در حالی که بسیاری از دولت‌ها، آینده کشور خود را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گره زده‌اند، مقامات جمهوری اسلامی هم‌نظر با یکدیگر تاکید دارند که برای ایران تفاوتی بین دو نامزد انتخاباتی ایالات متحده وجود ندارد و حل مشکلات کشور از مسیر تکیه بر توان داخلی می‌گذرد.

«جو» و «دونالد» تفاوتی ندارند ؛ واکنش مجلس ایران به انتخابات آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در حالی که بسیاری از دولت‌ها، آینده کشور خود را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گره زده‌اند، مقامات جمهوری اسلامی هم‌نظر با یکدیگر تاکید دارند که برای ایران تفاوتی بین دو نامزد انتخاباتی ایالات متحده وجود ندارد و حل مشکلات کشور از مسیر تکیه بر توان داخلی می‌گذرد.

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تنها یک روز به زمان برگزاری انتخابات ایالات متحده آمریکا، با رای حداکثری فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردند تا پیام روشنی به مقامات آمریکایی بدهند که برای جمهوری اسلامی هیچ تفاوتی میان رسیدن جو بایدن به قدرت یا تداوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا وجود ندارد.

تصویب این طرح یک فوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» تمامی تصورات عاری از حقیقت تحلیلگران خارجی را مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی از پیروزی بایدن به دلیل لغو تحریم‌های ظالمانه ترامپ استقبال می‌کند، زیر سوال برده و مجلس شورای اسلامی حالا با این مصوبه گام مهمی برای وادار کردن آمریکا و اروپا به لغو تحریم‌ها برداشته است.

در این طرح پیش‌بینی شده که دولت سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کند و با راه‌اندازی هزار سانتریفیوژ IR-۲M در بخش زیرزمینی تاسیسات نطنز، نصب هزار سانتریفیوژ IR۶ تا پایان سال جاری در فردو و اقدام فوری برای احیای قلب راکتور اراک به شرایط قبل از برجام بازگردد.

همچنین مجلس با این طرح دولت را موظف به توقف دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی می‌سازد و تاکید کرده که اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آن‌ها از ایران به شرایط عادی و رضایت‌بخش بازنگردد، باید اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نیز متوقف شود. مجلس همچنین یادآور شده که مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجرا، به طبقات ۴ تا ۷ مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

پس از تصویب فوریت این طرح، مقام معظم رهبری در سخنرانی به مناسبت ولادت پیامبر اسلام (ص) با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا، حساب‌شده و مشخص است و با رفت‌وآمد اشخاص تغییر پیدا نمی‌کند، خاطرنشان کردند: «ممکن است با آمدن یا نیامدن یک فرد اتفاقاتی بیفتد، اما به ما هیچ ارتباطی ندارد و در سیاست جمهوری اسلامی هیچ تاثیری نخواهد داشت.»

آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان درخصوص مقوله اقتصاد خاطرنشان کردند: «در زمینه اقتصاد به هیچ‌وجه نباید نگاه به بیرون باشد؛ البته این به معنای ارتباط نداشتن با خارج نیست، بلکه ارتباط باید باشد، ولی به‌ دنبال علاج مشکلات در داخل باشیم و یکی از راه‌حل‌های اصلی هم افزایش تولید است. در زمینه اقتصاد باید یک تلاش برنامه‌ریزی‌شده و سازمان‌یافته انجام گیرد. بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی‌ها هستند، بسیاری از گرانی‌های اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.»

این سخنان رهبری در حکم فصل‌الخطابی است که تصورات نادرست شایع درباره گره‌خوردن سرنوشت مردم ایران را به انتخابات آمریکا کمرنگ می‌سازد. در همین زمینه حسن روحانی رییس جمهوری نیز در جلسه هیات دولت اظهار کرد: «برای ما مهم نیست چه کسی در آمریکا انتخاب می‌شود، ولی شیوه‌ای که آمریکا در پیش می‌گیرد، مهم است. برای ما مهم است که آمریکا به قانون، معاهدات بین‌المللی و چندجانبه برگردد و به مردم ایران احترام بگذارد. ما از آمریکا بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی رییس‌جمهور است به جای تحریم، احترام و به جای تهدید، تکریم و به جای عهدشکنی و بی‌قانونی، اجرای قانون و تعهدات را می‌خواهیم. البته ما بر فرض اینکه شیوه آمریکا تصحیح نخواهد شد برای کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم.»

از سوی دیگر، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: «همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، باید دستور کار تمامی دستگاه‌های اجرایی در ماه‌های پیش رو، هماهنگی کامل برای رفع گرانی و قوی شدن اقتصاد باشد. ‌وقتی که علت اصلی مشکلات، ناهماهنگی دستگاه‌ها و تکیه نکردن به توان داخلی است، چشم دوختن به دشمن بیگانه اتلاف فرصت‌های پیشرفت است.»

شهریار حیدری نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در سخنانی تاکید کرد: «در چهل سال گذشته نامزد‌هایی از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه رییس جمهور آمریکا شدند که هدف مشترک آن‌ها تضعیف جمهوری اسلامی به معنای واقعی بود. پس تفاوتی ندارد که چه کسی رئیس جمهور آمریکا باشد ماباید بر اساس برنامه ریزی‌های خودمان و با مقاومت و قدرت به راه خود ادامه داده و با ایستادگی مقابل تهدید‌ها، فریب نخوریم.»

حسین امیرعبدالهیان، دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل نیز با بیان اینکه روی کار آمدن جمهوری خواهان و یا دموکرات‌ها مساله داخلی است، تصریح کرد: از این رو انتخاب «ترامپ» یا «بایدن» اهمیت چندانی برای ما ندارد و حل مشکلات اقتصادی را باید در داخل کشور جستجو کرد.

حالا با مصوبه روز گذشته مجلس و موضع گیری رسمی بالاترین مقامات کشوری در زمینه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مشخص شده که آنچه بیش از نتایج این انتخابات باید ذهنیت مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس را به خود مشغول سازد، دغدغه حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است؛ مشکلات و معضلاتی که رفع تمامی آن‌ها در گرو توجه به توان داخلی، وحدت ملی و تکیه بر جوانان است؛ رویکردی که در سال‌های گذشته بر خلاف افزایش فشار‌های تحریمی آمریکا ثمربخش بوده و ثابت کرده که می‌توان سیاست‌های کاخ سفید علیه ایران را به شکست رساند و با تکیه بر همین تجربیات، آینده کشور را از گره زدن به انتخابات ایالات متحده بازداشت.