مدارا/ دیپلمات پیشین وزارت امورخارجه در واکنش به اقدام جنجالی مجلس برای لغو تحریم ها گفت: تصویب این طرح یک نوع خراب کاری در آستانه ریاست جمهوری بایدن است که مبادا با او تفاهم و مصالحه ای بخواهد صورت بگیرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران گفت: این طرح برای رفع و یا سرکوب کردن ماه های آخر دولت آقای روحانی است و مشخص نیست بعد از آن چه می شود.

وی ادامه داد: به نظر من این طرح تصویب نخواهد شد و اگر هم تصویب شود باید به شورای نگهبان برود تا شورای نگهبان تصمیم بگیرد که آیا این موارد در حدود اختیارات مجلس شورای اسلامی بوده یا خیر.

وی ادامه داد: شورای نگهبان اگر به این نتیجه برسید که این طرح در حدود اختیارات مجلس شورای اسلامی نیست باید طرح به شورایعالی امنیت ملی برود و در صلاحیت این شورا و افرادی که در روز اول برجام را تایید کرده بودند است.

دیپلمات پیشین وزارت امورخارجه گفت: اگر این طرح واقعا تصویب شود نشان دهنده این است که نظام به کلی دور برجام را خط کشیده و در این صورت آقای بایدن به برجام خواهد پیوست بعد از اینکه به برجام پیوست این نقص هایی که برجام وارد شده است را بهانه خواهد کرد و به اتفاق سایر کشور های امضا کننده برجام این بار به مکانیزم ماشه پناه خواهد  برد.

فریدون مجلسی گفت: تصویب کلیات این طرح یک تعارف است و به نظر من این طرح تصویب نخواهد شد و اگر تصویب شود شورای نگهبان جلوی آن را خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اگر شورای نگهبان این طرح را تصویب و به دولت ابلاغ کند باید دید ضمانت اجرایی آن چیست که اگر دولت آن را اجرا نکند چه کسی محکوم به اعدام می شود و چه کسی به زندان می رود.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: این کار یک نوع خراب کاری در آستانه ریاست جمهوری بایدن است که مبادا با او تفاهم و مصالحه ای بخواهد صورت بگیرد.