عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان به یک دانشکده ورود کنند.

بذل و بخشش تیم روحانی خبرساز شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم محلات در یادداشتی عنوان کرد که  تخصیص 120 میلیارد تومان اعتبار به یک دانشگاه بر چه اساسی صورت گرفته است؟

متن کامل یادداشت به شرح زیر است.

بسمه تعالی 

«اطلاعیه ابهام آفرین »

 این روزها در مورد افزایش بودجه یک دانشگاه آن هم به مبلغ 1200 میلیارد ریال و محل آن و نیز انگیزه این پرداخت غیر متعارف بحث های فراوان در محافل مطرح بود. تا آنکه اطلاعیه روابط عمومی ریاست جمهوری که با هدف رفع شبهات منتشر شده بود بر دامنه ابهامات افزود.

متاسفانه در این اطلاعیه پرداخت اصل این مبلغ عجیب پذیرفته شده است .چرا که به صراحت گفته شده «مبلغ مورد نظر »و صرفا در مورد اینکه از چه منبعی  بوده سخن به میان آمده است، اما ابهامات بوجود آمده بعد از این اطلاعیه :

1-اگر این مبلغ از منابع صندوق توسعه نیست از کدام منبع تامین شده است؟ می دانیم براساس اصل 52 قانون اساسی کلیه بودجه های اختصاص یافته باید به تصویب مجلس برسد. روشن است مجلس چنین بودجه ای را مصوب نکرده حال اگر آقای ریس جمهور اراده بذل و بخشش داشته اند باید در خواست متمم بودجه و یا اصلاحیه آن را می دادند.

چنین اتفاقی نیز نیفتاده است. پس این اقدام خلاف قانون بوده و باید دیوان محاسبات و سازمان بازرسی بدون ملاحظه ورود پیدا کنند.

2-ممکن است گفته شود این مبلغ از محل منابع در اختیار آقای ریس جمهور که برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته شده پرداخت شده است. در این صورت اولا: این مبلغ آن قدر نیست که فقط در یک مورد ایشان فقط بیش از هزار میلیارد ریال حاتم بخشی کنند.

ثانیا :براساس این اطلاعیه آقای ریس جمهور در هر هفته موارد زیادی از این بذل ‌بخشش‌ها دارند .امید است علاوه بر آنکه لیست این  هدایای نفیس چند صد میلیاردی را منتشر می کنند بگویند به چه کسانی و بر اساس چه منطقی اعطا شده است. البته اینکه مبلغ کل این اهداء بودجه های غیر متعارف چقدر است به قوت خود باقی است.

3-در این بیانیه آمده است آقای رئیس جمهور هر هفته و بارها از این تخصیص‌های بودجه داشته و ‌دارند ! سوال این است مگر ایشان قسم نخورده اند که مجری قانون باشند. قانون که روشن است واین مبالغ عجیب در آن دیده نشده است. زبانم لال یعنی براساس میل مبارک این تخصیصها صورت می گیرد یا وجه دیگری دارد که باید با کمک رمل و جفر آن را کشف کرد ؟ باز تکرار می کنم ردیف بودجه خاص آقای رئیس جمهور بر فرض که سازمان برنامه تخصیص آن را صد درصد کنند  توان این پرداختهایی که فقط یک رقم آن 1200 میلیارد ریال باشد را ندارد.

4-آقایان می دانند سابقه قانون گذاری در ایران بیش از یک قرن است .نباید به نوعی رفتار شود که این توهم شکل بگیرد که مگر دوره انقضاء تفوق  حکم یک نفر و ترجیح میل أو بر اراده عامه سر نیامده است.

5-راستی حالا که می توانید کمک نجومی داشته باشید چرا به سایر دانشگاه‌ها کمک نمی کنید؟ این ترجیح بلا مرجح برای چیست؟

6-آقای رئیس جمهور دهها هزار نفر نیروی شرکتی منتظر کمک شما برای تبدیل وضعیت هستند. هزاران نفر ماهها است با تاخیر حق خود را دریافت می کنند، حق التدریسها نان بخور نمیر دارند، حقوق باز نشستگان کفاف آنها را نمی دهد و ... شما که از این بذل و بخششهای نجومی دارید به آنها نیز یک توجه ویژه در این وانفسا .