بگذارید با حوصله، با تأمل، با خردورزی و با دقت، آنهایی که تجربه 20 و چند ساله در این امر دارند و می‌دانند باید چه کار کنند و در دیپلماسی موفق بودند و در دیپلماسی امریکا را بارها و بارها در این سه سال در سازمان ملل شکست دادند، کار را انجام دهند. هیچ عجله نکنیم برای اینکه می‌خواهیم مسأله‌ای را حل کنیم هول نشویم. اشکال ندارد اگر دولت موفقیت بدست آورد کاملاً این موفقیت را تقدیم شما می‌کند اصلاً غصه این را نخورید که این دولت مسائل را تمام و حل می‌کند، خیر شما حل کنید. ما دست همه آنهایی را که به ملت و مردم عزیز کمک کنند می‌بوسیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس جمهوری صبح روز پنجشنبه در مراسم افتتاح طرح های وزارت نیرو خطاب به سایر قوا اظهار کرد: برادران عزیز که در کشور مشغول خدمت هستید همه باید دست به دست هم دهیم تا در کشور امید و ثبات ایجاد کنیم. هیچ عجله نکنیم و هول نشویم که کاری انجام دهیم. اشکالی ندارد اگر دولت موفقیتی به دست آورد آن موفقیت را تقدیم شما می کند. غصه نخورید که دولت مسائل را حل کرده و تمام می کند. وی ادامه داد: ما دست همه کسانی را که به فکر کمک به مردم هستند می بوسیم. مسائل با حوصله و خردورزی حل خواهد شد. بگذاریم کسانی که تجربه بیست و چند ساله دارند و در دیپلماسی موفق بوده و امریکا را در این سه سال بارها و بارها شکست داده اند، کار را با تأنی و دقت به پیش ببرند. شما هم کمک کنید. ما همه برادریم و هدف واحد داریم. می دانیم سایر قوا هم نیت خیر دارند و می خواهند کارها را سریع تر انجام دهند اما با هم مشورت کرده و هماهنگ باشیم و کارها را پخته تر پیش ببریم.

پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در هفته سی ام به استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی رسید و با خود زیرساخت تولید، تحول و رفاه مردم، یعنی برق را به این استان ها برد.

رئیس جمهوری در مراسم افتتاح رسمی ۲۵ پروژه حوزه برق رسانی در این سه استان، صنعت برق را زیرساخت تولید، تحول و رفاه مردم دانست و با اشاره به بهره برداری از طرح های مربوط به برق و توزیع آن به ارزش 6 هزار میلیارد تومان در مراسم روز پنجشنبه، تأکید کرد که از افتخارات دولت تدبیر و امید سرمایه گذاری گسترده در حوزه صنعت برق و بی نیازی کشور در این عرصه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی با اشاره به پیوستن ماهانه 35 روستا به شبکه برق، اظهارداشت: دولت تدبیر و امید در همه بخش ها تحولی که در روستاها در زمینه های گاز، برق، آب، ارتباطات، بهداشت، راه و آموزش ایجاد کرده، قابل مقایسه با دولت های قبل نیست. در دولت تدبیر و امید مدارس غیراستاندارد، کَپری و مدارسی که به صورت ساختمان نبود، به طور کامل جمع شد. در همین راستا برق رسانی به روستاهای 20 خانوار در کشور به پایان رسیده و اکنون در حال برنامه ریزی برای برق رسانی به روستاهای 10 خانوار هستیم.

روحانی با اشاره به اینکه به طور متوسط سالی 2هزار و 500 مگاوات برق را در طول این دولت اضافه کردیم، اذعان کرد: تا پایان دولت هم به حدود 20هزار مگاوات برق جدید خواهیم رسید، در حالی که در آغاز انقلاب کل برق تولیدی کشور 7هزار مگاوات بود. این کار بسیار ارزشمندی برای کشور است مخصوصاً وقتی که کیفیت هم به آن ضمیمه می‌شود. امروز تلفات برق کم و تک رقمی شده و به 9.2 درصد رسیده است و این بسیار مهم است. پایداری شبکه هم اضافه شده و اتصال برق با همسایگان انجام می‌گیرد و روستاییان عزیز هم از برق استفاده می‌کنند.

