رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در همایش تخصصی مصون سازی زیرساخت‌های بندری و ساحلی کشور با تاکید بر این که دشمن در جنگ اقتصادی به شرایط بی هدفی رسیده است گفت: رشد آمار کارکردی بنادر ایران نشان از شکست جنگ زیرساخت‌ها می‌دهد.

واکنش سردار جلالی به اعتراف آمریکا درباره تحریم‌های ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

همایش تخصصی کاهش آسیب پذیری و مصون سازی زیرساخت‌های بندری و ساحلی کشور با رویکرد پدافند غیرعامل صبح امروز سه شنبه و مصادف با دومین روز ایام نکوداشت پدافند غیرعامل سال ۱۳۹۹ با حضور سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، چنگیز جوادپور، مدیرکل پدافند غیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مسعود داریوندی، سرپرست معاونت امور زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل کشور به صورت ویدیوکنفرانسی با حضور مدیران ستادی و استانی بنادر کشور برگزار شد.

جنگ اقتصادی ستون فقرات جنگ ترکیبی است

سردار غلامرضا جلالی در ابتدای این نشست با بیان اینکه دشمن در راهبرد جنگ ترکیبی ستون فقرات جنگ را فشار اقتصادی قرار داده است، اظهار داشت: شاید برای اولین بار است که آمریکا و دشمنان ایران ادبیات جنگی را در فضای اقتصاد، توسعه دادند و مفهومی به نام جنگ اقتصادی را با روش‌های مختلفی تعریف کردند، قرارگاه جنگ اقتصادی در وزارت خزانه داری آمریکا تشکیل شده است و استراتژی‌هایی مبتنی بر ایجاد تحریم و تنگنا‌های مالی و انواع جنگ در عرصه اقتصادی مثل جنگ ارزی، بانکی و پولی و مانند آن را علیه ما گشودند.

پیامد‌های کرونا هم تراز جنگ زیستی است

وی با بیان اینکه حوزه تهدید دیگری حوزه زیستی را شامل می‌شود که می‌تواند شکل‌ها و چارچوب‌های مختلفی داشته باشد، تصریح کرد: اگر از منشا بحران کرونا عبور کنیم که یک اقدام عامدانه بیولوژیک، تصادفی و یا یک حادثه طبیعی بوده، غیر از پیچیدگی‌های تشخیصی ناشی از فقدان تجهیزات تشخیصی کافی، پنهانکاری آمریکایی‌ها و استراتژی‌های جاه طلبانه آنان، آنچه اهمیت دارد پیامد‌های ناشی از بحران کروناست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور توضیح داد: وقتی وارد موضوع پیامد‌ها می‌شویم می‌بینیم که پیامد شیوع کرونا همتراز یک جنگ تمام عیار زیستی خود را نشان می‌دهد.

وی متذکر شد: موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، مباحث زیستی است. سه سال پیش، آئین نامه مرزبانی زیستی به تصویب رسید. وزارت راه و شهرسازی که همه پایانه‌های مرزی را اداره می‌کند تکالیفی را هم در چارچوب این آئین نامه در بنادر و هم در فرودگاه برعهده دارد. براساس این آئین نامه ورود هر نوع نباتات اعم از بذر یا خود گیاه یا در حوزه دام هر نوع دام که می‌تواند آلودگی و بیماری به کشور منتقل کند باید کنترل شود.

وی ادامه داد: در دنیا پروتکل‌های زیستی به صورت سختگیرانه انجام می‌شود. نمونه آن در فرودگاه‌های دنیا در زمان بروز کرونا به خوبی قابل مشاهده است. این در حالیست که با وجود اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور این آئین‌نامه‌ها را در کشور تدوین کرده است، اما به طور کامل انجام نمی‌شود.

