جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه میان گرایش اکثریت مجلس و پیروزی نامزد همسو در انتخابات ریاست جمهوری ارتباطی وجود ندارد، گفت: توانمندی و ویژگی‌های عمومی، برنامه‌ها و حمایت‌های جریان اجتماعی و سیاسی حامی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند نقش زیادی داشته باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهوری درباره کارنامه ۵ ماهه مجلس یازدهم و تاثیر آن بر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: پیروزی هر جناحی در مجلس به معنی پیروزی آنها در انتخابات ریاست جمهوری نیست. انتخابات سال ۷۶ مقارن با مجلس پنجم به ریاست علی‌اکبر ناطق نوری بود و تقریباً اکثریت نمایندگان مجلس از او حمایت می‌کردند، ولی نتیجه انتخابات متناسب با رویکرد اکثریت مجلس رقم نخورد همچنین در انتخابات سال ۹۲ همین شرایط رخ  داد.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور  یادآور شد: در بعضی از مقاطع نیز رییس جمهوری منتخب همسو با مجلس بوده است مثلاً مجلس هفتم  با پیروزی احمدی نژاد در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری همزمان شد اما این پیروزی بر اثر تأثیر و جهت‌گیری  مجلس نبوده است. بنابراین من اصلاً رویکرد مجلس را نه تنها در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری موثر نمی‌دانم بلکه معتقدم نتیجه عملکرد مجلس معمولاً به ضرر نامزدهای همسو است.

برای پاسخگویی نمایندگان به احزاب نقش بدهیم

انصاری با اشاره به اینکه طرح اصلاح قانون انتخابات و جایگاه احزاب به مثابه جزایری جدا افتاده از هم عمل می‌کند، گفت: نامزدی که برای انتخابات مجلس در فعالیت‌ها و تبلیغات خود برنامه‌ها و وعده ای می‌دهد و مردم به اعتبار آن برنامه و تعهد به او رای می‌دهند اما برای پاسخگویی و رصد اقدامات و فعالیت‌های دوره نمایندگی او باید روی احزاب حساب کنیم.

این فعال سیاسی عنوان کرد: افرادی با حمایت سندیکاهای صنفی یا کارگری برای دفاع از حقوق آنها وارد مجلس می شوند ولی از تعهد خود عدول کرده و علیه حقوق بدنه رای خود عمل می کنند بنابراین برای مدیریت تعهدات نمایندگان چاره‌ای جز برگزاری انتخابات به شیوه حزبی نداریم.  
 
انصاری ادامه داد: کاری کنیم مردم به برنامه، تعهدات و پاسخگویی حزب تکیه کنند. در این چارچوب اگر فردی پاسخگوی عملکرد خود نباشد باید از عضویت حزب کنار گذاشته شود. فرض کنیم حزب کارگر انگلیس از برگزیت حمایت می کند نماینده مجلس عضو این حزب برای مخالفت با برگزیت باید از حزب استعفا کند چون نمی تواند به عنوان نماینده حزب در مجلس خلاف نظر حزب به طرح یا لایحه ای رای دهد.

نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: اگر بخواهیم نظام قانونگذاری خود را تقویت کنیم و اقدامات مجلس را از این حالت غیر قابل پیش بینی بیرون بیاوریم و قابلیت پیش بینی پذیری به آن بدهیم، انتخابات باید به سمت حزبی شدن پیش برود.

وی یادآور شد: لایحه جامع انتخابات که دولت به مجلس دهم داد تا حدودی به کارکرد حزبی و کارهای فراکسیونی توجه کرده است. در لایحه جامع انتخابات برای حوزه‌هایی که بالای سه نفر نامزد دارند تکالیفی معین شده است. افراد باید حتما از طرف یک حزب معرفی شده باشند و خاستگاه حزبی داشته یا جبهه های سیاسی-اجتماعی آنها را معرفی کرده باشد.

تذکر رهبر انقلاب کارساز بود 

انصاری گفت: ما در فعالیت‌های سیاسی خود بر مبنای توسعه یافتگی سیاسی عمل نمی‌کنیم، چون در این حوزه با مشکل مواجه هستیم کمتر به بلوغ سیاسی رسیده‌ایم، به همین دلیل رفتارهای ما در عرصه سیاست ورزی خالی از اشکال نیست و کمتر اخلاق را رعایت می‌کنیم و  پیامدهای حرف‌های خود را نمی‌سنجیم.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: برخی  نمایندگان مجلس  شاید متوجه نباشند اظهارات آنها ممکن است چه آثار اجتماعی و تاثیراتی میان مردم به جا گذارد. به نظرم همه ما کم کم باید توسعه سیاسی را تجربه کنیم و در عرصه سیاست باهم اخلاق‌مدارانه برخورد کنیم. باید فرض را بر این بگذاریم که مردم حقایق و واقعیت‌ها را می دانند و بر این اساس در اظهار نظرها به دنبال قلب حقایق نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم موضع گیری رهبر معظم انقلاب به موقع و کارساز بود و اگر این تذکرات داده نشود به جای حرکت به سمت مدیریت فضا به سمت تشدید آن می‌رویم و کم کم کنترل اوضاع  از دست ما خارج شود، لذا این تذکرات همواره مفید بوده و لازم است.