استفاده امارات از خط لوله نفت ایلات-اشکلون، بدون رضایت مالک قانونی آن، ایران، می‌تواند تجاوز آشکار و غیرموجه به حقوق ایران و مایملک آن بشمار آید.

عبور امارات از خط قرمز!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید هادی برهانی در یادداشتی با عنوان "عبور امارات از خط قرمز! " نوشت: سه‌شنبه گذشته و در جریان اولین سفر هیات اماراتی به اسرائیل، چندین توافق نامه همکاری میان طرفین اماراتی و اسرائیلی امضا شد. براساس گزارش بلومبرگ یکی از این توافق نامه ها به استفاده مشترک دو کشور از خط لوله نفت ایلات-اشکلون اختصاص دارد. براساس این توافق قرار است این خط لوله برای انتقال نفت امارات به اروپا مورد استفاده قرار گیرد.

خط لوله ایلات-اشکلون پس از جنگ ۱۹۶۷ میان اعراب و اسرائیل و اشغال صحرای سینا و بسته شدن کانال سوئز با سرمایه گذاری حکومت محمدرضا پهلوی ساخته شد. هدف از این طرح انتقال نفت ایران از طریق این لوله به اروپا بود. این خط لوله تا پیروزی انقلاب اسلامی مورد استفاده قرار می گرفت اما از آن زمان و پس از قطع رابطه با رژیم صهیونیستی عمدتا بلااستفاده مانده است.

ایران به دلیل سرمایه گذاری انجام شده، مالکیت نیمی از این خط و شرکت مربوطه را در اختیار داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولت اسرائیل تمامی خط و مایملک آن را به نفع این دولت مصادره نمود. این امر مورد اعتراض ایران قرار گرفت و نهایتا این دعوا به دادگاه کشیده شد. دو دادگاه داوری در سوئیس و نهایتا دادگاه عالی این کشور به نفع طرف ایرانی رای دادند و اسرائیل به پرداخت یک میلیارد و دویست میلیون دلار محکوم شد. اما اسرائیل پس از گذشت چندین سال از رای نهایی دادگاه (از سال ۲۰۱۵) از اجرای آن استنکاف می ورزد.

به دلیل عدم پرداخت حق و حقوق ایران از سوی دولت اسرائیل، ایران همچنان مالک قانونی نیمی از خط لوله مزبور بشمار می آید. در چنین شرایطی استفاده امارات از این خط، بدون رضایت مالک قانونی آن، ایران، می تواند تجاوز آشکار و غیرموجه به حقوق ایران و مایملک آن بشمار آید.

لازم است دولت ایران این مسئله را مورد بررسی قرار داده و موضع مشخص و قاطعی در قبال آن اتخاذ نموده و آن را به طرف اماراتی (و بحرینی) اعلام نماید. استفاده امارات از این خط بدون موافقت ایران می تواند عبور امارات از خط قرمز منافع ملی کشور بشمار آید.