«جو لیبرمن» سناتور سابق ایالت کنتیکت ضمن «اشتباه» خواندن توافق هسته‌ای ایران، مدعی شد بازگشت سریع دولت احتمالی بایدن به برجام، آمریکا را به دوران بسیار بدتری بازخواهد گرداند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«جو لیبرمن» سناتور سابق ایالت کنتیکت و نامزد حزب دموکرات برای معاونت ریاست‌جمهوری در انتخابات سال ۲۰۰۰، روز پنجشنبه مدعی شد در صورتی که «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات آمریکا که پیروزی او تا این لحظه به صورت غیر رسمی تایید شده، بخواهد به سرعت به توافق هسته‌ای ایران بازگردد، ایالات متحده به زمان بسیار بدتری بازخواهد گشت.

به گزارش وبگاه خبری «هیل»، وی مدعی شد: اگر دولت بایدن به سرعت به مذاکره با ایران بازگردد و راحت با آن‌ها برخورد کند، به زمانی بسیار بدتری بازخواهیم گشت.

این سناتور سابق دموکرات که بعدها مستقل شد و در سیاست خارجی به محافظه‌کاری مشهور است، در مصاحبه با یکی از برنامه‌های «فاکس بیزنس» گفت در ارتباط با رویکرد دولت بایدن در قبال ایران نگران است و افزود توافق دوران اوباما یک اشتباه بود و بهتر است که آمریکا رویکرد «فشار حداکثری» علیه ایران را به کار بگیرد.

 او همچنین در ادعایی، توافقات عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی را «توافقات صلح واقعی که در حال شکل‌گیری است» توصیف کرد.

جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در خلال مبارزات انتخاباتی قول داد که تصمیمات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را در بعضی از حوزه‌ها از جمله توافق هسته‌ای ایران تغییر خواهد داد. 

ترامپ در سال ۲۰۱۸ با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و علیرغم مخالفت جامعه جهانی، تحت فشارهای رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از برجام به طور کامل خارج شد.

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خروج از برجام وعده داده بود با پیگیری سیاست فشار حداکثری، ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از دو سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است. منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران آمریکایی با ارائه شواهدی گفته‌اند سیاست‌ فشار‌ حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است 

بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل معتقدند که دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، علی‌رغم پاره‌ای اختلافات بر سر تاکتیک‌ها با یکدیگر اختلافات راهبردی در خصوص ایران ندارند.

طبق این دیدگاه، هدف نهایی هر دو حزب محدود کردن مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران است، اما هر یک از آنها در برخی برهه‌ها از تاکتیک‌های متفاوتی برای دسترسی به این هدف استفاده کرده‌اند.