از قدیم شنیده‌ایم که: «مراقب باش کلیه‌هات سرما نخورن» دلیل این توصیه اکید چیست؟ کبد، همراه با کلیه‌ها، تصفیه‌‌خانه‌های اصلی بدن ما هستند. بنابراین اگر به هر دلیل فعالیت‌ آنها دچار اختلال شده یا از کار بیفتند، سلامت بدن به خطر می‌افتد

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هفته آخر آبان ماه، هفته اطلاع‌رسانی درباره بیماری‌های کلیوی نامگذاری شده است. این مناسب، بهانه‌ای بود برای پرداختن به نکته‌هایی برای حفظ سلامت کلیه‌ها.

۱- نمکدان را بشکنید

اینجا تنها موردی است که توصیه می‌شود، نمکدان را بشکنید! بدن ما به حد مناسبی از عنصر سدیم برای انجام فعالیت‌هایش نیاز دارد. اما اگر مقدار آن از اندازه مناسب بیشتر شود، فشار خون بالا می‌رود. بدن برای تنظیم فشار خون به کلیه‌ها فشار بیشتری وارد می‌کند تا سدیم اضافی دفع شود و همین مسئله باعث آسیب به سلامت کلیه‌ها می‌شود. این نکته را فراموش نکنید که نمک، فقط نمک اضافه شده به غذا نیست و بسیاری از خوراکی‌هایی که در روز می‌خوریم، حاوی مقداری نمک هستند.

۲- شکردان را بشکنید

بله! شیرینی زیاد هم خوب نیست. افرادی که بیش از اندازه نوشیدنی شیرین یا خوراکی‌های شیرین در روز می‌خورند، پروتئین دفع شده از کلیه‌ها بیش از اندازه طبیعی خواهد شد و این نشانه آسیب به کلیه‌هاست. شکر زیاد مانع از جذب مناسب کلسیم و سدیم شده و همین مسئله باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود. مصرف بیش از اندازه شکر زمینه‌ساز ابتلا به دیابت نوع دوم و در نتیجه نارسایی کلیه‌ است.

۳- آب، آب، آب

فرقی نمی‌کند در چه فصلی از سال هستیم (البته تابستان باید کمی بیشتر آب نوشید)، فرقی نمی‌کند تشنه هستیم یا نه و فرقی نمی‌کند نشسته‌ایم یا تحرک بدنی داریم، کلیه‌های ما باید به قدری فعال باشند که رنگ ادرار زرد تیره نشده و بوی آن تند نشود. نوشیدن مقدار کافی آب، باعث دفع مناسب سموم بدن شده و کلیه‌ها دچار کاهش رطوبت نمی‌شوند. بنابراین هر روز به مقدار کافی آب، دمنوش، آبمیوه‌ طبیعی و سبزی و میوه تازه بنوشید و مصرف کنید.

نکته: نیاز روزانه بدن به آب، یک‌‌و‌‌‌نیم تا دو لیتر است.

۴- خودسرانه دارو نخورید

از مصرف داروها بدون تجویز پزشک خودداری کنید. شاید عجیب باشد، اما استفاده بیش از اندازه قرص «مسکن»، همین داروی به ظاهر ساده، باعث آسیب به کبد و کلیه‌ها می‌شوند؛ به این دلیل که داروها مواد شیمیایی هستند و حتماً باید به اندازه مصرف شوند.

۵- تناسب اندام

اضافه وزن و چاقی که اغلب به دلیل کم‌تحرکی، مصرف خوراکی‎های مضر اتفاق می‌افتد، زمینه‌ساز ابتلا به دیابت نوع دوم و نارسایی کلیه‌هاست. علاوه بر این، تحرک باعث بهبود عملکرد کلیه‌ها می‌شود.

۶- پاکساز بخورید

برای کمک به عملکرد بهتر کلیه‌ها، هر روز میوه و سبزی تازه به‌ویژه کلم‌ها، زغال اخته، فلفل‌های دلمه‌ای، پیاز، انگور، لیموترش و میوه‌های آبدار مصرف کنید.

۷- گوشت قرمز را کنار بگذارید

مصرف منابع پروتئینی حیوانی ناسالم مانند گوشت قرمز را به حداقل برسانید. به این دلیل که گوشت قرمز فعالیت متابولیکی کلیه‌ها را بالا برده و باعث آسیب به کلیه‌ها می‌شود. به جای منابع پروتئین حیوانی ناسالم، از انواع سالم مانند مرغ و ماهی و یا از انواع گیاهی مانند حبوبات و سویا استفاده کنید.