زنان باردار در دوران کرونا با این مراقبت ها می توانند در مقابل ویروس کرونا از خود و نوزادشان مراقبت کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

متخصص زنان گفت: احتمال اینکه  خانم‌های باردار  نسبت به افراد عادی بیشتر مستعد ابتلا به کرونا باشند، ثابت نشده است و خوشبختانه خانم‌های بارداری که تاکنون به  کرونا  مبتلا شده‌اند در اکثر موارد کرونا را در حد ملایم گرفته‌اند و مشکل خاصی نداشته‌اند.

کرونا و لزوم مراقبت‌های بهداشتی در دوران بارداری

مریم کاشانیان استاد بیماری‌های زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این پرسش که «آیا این احتمال وجود دارد تا خانم‌های باردار به دلیل شرایط خاص خود، بیشتر مبتلا به کرونا شوند؟»، اظهار داشت: خیر؛ احتمال اینکه  خانم باردار  نسبت به افراد عادی بیشتر مستعد ابتلا به  کرونا  باشد و مبتلا شود، ثابت نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که «اگر خانم بارداری به  کرونا  مبتلا شود، میزان شدت بیماری از ابتلای افراد عادی بیشتر است؟»،گفت: بله؛ اگر خانم باردار مبتلا شود، ممکن است شدت بیماری شدید تر از فرد عادی باشد؛ آن هم بخاطر تغییرات فیزیولوژی است که در طی بارداری در خانم‌ها ایجاد می‌شود.

این متخصص زنان با اشاره به مصادیق شدت بیشتر کرونا در خانم‌های باردار، یادآور شد: مثلا ظرفیت ریوی خانم باردار کاهش پیدا می‌کند، تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش پیدا می‌کند و این به خاطر فیزیولوژی حاملگی است؛ بنابراین اگر خانم بارداری به کرونا مبتلا شود، بیماری در وی شدید تر خواهد بود؛ مثل هر بیماری که سیستم تنفسی را در دوران بارداری مبتلا و درگیر می‌کند.

کاشانیان با اشاره به اینکه ممکن است  آنفلوآنزا  نیز در دوران بارداری شدیدتر باشد و نیاز به بستری را زیادتر کند، خاطرنشان کرد:کرونا نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ چراکه ریه را درگیر می‌کند؛ بنابراین کرونا می‌تواند این وضعیت را در ریه خانم باردار ایجاد کند؛ به دلیل اینکه ممکن است سیستم ایمنی خانم باردار ضعیف تر باشد.

زنان باردار در دوران کرونا بخوانند

وی متذکر شد: بنابراین ممکن است خانم باردار به صورت شدیدتری به  کرونا  مبتلا شود و هرچه بسمت انتهای حاملگی برویم، این شدت بیشتر شود؛ به خصوص بعد از هفته 28 بارداری.البته خوشبختانه خانم‌های بارداری که تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند در اکثر موارد کرونا را در حد ملایم گرفته‌اند و مشکل خاصی نداشته‌اند.

این متخصص زنان تصریح کرد:بنابراین اینکه از بیماری بترسیم و استرس داشته باشیم، نه تنها دردی دوا نمی‌کند، بلکه به مشکلات اضافه می‌کند؛ در نتیجه باید خانم‌های باردار همان دستورالعمل بهداشتی توصیه شده را رعایت کنند و در این صورت می‌توانند مطمئن باشند که مشکل جدی نخواهند داشت.