پاداش دولت به کم مصرفان

« اگر چه امسال 2500مگاوات برق تولید شده و نیروگاه‌های جدید را تأسیس و افتتاح کردیم اما یک رقم بالایی درحدود 4هزار مگاوات برق مجازی هم ایجاد کردیم. یعنی با کمک مردم و با تغییر ساعات استفاده از برق،  توانستیم از این سرمایه‌گذاری‌هایی که خیلی ضروری نبوده، بی‌نیاز شویم. رشد برق در سال های قبل حدود 5 درصد بوده و امسال حدود یک درصد شده است. در این سال های اخیر وزارت نیرو با طرح استمداد از مردم اقدامات مهمی در این حوزه انجام داده است و واقعاً هر کجا مردم با همه قدرت وارد شوند به یک نتایج فوق‌العاده دست پیدا می‌کنیم.»

رئیس جمهوری با بیان این مطلب، درباره پاداش دولت به مشترکان کم مصرف نیز گفت: طرح برق امید که آثارش در پایان آذر اعلام می شود این فرصت را برای رقمی حدود 30 درصد جمعیت کشور که جزو کم مصرف های برق هستند، ایجاد می کند تا از دادن پول برق معاف شوند و بزودی این طرح در مورد کم مصرف های گاز و آب هم انجام خواهد شد. نکته‌ای که سال ها پیش امام راحل  فرمود که آب و برق شما مردم مستضعف را مجانی می‌کنیم این کار در این دولت تحقق پیدا کرد و آنهایی که به ناروا توهین می‌کردند و می‌گفتند آنچه امام گفته عملیاتی شدنی نبوده و نخواهد بود اتفاقاً عملیاتی شدنی هست و شد و در این دولت انجام خواهد شد.

هیچ کس فکر نمی کرد ایران بتواند مقاومت کند

رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم که به مراتب شدیدتر از جنگ تحمیلی 8 ساله است، اظهار داشت: نه تنها امریکایی‌ها بلکه هیچ‌کس دیگر در دنیا تصور نمی‌کرد که بتوانیم در چنین شرایط سختی و تحت شدیدترین انواع جنگ اقتصادی، سیاسی و روانی بخوبی مقاومت کرده و کشور را اداره کنیم. این را به این دلیل می‌‌گویم که بسیاری از رهبران دنیا به صراحت از من سؤال کردند که شما چطور توانستید کشور را در این شرایط اداره کنید؟

روحانی اضافه کرد: درست است که بر اثر تحریم‌ها مردم در سختی قرار گرفتند اما با وجود همه فشارها هیچ‌گاه در این سه سال تحریم اقتصادی، آب، برق وگاز قطع نشد و نه تنها نیازمند خرید گازوئیل و بنزین از خارج نشدیم بلکه صادر هم کردیم. در این سه سال در گندم خودکفا بودیم و توانستیم روی پای خودمان بایستیم، در این سه سال تحولات بزرگی در راه آهن، جاده و بنادر به وجود آوردیم، در این سه سال تحولات بزرگی در حوزه بهداشت و درمان به وجود آوردیم، این همه تخت‌های بیمارستانی که فقط در یک سال اخیر 11هزار تخت بیمارستانی در کشور اضافه شد در تاریخ ایران بی‌نظیر است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: هم توانستیم بدترین سیل و زلزله ای که رخ داد را اداره کنیم و در عین حال تحریمی را که از سال 97 شروع شد و بدترین تحریم بود در سال 98 مهار کردیم. در پایان بهار 98 هم تورم آرام آرام کاهش پیدا کرد و هم رشد اقتصادی مثبت بود. البته از پایان 98 دچار یک مصیبت جدیدی شدیم و آن بیماری کرونا بود که در این یک قرن در دنیا چنین مسأله‌ای وجود نداشت، همه دنیا دچار مشکلات شدند، رشد اقتصادی همه کشورهای بزرگ کاهش پیدا کرد یا رشد اقتصادی آنها منفی شد البته این فشار به طور طبیعی به ما هم وارد شد اما در عین حال از این معضل هم عبور می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: امروز شرایط مهار کرونا در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته غربی شرایط بدتری نیست و در مقایسه با برخی از کشورها شرایط ما بهتر است. با یک برنامه‌ریزی خوب در دو هفته توانستیم تا حدی شرایط را کنترل کنیم.

