یک فعال سیاسی گفت: برجام را که شخص اوباما و جان کری امضا نکردند، بلکه به عنوان نمایندگان حاکمیت خود در این توافق بین‌المللی حضور داشتند؛ حالا هم اولین خواسته ۱+۴ بازگشت امریکا به این توافق است. خروج آمریکا از این توافق غیر قانونی بوده ؛چراکه عرف بین الملل را زیر پا گذشته و اگر بخواهد به برجام بازگردد که بارها خود بایدن از بازگشت به برجام صحبت کرده بود؛ باید بدون هر پیش شرط باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد نیشابوری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بخشی مهمی از مشکلاتی که بین ایران و امریکا وجود دارد استراتژیکی است و ریشه در تاریخ دارد؛ پس به راحتی نمی شود توقع داشت با تغیر دولت امریکا این مشکلات ساختاری برطرف شود.

وی گفت: کودتاهای تاریخی، حمایت های بی‌دلیل از برخی حکمرانان منطقه ای، نقشش در سقوط دولت مصدق، رویکردش در حکومت پهلوی مقابل خواست‌های مردم، اتفاقات سال های آغازین انقلاب، حمایت های خاصش از حکام عرب مخالف ایران، حمایتش از صدام در جنگ تحمیلی و حمایت‌های همیشگی‌اش از رژیم صهیونیستی از جمله سوابق تاریخی آمریکا علیه ایران است که ملت ایران و جمهوری اسلامی نسبت به آن حساسیت های خاصی دارند.

 سخنگوی حزب اسلامی کار گفت: نمی شود با جا به جایی یک دولت این دیوار بی اعتمادی بین ما و آن ها فرو بریزداین یک برداشت پوپولیستی و خوش بینانه از یک رابطه بین المللی است . 

وی گفت: برجام را که شخص اوباما  و جان کری امضا نکردند، بلکه به عنوان نمایندگان حاکمیت خود در این توافق بین‌المللی حضور داشتند؛ حالا هم اولین خواسته ۱+۴ بازگشت امریکا به این توافق است. خروج آمریکا از این توافق غیر قانونی بوده ؛چراکه عرف بین الملل را زیر پا گذشته و اگر بخواهد به برجام بازگردد که بارها خود بایدن از بازگشت به برجام صحبت کرده بود؛ باید بدون هر پیش شرط باشد. 

نیشابوری گفت: البته اگر ایران هم به خاطر زیر میز زدن آمریکا بخشی از قرارداد را کنار گذاشته باید پس بازگشت آمریکا به اصول اصلی برجام برگردد. این انتظار به حق و قانونی است تمام تحریم های غیر قانونی و ظالمانه که ترامپ تحمیل کرده باید در روز اول ریاست جمهوری بایدن برطرف شود تا نشان دهد که می خواهد گفت و گوی مشروع و برد برد را ادامه دهد. خیلی از تحریم ها ربطی به برجام نداشته مثلا تحریم های دارویی کاملا جنگ نابرابر است و وسط این جنگ دارند انسان های معصوم را از بین می برند. 

این عضو حزب اسلامی کار گفت: نکته بعدی که مردم ما از دولت بایدن انتظار دارند کاهش تنش‌هایی است که عاملش ترامپ بوده است. ترامپ کشورهای منطقه را علیه هم دشمن کرد. از سوی دیگر  از عربستان و رژیم صهیونیستی حمایت کرد و برخی کشورهای منطقه را به  آتش کشاند. بایدن باید عربستان را به مرزهای جغرافیایی خود بر گرداند و جلوی  گستاخی برخی کشورهای منطقه را که  با حمایت های ترامپ ایجاد شده بود را بگیرد. 

وی تصریح کرد: نکته دیگر درباره رژیم صهیونیستی است بایدن در این زمینه هم باید تجدید نظر جدی داشته باشد جلوی گستاخی‌های آن را هم بگیرد تا بتوان به طرف همه پرسی فراگیر با حضور همه فلسطینی ها رفت.

وی گفت: موضوع دیگر انرژی‌های نو است؛ ترامپ با رویکرد تجاری اش بخش زیادی از کشورها را دچار حوادث کرد. از سوی دیگر تضادی که میان امریکا و چین ایجاد شد که باید کاهش یابد.  بحث های مقابله با نژاد پرسی اجازه ورود و خروج اتباع بیگانه و قانون مهاجرت هم باید مورد تجدید نظر قرار گرفته شود.