قیمت سکه طرح جدید امروز به ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید و با احتساب دلار ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان و اونس طلا ۱۸۹۰ دلار، اکنون ارزش ذاتی سکه حدود ۱۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و حباب سکه بر اساس تعاریف مرسوم کمتر از ۴۰۰ هزار تومان ارزیابی می‌شود. این کمترین میزان حباب در ۹ هفته اخیر است. یک هفته پیش حباب سکه بیش از یک میلیون تومان بود و در مقاطعی از مهر به بیش از ۲ میلیون تومان هم رسیده بود.

حباب سکه به شدت ریزش کرد + جرئیات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت دلار از ابتدای سال حدود ۶۰ و سکه حدود ۱۰۰ درصد رشد کرده‌اند. محدودیت‌های خرید ارز موجب شده بود تا سکه برای عده‌ای از متقاضیان دلار جذاب‌تر باشد. همچنین در رالی اخیر اونس، بسیاری به دلیل عدم دسترسی آسان به بازار جهانی به خرید سکه پرداختند و همین مسأله سکه را در برابر دلار از اردیبهشت امسال دارای حباب معرفی می‌کرد. قبلا هم نسبت به احتمال ریزش بیشتر سکه نسبت به دلار هشدار داده بودیم.

اکنون اما در نمودار مشاهده می‌شود روند کاهشی سکه از ابتدای پاییز با شیب بیشتری نسبت به دلار همراه بوده است و به نظر می‌رسد حباب سکه در حال تخلیه است. البته برای هنوز با اطمینان نمی‌توان گفت روند دلار و سکه نزولی شده و باید همچنان برای جهت‌یابی این بازارها اندکی صبر کرد.

دلار در روزهای اخیر با فروکش تدریجی هیجانات مربوط به سرنوشت ریاست‌جمهوری آمریکا و آینده برجام بر مدار نزولی قرار گرفته است. اگرچه در این مسیر کاهشی موانعی وجود دارند، اما فعلا تقاضای ارزی چندان قوی نیست و به نظر می‌رسد تقاضای سفته‌بازی تا حدی عقب‌نشینی کرده و البته بخشی از آن با تقاضای واقعی جایگزین شده است.

سکه هم در تعقیب دلار امروز کاهش قیمت را تجربه کرد؛ اما مقاومت زیادی برای ورود سکه به کانال ۱۱ میلیون مشاهده می‌شود. شنبه سکه ورود کوتاهی به این کانال داشت؛ اما به سرعت به بالا هل داده شد. اگر شاهد التهاب خاصی در اخبار سیاسی طی روزهای آینده نباشیم، می‌توان انتظار داشت تعدیل آرام انتظارات ادامه یابند. در سوی دیگر، کاهش نااطمینانی‌های مربوط به انتخابات آمریکا و همچنین امیدواری به واکسن کرونا می‌تواند به افت طلای جهانی منجر شده و به سکه فشار مضاعفی آورد. البته احتمال تصویب بسته حمایت مالی همچنان از قیمت اونس حمایت می‌کند.