با هم هماهنگ باشیم و همفکری کنیم

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به همدلی و همکاری نیاز داریم، خاطرنشان کرد: می‌خواهم بگویم که برادران عزیز و همه آنهایی که در بخش های مختلف کشور مشغول خدمت هستید، در مجلس، در قوه قضائیه، در نیروهای مسلح همه دست به دست هم دهیم، همه در پی ایجاد امید باشیم، همه در پی ایجاد ثبات باشیم. هیچ عجله نکنیم برای اینکه می‌خواهیم مسأله‌ای را حل کنیم.

او ادامه داد: اگر دولت موفقیت به دست آورد کاملاً این موفقیت را تقدیم شما می‌کند. اصلاً شما حل کنید. ما دست همه آنهایی را که به ملت و مردم عزیز کمک کنند، می‌بوسیم. بگذارید با حوصله، با تأمل، با خردورزی و با دقت، آنهایی که تجربه بیست و چند ساله در این امر دارند و می‌دانند باید چه کار کنند و در دیپلماسی موفق بودند و امریکا را بارها و بارها در این سه سال در سازمان ملل شکست دادند، با تأنی و با دقت کارشان را انجام دهند. از شما خواهش می‌کنیم یاری کنید، همه برادریم و هدف واحد داریم.

روحانی با اشاره به اینکه می دانیم هر قوه‌ای هر کاری می‌کند با نیت خیر است و می‌خواهد کمک کند، اذعان کرد: اما با هم مشورت کنیم با هم هماهنگ باشیم، همفکری کنیم، کارها را دقیق‌تر و پخته‌تر پیش‌ ببریم و پیش خواهیم برد.

رئیس جمهوری در پایان با بیان اینکه مردم در صحنه هستند و مقاومت مردم اصل اساسی است، تأکید کرد: اگر دولت پیروز شود در سایه مقاومت است. اگر نظام پیروز شود در سایه مقاومت است. راهبری رهبر معظم انقلاب و مقاومت مردم دو پایه اساسی برای موفقیت ما در همه روزهای سخت بوده و امروز هم مسیر مقاومت مردمی و هدایت رهبری، مسیر پیروزی خواهد بود.

برش جذب ۶.۷ میلیارد یورو و ۶۱ هزار میلیارد تومان سرمایه غیر دولتی

۲۵ پروژه صنعت برق به ارزش ۵ هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان در ۳ استان پنجشنبه 13 آذرماه افتتاح‌ شد. از این ۲۵ پروژه ، ۱۵ پروژه سهم استان سیستان و بلوچستان، یک پروژه برای استان خراسان رضوی و ۹ پروژه در استان خوزستان بهره‌برداری شد. وزیر نیرو در مراسم بهره برداری از این پروژه ها بیان کرد: از مجموع ۲۵۰ پروژه امسال با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان، تاکنون ۱۴۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده و پنجشنبه نیز ۲۵ پروژه  دیگر به بهره برداری رسید.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، رضا اردکانیان با اشاره به افزایش سالانه 2 هزار و 500 مگاواتی ظرفیت تولید برق در این دولت گفت: از ابتدای امسال تا کنون، ۱۶۴۸ مگاوات ظرفیت نیروگاهی ایجاد شده و ۱۳۷۱ مگاوات دیگر تا پایان سال اضافه خواهد شد.