تبیین راهبرد آمریکا در بهره گیری از قدرت هوشمند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آمریکایی‌ها براساس اظهارات خودشان از استراتژی قدرت هوشمند در پیشبرد اهدافشان بهره می‌برند، تصریح کرد: آنان قدرت هوشمند را به کار گیری هوشمندانه همه مولفه‌های قدرت خود علیه تمام مولفه‌هایی که ایران در آن دارای آسیب پذیری است، می‌دانند. هر مولفه‌ای که آمریکایی‌ها در آن قدرت و برتری دارد هوشمندانه علیه کشور‌های دیگر استفاده می‌شود؛ بنابراین در چنین شرایطی ما شاهد نه یک تهدید بلکه طیفی از تهدیدات هستیم. برای مثال می‌توانند با ترکیب تهدیدات در فضای سابیری انواع مختلفی از سناریو‌های تهدید را ایجاد کنند.

اختلال در کارکرد بنادر هدف دشمن در جنگ اقتصادی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه بستر همه تهدیدات جنگ اقتصادی است، تصریح کرد: بنادر در این جنگ اقتصادی نقش مهمی دارند. چون هم می‌توانند مبدا و دروازه صادرات کشور باشند که به اقتصاد و تولید کشور کمک کنند و هم می‌توانند در تامین کالا‌های مورد نیاز کشور موثر باشند.

وی با بیان اینکه، چون درگیر تهدید هستیم با توجه به شرایط خاص کنونی ضمن این که باید اقدامات و ملاحظات ایمنی را رعایت کنیم باید ملاحظات لایه امنیت و دفاع هم توجه کنیم، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی دیگر ابهامی هم وجود ندارد که ما درگیر تهدیدات جدی و درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم که جنبه‌های مختلفی دارد.

ورود آمریکا به شرایط بی هدفی در جنگ اقتصادی

سردار جلالی با تاکید بر اینکه دشمن در فضای جنگ اقتصادی و تحریم‌ها تمام داشته‌های خود را علیه ایران اعمال کرده است و امروز عملا دیگر تحریمی برای اعمال کردن ندارد، گفت: امروز آمریکا در حوزه جنگ اقتصادی به شرایط بی هدفی رسیده است و این به معنای پایان فشار حداکثری آمریکا در آینده نزدیک است.

وی با بیان اینکه حادثه بیروت یک زنگ هشدار باش برای همه دنیا بود، افزود: پس از این حادثه ما نیز بنادر، مراکز صنعتی، دفاعی و مناطقی از این دست را با هدف ارزیابی ریسک مورد پایش قرار دادیم. با توجه به بررسی‌های ما به نظر می‌رسد که ما در لایه ایمنی بنادر نیازمند ارتقای کنترل ریسک هستیم تا احتمال بروز خطر را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

ضرورت تقویت نظام تشخیص و هشدار ریسک در بنادر

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ما نیز باید در بنادر خود، ساختار سبک و چابک داشت داشته باشیم تا نسبت به تغییرات منجر به افزایش ریسک حساس باشد، توضیح داد: چنین ساختاری می‌تواند در صورت انباشت یا توقف خطرآفرین هشدار صادر کند. البته چنین سیستمی فقط مختصص بنادر نیست و در تمام صنایع و کارخانجات تولید و فرآوری محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی قابل استفاده شود.

سردار جلالی با تاکید بر اینکه معماری ایمنی، امنیت و دفاع در زیرساخت‌های حیاتی کشور به ویژه بنادر باید بومی طراحی شود، افزود: برنامه‌های گسترده‌ای برای تقویت چتر پدافند سایبری برای زیرساخت‌های حوزه بنادر کشور در دستور کار داریم و امیدواریم این مهم با همکاری مسئولان سازمان بنادر و دریانوری اجرایی گردد.

وی با بیان اینکه اقدامات ما در حوزه پدافند غیرعامل در بنادر به دو دسته کلی تقسیم می‌شود تصریح کرد: یک دسته اقدامات زیرساختی و یک دسته اقدامات عملیاتی و پاسخ به حادثه است. اقدامات زیرساختی از جنس مهندس فنی و زیرساخت کاربردی است که در موقع احداث پیش‌بینی و لحاظ می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، مهمترین اصل در ایجاد بنادر را مکان‌یابی درست و اصولی دانست و تصریح کرد: امیدواریم در ایجاد بنادر جدید اصول و ضوابط پدافند غیرعامل رعایت و به‌کار گرفته شود.