بعد از انتخاب ترامپ در سال 2016، «کارل برنشتاین»، خبرنگار مشهور آمریکایی، که در افشاگری ماجرای «واترگیت» نقش داشته، گفته بود که مردم آمریکا اکنون درگیر «یک جنگ سرد داخلی» هستند و گروه‌های مختلف در این کشور قادر به توافق حتی بر سر واقعیت‌های پایه‌ای که در این کشور اتفاق می‌افتد نیستند.

ترامپ فرمان جنگ داد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

انتخابات ریاست جمهوری هفته گذشته آمریکا نیز نشان داد برداشت برنشتاین از تحولات داخلی این کشور درست بود. در همین راستا«ریچارد‌هاس»، رئیس‌اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، نیز در یادداشتی، از تعبیر «یک آمریکا، دو ملت» برای اشاره به تفرقه‌های عمیق ریشه‌کرده در ساختار جامعه آمریکا اشاره کرده است. طی سه روز گذشته و به دنبال اعلام پیروزی بایدن از سوی رسانه‌ها، این تفرقه عمیق‌تر نیز شده است. بایدن مشغول برنامه‌ریزی برای تشکیل دولت خود است و طرفدارانش نیز همچنان سرمست از پیروزی در خیابان‌ها به جشن و شادی می‌پردازند اما در اردوگاه ترامپ نه تنها خبری از پذیرش شکست نیست. بلکه بر اساس گزارش رویترز ترامپ به دنبال برنامه‌ریزی جهت برگزاری تجمعات اعتراضی در ایالت‌های کلیدی این کشور است. به گفته مشاوران ترامپ، او که شکست در انتخابات را نپذیرفته، قصد دارد در ادامه تلاش برای وارد آوردن فشار به منظور موافقت با بازشماری آرا در چند ایالت کلیدی، در آنها تجمعاتی برگزار کند. به گزارش «اسپوتنیک»، در این تجمعات قرار است، تیم‌های بازشماری آرا تصاویری از آگهی‌های فوت افرادی را که ادعا می‌شود با نام آنها در انتخابات شرکت شده است، نشان دهند. پیشتر رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که با نام چند فرد فوت شده در انتخابات رای داده شده است.

از سوی دیگر، ترامپ همچنان مصّر است که اعلام پیروزی بایدن از سوی رسانه‌ها اشتباه بوده است.

وی در همین زمینه در توئیتی نوشت: «از کی تا حالا، رسانه‌های جانبدار، می‌گویند رئیس‌جمهور بعدی چه کسی است؟ ».

همزمان «رودی جولیانی» وکیل شخصی رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفته، شواهد محکمی برای وقوع تقلب در انتخابات وجود دارد. در همین حال «استیو بنن» استراتژیست ارشد سابق کاخ سفید، با اشاره به اعلام پیروزی نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد، آمریکا با شتاب در حال حرکت به سمت بحران قانون اساسی است.

بازداشت 646 نفر

 رسانه‌های آمریکایی همچنین گزارش داده‌اند کاخ سفید در مسیر انتقال قدرت سنگ‌اندازی می‌کند و «امیلی مورفی» نماینده اداره خدمات عمومی دولت ترامپ، تاکنون برای انتقال قدرت هیچ واکنشی نشان نداده و هیچ جدول زمانی را برای انجام این کار اعلام نکرده است. این اداره همسو با عدم پذیرش شکست از سوی ترامپ، برنامه‌ای فوری برای انجام این کار ندارد که به معنای اولین مورد تاخیر در انتقال قدرت در تاریخ مدرن آمریکا به استثنای انتخابات سال ۲۰۰۰ محسوب می‌شود. در آن سال به دلیل دستور دیوان عالی برای بازشماری آرا به منظور حل اختلاف بین «جورج بوش» و «ال گور» این روند با تاخیر مواجه شد. کمپین بایدن نیز در بیانیه‌ای نوشته دولت آمریکا باید به صورت صلح‌آمیز انتقال ریاست جمهوری را انجام دهد و رای مردم را به رسمیت بشناسد. بایدن با اعمال فشار  به اداره خدمات عمومی‌، انتقال ریاست‌جمهوری را خواستار شده ترامپ اما هیچ واکنشی برای انتقال قدرت نشان نداده است. همزمان گزارش‌ها از ادامه درگیری‌های انتخاباتی بین طرفداران و مخالفان ترامپ حکایت دارد. بر اساس گزارش‌ها نیروهای پلیس تنها در شهر مینیاپولیس 646 معترض انتخاباتی را بازداشت کردند. آنها فریاد می‌زدند به ترامپ اجازه نمی‌دهند آرای آنها را بدزدد.تظاهرات کنندگان قصد داشتند چند کیلومتر در مرکز شهر مینیاپولیس تظاهرات کنند اما نیروهای پلیس به آنها اجازه این کار را ندادند. در فیلادلفیا نیز«اَل اشمیت»، کمیسر جمهوری‌خواه این شهر در مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه تلویزیونی سی بی‌اس اعلام کرد حامیان دونالد ترامپ، برای او و سایر کارکنان بخش شمارش آرا پیام تهدید به مرگ ارسال می‌کنند.ال اشمیت و کادر شمارش آراء انتخابات او و حدود ۲۰۰ کارمند این شهر سرگرم شمارش آراء هستند. آنها دست‌کم یک هفته دیگر به شمارش آرا ادامه می‌دهند.

