.

این فعال سیاسی اصول‌گرا تاکید کرد: اگر قرار باشد کار اساسی اتفاق بیافتد، می‌توان به آن پیشنهادی که یکبار رهبری تحت عنوان نظام پارلمانی مطرح کردند، اشاره کرد. در نظام پارلمانی، دولت از درون مجلس متولد می‌شود و طبیعتا دولت برخاسته از مجلس منتخب مردم نمی‌تواند تقابلی را با خود مجلس داشته باشد، همان‌طور که رابطه شهردار با شورای شهر یک رابطه تقابلی نیست بلکه یک رابطه تعاملی و مشورتی است.

آرین‌منش اضافه کرد: به نظر من اگر این مساله قرار باشد که بنیادی حل شود، بازنگری در قانون اساسی ضروری است تا تعامل بیشتری بین قوا اتفاق بیافتد. جلسات مشترکی که اکنون برگزار می‌شود به حرکات نمایشی تبدیل شده است، مانند نشست سران قوا که دراین جلسه سران قوا کنار هم می‌نشینند و ظاهرا گفت‌وگویی می‌کنند اما بیرون که می‌آیند مطالب‌شان در تقابل با یکدیگر است.