یک پایگاه خبری آمریکایی به نقل از منابعی آشنا به تفکرات بایدن مدعی شده است که جو بایدن به‌دنبال بازگشت به برجام در فرصت باقیمانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کیهان : به نقل از یک منبع آشنا به تفکرات «جو بایدن» گزارش داد، با توجه به اینکه از زمان تحلیف جو بایدن، (رئیس‌جمهور احتمالی بعدی آمریکا) تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ژوئن 2021 فقط 5 ماه فرصت است، انتظار می‌رود که بایدن در همین زمان بازگشت ایران به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای 2015 را تضمین کند.

این گزارش می‌گوید، دلیل «بازگشت پاک» آمریکا به برجام در ازای بازگشت ایران به محدودیت‌های خود تحت توافق، قبل از هرگونه مذاکره گسترده برای توافقی دیگر، این است که پنجره عقب راندن ایران از توسعه فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، که در خلال سیاست فشار حداکثری دولت ‌ترامپ علیه ایران به‌وجود آمده است، کوتاه است.

تأثیرگذاری بر انتخابات ایران

این گزارش از قول «وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد سابق آمریکا می‌گوید که ایران تابستان سال بعد انتخابات برگزار می‌کند و احتمالا یک رئیس‌جمهور از جناح مقابل تیم فعلی در ایران پیروز انتخابات خواهد شد و حسن روحانی(رئیس‌جمهور به گفته آنها حامی ‌تعامل) نمی‌تواند برای یک دوره دیگر نامزد انتخابات شود.

این گزارش در ادامه اضافه کرد، یک مقام دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا که با دیدگاه‌های جو بایدن آشنا است می‌گوید که موضع بایدن همان است که در ماه سپتامبر در مقاله‌ای آن را تشریح کرده بود؛ اگر ایران به تعهدات خود بازگردد واشنگتن به‌عنوان نقطه آغاز مذاکرات بعدی به برجام بازخواهد گشت.

این مقام سابق آمریکایی همچنین مدعی شده، بایدن سپس، از احیای اعتبار آمریکا برای همراه کردن متحدان نزدیک خود در اروپا استفاده خواهد کرد و دیپلماسی دیگری را برای توسعه برجام، محکم کردن بندهای این توافق و رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه آغاز می‌کند.

مقامات ایران هرگونه مذاکره مجدد درباره برجام و بندهای مربوط به آن را رد کرده‌اند. «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران اخیرا گفته، ما چیزی خارج از برجام نمی‌خواهیم. ما خواستار حقوق خود و آن چیزی هستیم که درباره آن مذاکره کردیم. امکان مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد.

Justsecurity همچنین به نقل از یک مقام سازمان ملل که به گفته این پایگاه خبری منحصرا درباره مسائل ایران کار می‌کند مدعی شده، «بازگشت پاک» آمریکا به برجام مطمئن‌ترین راه برای بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ای ذیل این توافق و محدود کردن ذخایر اورانیوم این کشور است.

وی افزود: من فکر می‌کنم که یک بازگشت پاک نه تنها ممکن است بلکه هنوز هم مسیر پیشرفت رو به جلو علی‌رغم مخالفت‌ها باز است.

وی تأکید می‌کند که آسان‌ترین مسیر رو به جلو، بازگشت بدون پیش‌شرط به برجام است.

این درحالی است که روزنامه «نیویورک‌تایمز» اخیرا به بررسی تلاش‌های دولت دونالد ‌ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین هفته‌های خود جهت دشوار کردن کار دولت احتمالی جو بایدن برای بازگشت به سیاست‌های چهار سال پیش پرداخته و نوشت ‌ترامپ به‌دنبال کاهش احتمال مشارکت دوباره واشنگتن در توافق هسته‌ای ایران است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «مقام‌های [دولت] ‌ترامپ در تلاش هستند تا تحریم‌های جدیدی را بر ایران اعمال کنند که شاید برای آقای بایدن، خنثی کردن آنها دشوار باشد، به‌دلیل این نگرانی که به سهل گرفتن به یکی از خطرناک‌ترین دشمنان آمریکا متهم شود».

