با وجود روند نزولی شاخص بورس در سه ماه اخیر اما همچنان پربازده‌ترین بازار امسال تلقی می‌شود. با این حال این بازار پس از هفته پیش‌رو که در آن انتخابات امریکا برگزار خواهد شد، چه روندی را در پیش خواهد گرفت؟

۶ پیش‌بینی از آینده بورس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در پیش‌بینی بورس، هرچند کمتر کارشناسی اعتقاد دارد که رشد شارپی بورس در امسال برگردد اما خیلی از کارشناسان به برگشت شاخص بورس پس از انتخابات امیدوار هستند.

مهدی رضایتی: برای پیش‌بینی دقیق روند بازار سهام باید ببینیم بعد از انتخابات چه اتفاقی خواهد افتاد اما به نظرم جدا از اینکه چه کسی در انتخابات امریکا پیروز می‌شود بعد از انتخابات معاملات پرحجم‌تری در بورس خواهیم داشت و بازار به تعادل خواهد رسید. زیرا سهامداران و فعالان بازار سهام به دلیل مشخص نبودن نتیجه انتخابات امریکا و در مقابل سیاست دولت در برابر امریکا فعلا از معامله در بازار سهام دست کشیده و منتظر مشخص شدن نتیجه و روشن شدن تکلیف متغییرها هستند.

سهیل کلاهچی‌فر: با توجه به تحلیل تکنیکال، فکر می‌کنم تا پایان امسال سطح دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی شاخص بازار سهام را ببینیم.

پیمان حدادی: با توجه به احتمال تغییر قیمت ارز پس از انتخابات امریکا، به نظر من با پایین آمدن قیمت ارز بازار سهام رشد خواهد کرد زیرا سرمایه موجود در بازارهای موازی مانند طلا و ارز به سمت بازار سرمایه سوق پیدا می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات امریکا ریسک‌پذیری سهامداران بیشتر خواهد شد و حداقل حجم معاملات بازار سهام افزایش خواهد یافت.

سیامک قاسمی: تنها چیزی که می‌تواند روند بازار سهام را تغییر دهد یک فضای خوش‌بینانه نسبت به آینده است و این عمل مبنی بر خبر توافق، مذاکره و یا بهتر شدن وضع موجود است، دقیقا اتفاقی که در سال ۹۲ در بازار سهام رخ داد و با پیروزی روحانی در انتخابات جو مثبت باعث رشد بازار سهام شد. اما اگر مذاکره یا توافقی در کار نباشد تنها عاملی که می‌تواند بازار سهام را نجات دهد قیمت دلار است.

ولید هلالات: بازار سهام تا حد زیادی افت کرده است و حتی اگر سناریوهای بدبینانه در رابطه با انتخابات امریکا و افزایش سود بانکی نیز اتفاق بیفتد شاخص بازار ریزش زیادی نخواهد کرد و اخبار بد تاثیر زیادی بر بازار سهام ندارد. نمی‌شود گفت در صورت محقق شدن سناریوهای بدبینانه شاخص تا کجا ریزش خواهد کرد اما به نظرم ریزش شاخص زیاد نخواهد بود و بازار سهام افت خود را انجام داده است.

علیرضا عسکری مارانی: اگر ریسک تازه‌ای به این بازار وارد نشود، قطعا بازار روندی صعودی در پیش خواهد گرفت.