قیمت انواع ارز و سکه که تا دیروز روندی کاهشی داشت، امروز در بازار گران شدند تا جایی که قیمت سکه به کانال ۱۳ میلیون بازگشت و دلار نیز مرز ۲۷ هزار تومان را رد کرد.

صعود دوباره قیمت دلار و سکه / بازار ارز هفته آینده متفاوت می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بی ثباتی و نوسان قیمت ارز و سکه مدت ها است دامن این بازار را گرفته است. یک هفته قیمت این کالاها افزایشی است، هفته دیگر سیر نزولی قیمت ها شروع می شود طوری که بهای سکه در ماه گذشته مرز ۱۷ میلون تومان را رد کرد و دلار نیز تا ۳۲ هزار تومان در بازار پیش رفت.

اما از ابتدای ماه جاری قیمت سکه و ارز مسیر کاهش را در پیش گرفت، مسیری که البته در برخی روزها با شیب بالا نیز همراه بود تا قیمت این کالاها در بازار همچنان بی ثبات و نوسانی دیده شود. کارشناسان اقتصادی و بازار معتقدند؛ نوسان قیمت سکه و ارز دربازار طی چند ماه اخیر ناشی از عوامل متعددی چون تاثیرگذاری افت شدید شاخص ها در بازار سرمایه، خروج بخشی از سرمایه گذاران بورسی به بازار ارز، ترس سرمایه گذاران از کاهش کاهش ارزش دارایی ها در پی رشد تورم در کشور همراه با هیجانی شدن بازار قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکاست.

دلار و ارز

قیمت های بی منطق و بازار هیجانی سکه و ارز

درچنین شرایطی اما رئیس کل بانک مرکزی، مسئولان دولتی و خیلی از کارشناسان رشد بی منطق سکه و ارز را غیر واقعی عنوان کرده و تاکید دارند قیمتها در این بازار هیجانی و به صورتی حباب گونه افزایش یافته است که با دخالت جدی بانک مرکزی و اجرای برنامه های و سیاست گذاریهای ارزی این احتمال وجود دارد که قیمت ارز و سکه در بازار به شدت کاهش و سرمایه گذاران دچار زیان شدید شوند. قیمت دلار که دیروز در آستانه رفتن به کانال ۲۶ هزار تومان بود و سکه نیز در کانال ۱۲ هزارتومان جا گرفته بود امروز با چرخی روبه جلو در بازار افزایش یافت طوری که قیمت دلار به ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان و سکه تمام بهار آزادی جدید نیز ۱۳ میلیون شد.

افزایش قیمتی که کارشناسان اعلام کردند با سیر نزولی نرخ سکه و ارز حباب قیمت این کالاها در حال خالی شدن است. اما امروز قیمت سکه و ارز به دلیل رشد بالای تقاضا در بازارافزایش یافت.

عرضه و تقاضا نرخ کالاها را در بازار تعیین می کنند/ چرا بازار ارز دچار افت و خیز شده است؟

اسماعیل صابری کارشناس پولی بانکی و رئیس سابق هئیت مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران درباره نوسان قیمت ارز در بازار گفت: قیمت ارز یا هر نوع کالای دیگری در بازار را عرضه و تقاضا تعیین می کند. به طور مثال هفته های گذشته تقاضا برای خرید این کالا در بازار به شدت بالا بود و هر آنچه بانک مرکزی با اشکال مختلف ارز را به بازار تزریق می کرد باز هم بازار اشتهای خرید را داشت و قیمت ها افزایشی بود اما اکنون با کاهش میزان تقاضا در خرید ارز طی چند روز گذشته قیمت ها نزولی شده است.

 وی با بیان اینکه وضعیت بازار به احتمال زیاد از هفته آینده دچار تغییر می شود افزود: بخشی از التهاب بازار و نوسانی شدن قیمت ها ناشی از هیجانی بودن بازار قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکاست و احتمالا بازار در هفته های بعد وضعیت دیگری خواهد داشت.

قیمت دلار

هجوم خریداران ارز به بازار

این کارشناس بانکی و پولی به افزایش نرخ ارز در روز جاری اشاره کرد و گفت: اکنون که به روزهای پایانی قبل از انتخابات امریکا نزدیک می شویم خیلی از سرمایه گذاران برای تهیه ارز وارد بازار شده و این افزایش تقاضا باعث گران شدن ارز شده است. بنا به این گزارش، امروز قیمت دلار ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان، یورو ۳۲ هزار و ۱۵۰ تومان شد. در چنین شرایطی با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت برهمین اساس هم اکنون قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت فروش یورو نیز با کاهش معادل ۳۱ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شده است. البته باید توجه داشت که نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار دچار تغییر می شود.

طلا و سکه هم گران شدند

با افزایش قیمت ارز در بازار بهای طلا و سکه نیز با افزایش قیمت مواجه شدند طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۲۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. افزایش قیمتی که امروز حوالی ظهر در بازار اتفاق افتاد چرا که قیمت سکه روز گذشته و تا اوایل صبح امروز قیمت پایین داشت و کارشناسان از تخلیه حباب قیمتی این کالا صحبت می کردند. علاوه بر رشد قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار، قیمت نیم ‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین قیمت قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۲۲۱ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۶۲۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

بازار در آینده به کجا می رود

بنا به این گزارش، نوسان قیمت ارز در بازار در حالی ادامه دار است که همه بازارهای سرمایه گذاری اکنون در رکود شدیدی به سر می برند. به طور مثال در بازار خودرو قیمت انواع این کالا خودسرانه افزایش یافته است و هیچ مسئول دولتی نیز تا کنون سفت وسخت جلو افزایش بی منطق این کالا را نگرفته است. از طرفی نیز بازار سرمایه مدت هاست حال و روز خوبی ندارد و با افت شدید شاخص ها خیلی ها به این بازار برای سرمایه گذاری بی اعتماد شده اند.

در بازار مسکن نیز که تحرکی در ساخت و ساز به چشم نمی خورد و از طرفی معامله گران آن نیز محدود هستند بنابراین این بازار با رکود همراه است در چنین شرایطی است که اکنون سرمایه گذاران بازار ارز و سکه را برای سرمایه گذاری به دلیل نقد شوندگی بالا آنگونه که بتوانند در این بازار ارزش سرمایه هایشان حفظ شود انتخاب کرده اند. بازاری که البته هیچ اعتمادی به آن نیست چرا که با کوچکترین تصمیم گیری ارزی دچار تغییر می شود.

دلار