دعوت بایدن به اسرائیل

با پیروزی بایدن تمام توجه‌ها به سیاست خارجی تیم وی جلب شده است. کارشناسان آمریکایی و صهیونیست اذعان دارند که تغییری در سیاست‌های کلیدی آمریکا در منطقه غرب آسیا و به خصوص در حمایت از رژیم صهیونیستی ایجاد نخواهد شد. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، «رووین ریولین» رئیس‌صهیونیست‌ها روز یکشنبه جو بایدن را برای دیدار از قدس اشغالی و فلسطین اشغالی  دعوت کرد و وی را دوست دیرینه صهیونیست‌ها خواند.

ریولین در پستی که  به زبان انگلیسی در یک شبکه اجتماعی منتشر کرده با یادآوری میزبانی از جو بایدن در سال 2016 گفت: «آقای رئیس‌جمهور منتخب، من خوشحال بودم که از شما به عنوان معاون رئیس‌جمهور در اورشلیم(قدس شریف) استقبال کردم و مشتاقانه منتظر استقبال شما در همین شهر به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده هستم. پیوند ما فراتر از دوستی و بر اساس ارزش‌ها و تعهد مشترک به آزادی و دموکراسی است».چند مقام ارشد نظامی صهیونیست روز یکشنبه مدعی شدند که «رژیم) اسرائیل قصد دارد رایزنی با «جو بایدن» را درباره یک برنامه کمک نظامی بلندمدت برای ارتش خود آغاز کند.

یک رسانه صهیونیستی نیز در تحلیلی درباره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزی بایدن تأکید کرد که «جو بایدن هم دست کمی از دیگر رؤسای‌جمهوری آمریکا در حمایت از اسرائیل ندارد» «سوی احایمر »در یادداشتی که در شماره دیروز معاریو منتشر شد، خبر داد:«دیرینه روابط بایدن با شخصیت‌های  اسرائیل  حداقل به 36 سال پیش بازمی‌گردد که نویسنده به‌همراه اسحق شامیر در جلساتی با اعضای مجلس سنا از جمله جو بایدن حضور پیدا می‌کرده است.».در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:« شاید پذیرش این واقعیت که بایدن قرار است جانشین ترامپ شود، امری تأسف‌برانگیز باشد، اما نباید این واقعیت برای ما نگرانی زیادی به همراه آورد، زیرا بایدن نیازی برای اثبات طرفداری‌اش از اسرائیل ندارد. ». در همین راستا کارشناس برجسته روابط بین‌الملل نیز در طعنه‌ای به تفاوت سیاست خارجی ترامپ و بایدن به طور تلویحی تاکید کرد که در بسیاری از زمینه‌ها تفاوتی بین سیاست خارجی دولت بایدن و ترامپ وجود نخواهد داشت.

«استفان والت» استاد دانشگاه و تئوریسین مشهور روابط بین‌الملل در واکنش به اعلام پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی رسانه‌ها در حساب توئیتری خود نوشت: «چه تعداد از پستهای مربوط به سیاست خارجی دولت بایدن-هریس به افراد مخالفِ جنگ عراق، افغانستان، توسعه نظامی بی‌پایان ناتو، مداخله در لیبی و سوریه، جنگ عربستان سعودی علیه یمن و روسیه هراسی خواهد رسید؟ حاضرم شرط ببندم تقریبا هیچ کدام.»

هشدار درباره جنگ افروزی بایدن

معاون سابق سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز با توجه به سابقه حزب دموکرات هشدار داد، بسیار محتمل است که آمریکا تحت هدایت بایدن به سیاست به راه‌انداختن جنگ‎های خارجی بازگردد.

«ویلی ویمر» به شبکه روسی «آرتی» گفت: دلیل اصلی اینکه آمریکایی‌ها چهار سال پیش به «دونالد ترامپ» رای دادند این بود که از جنگ‌های مداوم کشورشان و همچنین اقتصاد و زیرساختهای در حال سقوط ایالات متحده خسته شده بودند. ترامپ به قول خود عمل کرد و درگیری خارجی جدیدی را شروع نکرد، اما اگر عضوی از حزب دموکرات در کاخ سفید باشد، شاید این اوضاع تغییر کند.مقام سابق سازمان امنیت و همکاری اروپا افزود: جو بایدن یک ورق خالی سفید نیست-او نماینده حزب دموکرات است که در دهه ۱۹۹۰ منشور سازمان ملل را نابود کرد.

این سیاستمدار کهنه‌کار آلمانی در ادامه به بمباران یوگسلاوی از سوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تحت هدایت آمریکای در کنترل دموکرات‌ها در دوران «بیل کلینتون» در سال ۱۹۹۹ اشاره کرد و افزود: در دوران ریاست‌جمهوری اوباما، بایدن معاون رئیس‌جمهور بود و کاملاً موافق با جنگ‌های پهپادی اوباما و جنگ‌های او در خاورمیانه بود؛ بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که جو بایدن به روش حزب دموکرات در دهه ۱۹۹۰ و تحت دولت اوباما تا قبل از سال ۲۰۱۶، ادامه دهد.