ایرنا - تروئیکای اروپا با صدور بیانیه‌ای، همکاری «داوطلبانه» ایران برای دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دو مکان مورد نظر این سازمان را جز تعهدات کشور ذیل موافقت‌نامه‌های پادمانی نامیده و خواستار همکاری کامل تهران با آژانس در این زمینه شدند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: ما اجرای تعهدات قانونی ایران ذیل پروتکل الحاقی موافقتنامه پادمانی را از طریق ایجاد دسترسی تکمیلی برای بازرسان آژانس به سایت‌ها و مکان‌هایی در ایران مد نظر قرار دادیم. ما از ایران می‌خواهیم که به طور کامل و مطابق با تعهدات هسته‌ای‌اش از جمله پاسخ گویی به تمام سووالاتی که ممکن است در ماه‌های آینده پس از تکمیل بررسی نمونه‌های استخراج شده از این مکان‌های اعلام نشده بروز کند، با آژانس همکاری کند.

آژانس پیش تر ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده بود.   سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا ۳۰ خردادماه گذشته با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواستند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

متعاقبا چهارشنبه ۵ شهریور در پایان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، دو طرف توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند.   

با این حال گروسی دیروز با ادعای کشف برخی ذرات اورانیوم در مکانی در ایران، خواستار رفع ابهام در این خصوص شد.  وی در جلسه شورای حکام آژانس بیان داشت: ضروری است از طریق تعامل و همکاری پایدار با ایران در ماموریت خود در زمینه راستی‌آزمایی در این کشور پیشرفت داشته باشم.

مدیرکل آژانس محل کشف این ذرات را اعلام نکرده است. ایران با تاکید بر اینکه تعهد کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، گفته است که قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند.