عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قدرت سیاسی آمریکا در افول و شیب تندی است. آمریکا امروز حتی نمی‌تواند اروپای متحد با خود را تحت تاثیر قرار دهد؛ چه برسد به کسانی که از او دورتر هستند و قدرت اقناع سازی آمریکا کم شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سردار احمد وحیدی عصر امروز در اختتامیه همایش بین المللی «افول آمریکا روند گذشته و تحولات آینده» اظهار داشت: ما در شرایط حساسی قرار داریم و به تعبیر مقام معظم رهبری در پیچ تاریخی هستیم و هندسه قدرت جهانی در حال شکل گیری جدید است.

وی افزود: شناخت تحولات این دوره اهمیت بالایی دارد و در این تحولات، جایگاه کسانی که قدرت اداره جهان را برای مدت ها بر عهده داشتند و به خود اختصاص داده بودند مهم است. اگر این مقاطع را نشناسیم و تغییرات را احساس نکنیم، زمان می‌گذرد و ما باقی می‌مانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: افول آمریکا از مهمترین موضوعات روز ماست؛ زمانی بود که کسانی اگر از افول آمریکا سخن می‌گفتند مورد سوال قرار می‌گرفتند و به آنها گفته می‌شد که آمریکا بزرگترین قدرت نظامی، اقتصادی، سیاسی و پشتیبانی‌های فرهنگی را دارد و چطور عده‌ای از فروپاشی می‌گویید؟ این همان نکته مهم است که در شناخت فرآیندهای حرکت جوامع مهم است. مقام معظم رهبری مدتهاست درباره این افول سخن گفته اند و نشانه‌های آن را بیان کردند. افول آمریکا امروز به عنوان بحث رایجی مطرح است و شخصیت‌ها واندیشکده‌های آمریکایی به وفور از افول آمریکا سخن می‌گویند و این امر محدود و محصوری به ما و یا عده خاصی در جهان اسلام نیست و شخصیت‌های آمریکایی‌های که از نظرات آنها وام گرفته می‌شد، به این امر اعتراف می‌کنند.

سردار وحیدی گفت: امروز میبینم که قدرت سیاسی آمریکا در افول و شیب تندی است. آمریکا امروز حتی نمی‌تواند اروپای متحد با خود را تحت تاثیر قرار دهد؛ چه برسد به کسانی که از او دورتر هستند و قدرت اقناع سازی آمریکا کم شده است. در اتفاقاتی که اواخر رخداد دیدید اروپا با شدت وام‌گیری قدرت‌شان از آمریکا، بخاطر مصالح خود احساس کردند که نمی‌توانند در کنار آمریکا بایستند و یک نمونه اش در تحریم تسلیحاتی بود؛ البته آنها با ما دوست نیستند ولی دلایل خود را در این امر داشتند. آمریکاییها ممکن است بتوانند امارات، بحرین و چند کشور کوچک با تهدید و ارعاب مجبور کنند ولی در جای دیگری نتوانستند این کار را انجام دهند.