او همچنین گفت: در نیروگاه‌های تجدیدپذیر شامل خورشیدی، بادی و آبی تا سال ۹۲، ۸۳۷۰ مگاوات ظرفیت از ابتدای انقلاب با متوسط سالانه ۲۴۰ مگاوات ایجاد شده که از نیمه سال ۹۲ تا نیمه سال ۱۴۰۰، ۳۰۲۵ مگاوات با متوسط سالانه ۳۸۰ مگاوات به این ظرفیت اضافه می‌شود که به طور متوسط سالانه ۶۰ درصد افزایش ظرفیت ایجاد شده است. وزیر نیرو با اشاره به کاهش اوج بار در دو سال گذشته از ۵.۲ درصد به یک درصد گفت: علاوه بر این، نه تنها خاموشی نداشتیم بلکه ضمن صادرات انرژی، انرژی بیشتری هم به بخش‌های تولیدی کشور عرضه شد. اردکانیان درباره تأمین مالی طرح ها گفت: جدا از منابع دولتی که بیشتر از آن در بخش آب بهره‌مند هستیم، در دولت تدبیر و امید موفق شدیم ۶.۷ میلیارد یورو و ۶۱ هزار میلیارد تومان سرمایه غیر دولتی و غیر بودجه عمومی جذب کنیم که شامل مشارکت بخش خصوصی، استفاده از فاینانس خارجی و سایر راه‌های تنوع‌بخشی به منابع مالی بوده است.

وزیر نیرو در عین حال خاطرنشان کرد: در سیستان و بلوچستان، صنعت برق نقش کلیدی برای توسعه، عمران و آبادانی دارد و روز پنجشنبه اولین توربین بادی منطقه میل نادر به مدار بهره‌برداری آمد که هر توربین ۵ هزار مشترک خانگی را می‌تواند جوابگو باشد که معادل برق سه کارخانه سیمان است.  وزیر نیرو افزود: با توجه به وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه، تونل‌های بادی ایجاد شده در محور شرق و ظرفیت مطالعه شده ۳۰ هزار مگاواتی، صنعت برق به اتکای ظرفیت‌های داخلی توسعه خواهد داشت.

اردکانیان درباره ویژگی‌های نیروگاه بادی میل نادر گفت: با مطالعه‌ای که داریم بویژه در تونل بادی منطقه خواف تقریباً جریان باد، جریانی دائمی است و این یکی از مزیت‌های تونل است و امید می‌رود در بحث‌های مشترک با افغانستان هر چه زودتر کار اجرا در این منطقه را هم آغاز کنیم. او در پایان بیان کرد: بجز این منطقه، در سیستان هم برنامه نصب ۲۵ توربین ۲.۵ مگاواتی را داریم که مجموع ظرفیت آن ۵۰ مگاوات است.

گفتنی است، پروژه‌های استان سیستان و بلوچستان شامل افتتاح خط عظیم ۴۰۰ کیلوولت زاهدان- بم، نیروگاه‌های مقیاس کوچک سراوان، ایرانشهر و نیروگاه بادی میل نادر به ظرفیت 38.5 مگاوات و ۱۱ پروژه خط انتقال شبکه فوق توزیع برق در سطح این استان بود. از مزایای فنی این پروژه‌ها می‌توان به تکمیل رینگ 400 کیلوولت شرق کشور، بهبود پایداری و قابلیت اطمینان شبکه برق در استان سیستان و بلوچستان و جنوب‌شرق کشور و تأمین نیازمندی صنایع جدید در استان در سال جهش تولید اشاره کرد. همچنین با بهره‌برداری از فاز نخست نیروگاه بادی میل نادربه ظرفیت 2.5 مگاوات و خط انتقال این پروژه، علاوه بر امکان صادرات برق تولیدی نیروگاه‌های بادی به افغانستان، بخشی از نیاز مصرف استان تأمین شده و زیرساخت لازم برای سرمایه‌گذاری در منطقه نیز فراهم می‌شود. پروژه استان خوزستان نیز شامل ۵ نیروگاه مقیاس کوچک و تجدید‌پذیر در شهرهای اهواز، اندیمشک، شوش و آغاجاری به ظرفیت ۶۱ مگاوات و ۴ پروژه خط انتقال و شبکه فوق توزیع برق بود. این طرح‌ها با هدف تأمین انرژی پایدار بویژه در پیک تابستان و رفع افت ولتاژ در بخش صنعت و همچنین تقویت زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات برق به کشورهای همسایه افتتاح ‌شد.

تنها پروژه استان خراسان رضوی، افتتاح واحد شماره یک بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات است که با 3400 میلیارد تومان اعتبار در قالب هفته سی‌ام پویش #هرهفته_الف_ب_ایران بهره‌برداری شد. با افتتاح این نیروگاه، توان تولید انرژی و پایداری شبکه در استان‌های شمال‌شرق کشور ارتقا یافت.