دونالد ترامپ کنفرانسی خبری در روز جمعه برگزار کرد تا اجرای قوانین قیمت گذاری دارو را که به گفته خودش باعث صدها هزار دلار صرفه‌جویی در سال برای مصرف کننده‌ها می‌شود، اعلام کند اما به شرکت‌های دارویی بزرگ حمله کرده و آن را مقصر آسیب زدن به کمپین انتخاباتی خود به خاطر اینکه سیاستهای او به تجارت آنها آسیب میزد، دانست.

حمله ترامپ به شرکت‌های دارویی به خاطر زمان اعلام واکسن کرونا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از یاهونیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مشخصا به شرکت دارویی "فایزر" Pfizer، بزرگترین شرکت دارویی در آمریکا، دو ساعت بعد از آنکه کایلی مک‌انانی، دبیر مطبوعاتی دولتش به نمایندگی از برنامه عملیات Warp Speed دولت، مدعی اعتبار توسعه واکسن جدید Pfizer برای کووید ۱۹ شد، حمله کرد. ترامپ شرکت Pfizer را متهم کرد به اینکه برای اعلام موفقیت فاز سوم آزمایش واکسن کووید ۱۹ تا روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری منتظر مانده تا از کمک کردن به وی اجتناب کند.

ظاهرا به نظر میرسد در ذهن ترامپ این موثر نبوده است. ترامپ به رغم برتری جو بایدن هم در بخش آرای مردمی و هم آرای کالج انتخاباتی، مدعی شده که خودش در انتخابات پیروز شده است.

او گفت: شرکت Pfizer و دیگران حتی تصمیم گرفتند تا بعد از انتخابات نتایج واکسنشان را ارزیابی نکنند و به عبارت دیگر واکسن را اعلام نکنند.

ترامپ ادامه داد: علتش کاری است که من با کشورهای ارجح و این عناصر دیگر انجام دادم. به جای برنامه اولیه آنها برای ارزیابی داده‌ها در اکتبر. بنابراین قرار بود آنها در اکتبر اعلام کنند اما تصمیم گرفتند آن را به تاخیر بیندازند به خاطر کاری که من می‌کنم، که از نظر من مشکلی ندارد زیرا این صراحتا یک چیز خیلی بزرگ است.

ترام این اتهام را در همان روزی مطرح کرد که شرکت Pfizer واکسن کووید ۱۹ خود را نزد سازمان غذا و داروی آمریکا با هدف اخذ مجوز استفاده اضطراری ثبت کرد و تبدیل به اولین شرکتی شد که این کار را می‌کند.

ترامپ مدعی شد: شرکت‌های دارویی بزرگ در طول کمپین انتخاباتی که من به هر ترتیب در آن پیروز شدم، میلیونها دلار تبلیغات منفی علیه من پخش کردند. می‌دانید ما آن را خواهیم فهمید. تقریبا ۷۴ میلیون رای.

ترامپ در حالی این ادعا را مطرح کرد که اشاره‌ای به اینکه بایدن تاکنون حدود ۸۰ میلیون رای در سراسر آمریکا کسب کرده نکرد.

او ادامه داد: ما شرکت‌های دارویی را علیه خود داشتیم. ما رسانه‌ها را علیه خود داشتیم. ما شرکتهای بزرگ تکنولوژی را علیه خود داشتیم. ما بی صداقتی زیادی علیه خود داشتیم.

ترامپ ماه‌هاست شکایت کرده از اینکه صنایع دارویی به پخش تبلیغاتی در انتقاد از دستورات اجرایی او در ماه ژوئیه با هدف پایین آوردن قیمت داروهای تجویزی پرداخته‌اند.

ترامپ گفت: شرکت Pfizer و دیگران خیلی در زمینه توسعه واکسنها جلو بودند. اگر به خاطر من نبود شما چهار سال دیگر هم واکسن نداشتید زیرا سازمان غذا و داروی آمریکا هرگز قادر به انجام کاری که انجام داد و من آنها را مجبور به انجامش کردم، نمیشد.

وی اظهار کرد: Big Pharma (شرکت‌های دارویی بزرگ) و ارتش وکلا، لابی‌گرها و سیاستمداران مواجب بگیرش از مردم آمریکا سواستفاده کرده‌اند. اما من به منافع ویژه وفادار بوده‌ام، من به بیماران و مردم ما که نیاز به دارو، داروهای تجویزی دارند وفادار بوده‌ام و خودم را کاملا وقف مبارزه برای مردم آمریکا کرده‌ام. شما آن را می‌بینید. و این کار آسانی برای انجام دادن نبود.