امارات متحده عربی و اسرائیل به تازگی توافق‌نامه‌‌ای برای استفاده از خط لوله نفت "ایلات- اشکلون" امضا کردند.

امارات از خط لوله ایران - اسرائیل نفت صادر می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این توافق نامه باعث می‌شود امارت نفت خام خود را از طریق این خط لوله، بدون نیاز به عبور از کانال سوئز، از دریای سرخ به دریای مدیترانه منتقل کند. اسرائیل و امارات چندی پیش توافقنامه صلح و عادی‌سازی روابط امضا کردند.

این خط لوله بندر ایلات در جنوب اسرائیل (شمال دریای سرخ) را به بندر اشکلون اسرائیل در دریای مدیترانه متصل می‌کند. 

این خط لوله سال‌ها قبل (1969) به صورت مشترک توسط ایران و اسرائیل ساخته شد. ایران سهم 50 درصدی در ساخت و مالکیت این خط لوله دارد اما بعد از انقلاب 57، اسرائیل سهم ایران را توقیف کرد.

این خط لوله 254 کیلومتر طول دارد. امارات قصد دارد با استفاده از این خط لوله، نفت خود را برای اروپا صادر کند. 

تا قبل از انقلاب 57، این خط لوله، مسیری برای انتقال نفت ایران به اسرائیل و اروپا بود.

تاسیسات ذخیره نفت در سواحل اسرائیل.  توافق‌نامه جدید اجازه می‌دهد نفت خام امارات از خط لوله‌ای از طریق دریای سرخ به مدیترانه برسد بدون اینکه نیازی به استفاده از کانال سوئز در خاک مصر باشد. این خط لوله در گذشته و با سرمایه‌‌گذاری مشترک ایران و اسرائیل ساخته شده بود/ عکس: رویترز

دولت ایران درباره این خط لوله، از اسرائیل شکایت کرده و خواهان دریافت سهم خود از این خط لوله است.

فایننشال تایمز در این مورد نوشت: پس از 2 دهه داوری و قضاوت، دادگاه سوئیس در سال 2016 حکم داد که اسرائیل برای توقیف این خط لوله، بیش از یک میلیارد دلار به ایران بدهکار است اما اسرائیل از پرداخت این مبلغ به "کشور دشمن" خودداری کرده است. استفاده اسرائیل از این خط لوله نیز باعث خشم ایران است.

خط لوله "ایلات- اشکلون" برای کمک به اسرائیل شکل گرفت تا از در صورت بسته شدن کانال سوئز مصر مسیری برای انتقال نفت اسرائیل وجود داشته باشد. کانال سوئز به عنوان مرسوم‌ترین مسیر انتقال نفت که تحت کنترل مصر است پس از جنگ 6 روزه اعراب و اسرائیل در سال 1967 (1346) بسته شد. جنگ 6 روزه اعراب و اسرائیل بین مصر، سوریه و اردن  از یک طرف و اسرائیل از طرف دیگر رخ داد.

"فایننشال تایمز" نوشت: اسرائیل و امارات متحده عربی توافق‌نامه‌های گسترده‌ای را با میانجگری آمریکا امضا کردند تا بر وزن عادی‌سازی روابط بیفزایند. عادی‌سازی روابط باعث شد تا این کشور حوزه خلیج فارس پس از دهه‌ها پشتیبانی از فلسطینان به سمت اسرائیل متمایل شود.

براساس یکی از این توافق‌نامه‌ها اسرائیلی‌ها می‌توانند بدون ویزا به امارات سفر کنند. امارات اولین کشور عربی است که چنین اجازه‌ای را به اسرائیلی‌ها داده است.

تابلوی خط لوله ایلات اشکلون

اسرائیل هم در مقابل، همین حق را برای طرف مقابل قائل شده است و شهروندان امارات می‌توانند بدون ویزا به اسرائیل سفر کنند.

این اقدام که باید در ابتدا از سوی پارلمان‌های هر دو طرف تائید شود باعث رونق و تقویت شرکت هوایی-دولتی "امارات" خواهد شد.

شرکت هواپیمایی امارات تلاش دارد مشتریان شرکت هوایی "ال عال" (El Al ) اسرائیل را به سمت خود جذب کنند. شرکت هوایی "ال عال" اسرائیل پس از شیوع کرونا با ورشکستگی و فروپاشی تقریبی مواجه شده‌ است.