یک سیاستمدار اصلاح طلب گفت: بایدن امید و نجات‌دهنده نیست بلکه فرصتی است که باید از ان استفاده کرد.

نظر ابطحی درباره آمد و رفت بایدن و ترامپ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محمد علی ابطحی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در رابطه با پیروزی جو بایدن به برنا گفت: در حال حاضر نقطه مشترک میان کشورها، سیاستمداران و فرهیختگان شاید رفتن ترامپ بود. اتفاقی که افتاد و این انتخابات را بسیا مهم کرد، آمدن بایدن نه، بلکه رفتن ترامپ بود. زیرا ترامپ هم قوانین جامعه جهانی را زیر پا می‌گذاشت و هم ارزش‌های آمریکایی مانند دموکراسی و آزادی‌های فردی را دچار آسیب کرد. در بخش‌های مختلف دنیا، رفتن ترامپ شادی‌ آفرین بود. برای ایران به صورت ویژه، رفتن ترامپ مهم‌تر بود زیرا ایران تنها کشوری بود که زیر فشارهای حداکثری آمریکا قرار گرفته بود، به حدی که به گفته خودشان، جای دیگری برای تحریم وجود نداشت و نمی‌توانستند، فشار را بیشتر کنند.

او افزود: ایرانی‌ها از رفتن ترامپ به دلیل فشارهای بی‌رحمانه‌ای که روی ایران گذاشته بود، استقبال کردند؛ برهمین اساس هم رفتن ترامپ را باید به فال نیک گرفت. البته که آمدن بایدن فرصت است اما این بدان معنا نیست که بایدن منجی ایران است بلکه بایدن نیز مانند سیاستمداران پیشین، به سیاست‌های امریکا وفادار خواهد ماند و این سیاست‌ها به معنای حل و فصل چالش های میان ایران و آمریکا به طور کامل نیست،  باید به داخل کشور و امور داخلی متکی بوده و مسائل و مشکلاتمان را خودمان حل کنیم اما در عین حال از این فرصت نیز، استفاده کنیم.

ابطحی با بیان اینکه برخی افراطی ها در مجلس یازدهم با سنگ اندازی ها رسیدن به یک ارتباط دوجانبه را سخت می کنند، گفت: افراطیون همیشه در داخل و خارج از کشور به صورت مشترک عمل کرده و هیچ‌ کدام منافع ملی ایران را در نظر نگرفته و منافع جریانی و حزبی خودشان را در نظر می‌گیرند.

او اضافه کرد: افراطی‌ها عنوان نمی کنند اما آرزویشان آمدن ترامپ بود که فضای داخل کشور خشونت‌ آمیزتر شود و از رفتن او هم خوشحال نیستند. افراطی‌های آمریکا نیز در خیابان‌ها رای مردم را نپذیرفته و آشوب به پا می‌کنند. مشخصا این جریان‌ها، منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند. بنابراین برای اهداف قدرتمندانه خود تلاش می‌کنند و اگر قرار باشد، سیاست تنش‌زدایی در دست آن‌ها باشد، دوست ندارند که سیاست‌های مذاکره و رفع تنش شکل بگیرد تا راه برای به قدرت رسیدن آن‌ها، سخت و ناهموار نشود.

ابطحی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی طبیعتا در سطوح عالی کشور طراحی می‌شود و نظر افراطی ها و دلواپسان داخلی و آمریکایی، نباید در چارچوب سیاست خارجی ایران تاثیر داشته باشد و ندارد. باید این نکته را در نظر گرفت که بایدن منجی و امید ایران نبوده و به دنبال حل مشکلات خودش است و در چارچوب مسائل آمریکا عمل خواهد کرد، نه در چارچوب منافع ایران. طبیعتا ما باید طراحی‌های استقلال‌مندی برای خودمان انجام دهیم که بتوانیم، مشکلات‌مان را حل و فصل کنیم ضمن این که تنش‌های خارجی را نیز کم کنیم. بایدن امید و نجات‌ دهنده نیست بلکه فرصتی است که باید از ان استفاده کرد.