این مقام سازمان ملل با‌ اشاره به مواضع مقامات ایرانی درباره اینکه آمریکا باید ابتدا به تعهداتش در برجام بازگردد نیز گفته، بایدن می‌تواند یک دستور اجرایی صادر کند تا دستور اجرایی ‌ترامپ در سال 2018 باطل شود و به وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا این اختیار را بدهد که همزمان با تایید بازگشت ایران به تعهداتش از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شروع به لغو تحریم‌ها کنند.

وی در ادامه مدعی شده، من فکر می‌کنم ایرانی‌ها بین 4 تا 6 هفته، بسته به تصمیماتی که می‌گیرند، می‌توانند به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردند و آژانس آن را راستی‌آزمایی

کند.

و این زمانی است که دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خارجه آمریکا می‌تواند دستورالعمل‌های جدیدی در ارتباط با معافیت‌های تحریمی ‌و تعلیق تحریم‌های بانکی ایران صادر کند.

وعده نسیه در مقابل اقدام نقد

در روزهای گذشته، «تونی بلینکن» مشاور سیاست خارجی جو بایدن و گزینه احتمالی وزارت امور خارجه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «اگر بایدن به قدرت برسد و اگر ایران به اجرای کامل تعهداتش بازگردد، آمریکا هم چنین خواهد کرد. اما ما از آن (برجام) به‌عنوان یک سکو استفاده خواهیم کرد، با متحدان و شرکای خود همکاری خواهیم کرد تا آن را تقویت و بلندمدت‌تر کنیم. به این ‌ترتیب زمینه بهتری برای «فشار جمعی» علیه سایر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران فراهم می‌شود و اطمینان حاصل می‌شود که وقتی بحث این فعالیت‌ها به میان آمد، این ایران است که منزوی می‌شود، نه آمریکا».

مشاور بایدن صراحتاً از تشدید فشار علیه ایران به منظور دائمی‌کردن محدودیت‌های هسته‌ای کشورمان و تعمیم خسارت محض برجام به دیگر حوزه‌ها از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران سخن گفت.

نکته قابل توجه اینجاست که نزدیکان بایدن مدعی شده‌اند که ابتدا ایران باید کاهش تعهدات خود را ملغی کرده و همه تعهدات را دقیق و بدون کم و کاست اجرا کند و سپس آمریکا برای بازگشت به برجام برنامه‌ریزی کند! این همان وعده نسیه در مقابل اقدام است.

در گام بعدی، شرط آمریکا برای بازگشت به برجام این است که مسائلی همچون توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران نیز به برجام پیوست شده! و محدودیت‌های برجامی ایران نیز دائمی‌شود.

این موضع‌گیری دقیقاً تکرار اظهارات ضدایرانی ‌ترامپ و پمپئو است. مقامات ارشد دولت ‌ترامپ بارها تأکید کرده بودند که باید محدودیت‌های برجامی ایران دائمی‌شده و برجام موشکی و منطقه‌ای نیز به آن اضافه شود.

پالس غلط دولتمردان

در شرایطی که بایدن دقیقاً همان اظهارات ‌ترامپ را درباره ایران تکرار می‌کند و وی پیش از این کارنامه غیرقابل قبولی در دولت اوباما داشته است، برخی دولتمردان در کنار رسانه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات، پالس ضعف و حقارت به طرف آمریکایی ارسال می‌کنند.

در حال حاضر هنوز رئیس‌جمهور بعدی آمریکا به‌طور رسمی ‌از سوی ساختار حاکمیتی این کشور تعیین نشده است، با این ‌حال برخی دولتمردان و مدعیان اصلاحات در این سو با ذوق‌زدگی تأمل‌برانگیز به‌جای طلبکاری از آمریکا، به مقامات این کشور برای اجرای تعهدات ایران تضمین می‌دهند!

این پالس غلط جز تشدید فشار و افزایش گستاخی طرف آمریکایی، هیچ نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.