بازنشستگان تأمین اجتماعی پس از اعتراض‌های متعدد نسبت به کم بودن حقوقشان آخر مسئولان مربوطه را راضی کردند تا فکری به حال حقوق این گروه از بازنشستگان کنند.

بازنشستگان بخوانند| میزان افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال آینده اجرایی می شود. همسان سازی حقوق بازنشستگان در ابتدای سال ۹۹ برای بازنشستگان کشوری و لشکری به اجرا درآمد. حقوق بازنشستگان مورد توجه دولت است. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از24تا80درصد افزایش یافت. تغییرات جدید حقوق بازنشستگان را در ادامه بخوانید.

حقوق بازنشستگان

در تیر ماه سال جاری با پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، این سازمان حقوق ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از بازنشستگان خود را متناسب سازی کرد، اما این متناسب سازی باز هم جوابگو نبود، چراکه حقوق یک بازنشسته حداقل بگیر تأمین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید که گذران زندگی با این مبلغ هم به راحتی امکان پذیر نیست. در حالی که حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در سال جاری دوبار متناسب سازی شد و حقوق این دسته از بازنشستگان به وضعیت مطلوبی رسید.

بعد از آن که اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی منجر به اعتراض و نارضایتی بازنشستگان شد، کانون‌های بازنشستگی خواستار بازنگری در دستمزد کارگران شدند تا با افزایش حقوق کارگران در نیمه دوم سال ۹۹، حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هم افزایش پیدا کند، اما این اقدام هم نتیجه نداد و وزارت کار با این اقدام مخالفت کرد.

در آبان ماه سال جاری، اولیا علی بیگی رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار کشور در این باره، اظهار کرد: نمایندگان کارگران در شورای عالی کار نامه‌ای مکتوب به دبیرخانه این شورا ارسال کردند و درخواست بازنگری حقوق کارگران را در نیمه دوم سال داشتند، چرا که زندگی برای کارگران با این وضعیت معیشت، با مشقت و دشواری روبرو شده است.

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار کشور ادامه داد: هنوز با گذشت دو هفته از ارسال نامه مکتوب نمایندگان کارگران به دبیرخانه شورای عالی کار، از سوی معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچ جوابی دریافت نکرده ایم.

وی بیان کرد: رئیس سازمان بازرسی کل کشور، چند ماه گذشته اعلام کرده بود که نیمه دوم سال جاری مجدد دستمزد کارگران مورد بازنگری قرار می‌گیرد، اما در همان زمان محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که مزد ۹۹ بسته شد.

بعد از مخالفت با افزایش دستمزد کارگران ، مجدد بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی نسبت به میزان حقوقشان اعتراض کردند، هرچند که اعتراضات به حقی هم داشتند چراکه با ۲ میلیون و ۳ میلیون دیگر نمی‌توان در وضعیت فعلی که تورم بیش از اندازه افزایش داشته است زندگی کرد، زندگی برای بازنشستگان که در سنی قرار دارند که تعداد اعضای خانواده شان با ازدواج فرزندانشان بیشتر شده سخت‌تر از سایر اقشار جامعه است. در نهایت با پیگیری‌های مکرر کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی مصوب شد که ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ پرداخت شود.

حقوق بازنشستگان

در اوایل بهمن ماه سال جاری هم علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران درباره آخرین اخبار از اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی برای سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: بند و تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ مشخص شده بود که ۹۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان اختصاص پیدا کند.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران ادامه داد: در این بند مشخص نشده بود که سهم سازمان تأمین اجتماعی چقدر است، طی مذاکراتی که با کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی داشتیم این رقم به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و سهم سازمان تأمین اجتماعی ۹۰ هزار میلیارد تومان شد و از این رقم برای سال ۱۴۰۰ برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با دریافت این رقم در سال ۱۴۰۰ نزدیک به حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد شد.

دهقان‌کیا با اشاره به دیداری که کانون عالی با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشت گفت: قرار شد با ۹۰ هزار میلیارد تومانی که کمیسیون تلفیق به تصویب رسانده، موافقت شود و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد رقمی را که مجلس برای بازنشستگان تأمین اجتماعی تعیین کرده بود، پرداخت می‌کنیم.

این موضوع یک خبر خوش برای بازنشستگان تأمین اجتماعی بود، چراکه بعد از اعتراضات مکرر در نهایت صدای آن‌ها به گوش مسئولان مربوطه رسیده بود، اما لایحه بودجه ۱۴۰۰ هفته گذشته برای بار دوم به صحن علنی مجلس برده شد و با مخالفت اکثر نمایندگان مجلس این لایحه بودجه مجدد رد شد، به همین منظور بازنشستگان تأمین اجتماعی مجدد نگران این شدند که مبادا حقوق آن‌ها برای سال آینده مانند وضعیت و شرایط فعلی باشد. به همین منظور برای آن که خیال بازنشستگان تأمین اجتماعی از بابت اجرای متناسب سازی حقوقشان برای سال ۱۴۰۰ راحت باشد، از نمایندگان مجلس پیگیر این موضوع شدیم.

حقوق بازنشستگان

علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگشت لایحه بودجه به دولت و تکلیف پرداخت ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: خوشبختانه دولت در هر حال به پرداخت بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی اعتقاد داشته و متعهد است.

وی افزود: بنده پس از رد کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس با آقای سالاری مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی صحبت کرده‌ام و وی گفت که آقای محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه قول داده که بحث همسان سازی و رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی انجام شود.

بابایی کارنامی بیان کرد: دولت مکلف است که سالانه بخشی از بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی را بپردازد و این توافق از قبل بین دولت و مجلس صورت گرفته است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بازنشستگان نگران نباشند، چرا که پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و همسان سازی حقوق بازنشستگان به مرور انجام خواهد شد.

با این اوصاف بازنشستگان تأمین اجتماعی نگران افزایش حقوق خود برای سال آینده نباشند و متناسب سازی حقوقشان طبق قولی که از پیش به آن‌ها داده شده است، اجرا و عملیاتی می‌شود.