حسین انصاری‌راد گفت: شعاری‌ برخودکرن برخی کشور را در شرایط سختی قرار می‌دهد. وضعیت به گونه‌ای است که ضرورت دارد که ایران با جامعه بین‌المللی از در تعامل وارد شود؛ مردم ایران هم همین را می‌خواهند. واقعا ملت ایران خواستار حل‌وفصل شدن مناقشات ایران با عرصه بین‌المللی هستند و این روحیه نمایندگان مجلس که کشور را در شرایطی سخت قرار می‌دهند، خواست مردم ایران نیست.

انصاری‌راد: از حالا فاتحه هرگونه مذاکره با بایدن را خوانده‌اند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مجلس شورای اسلامی قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها را به تصویب رساند تا بر اساس آن دولت دو ماه فرصت داشته باشد که در صورت عدم رفع تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا از پروتکل الحاقی خارج شود؛ قانونی که مخالفان و موافقان زیادی دارد. مخالفان می‌گویند که این قانون و خروج احتمالی ایران از پروتکل الحاقی باعث شکست پیشاپیش مذاکرات دولت ایران با دولت بایدن می‌شود و موافقان باور دارند که قانون اخیر باعث می‌شود تکلیف غربی‌ها با ایران مشخص شود و آنها تا دو ماه آینده مشخص کنند که می‌خواهند تحریم‌ها رفع شود یا نه؟

حسین انصاری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم درباره قانون اخیر مجلس به «نامه‌نیوز» گفت: «اینکه شورای نگهبان ظرف یک روز مصوبه مجلس را رد و پس از اِعمال اصلاحات مجلس آن را تأیید کرد، چندان عجیب نیست زیرا طرح مجلس با دوفوریت مطرح شده بود و طبیعی بود که روند با سرعت پیش رفت اما سخن من ناظر به تصویب شکلی قانون اخیر نیست؛ نکته مهم آن است که چرا مجلس می‌کوشد در جهت مخالف نظر همه کارشناسان دولت عمل کند؟ قانون اخیر که با اصرار نمانیدگان مجلس وضع شد، در تعارض کامل با رویکرد دولت، مواضع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و روند کلی دیپلماسی ایران در سال‌های اخیر است؛ به خصوص با مشکلاتی که ترامپ ایجاد کرد و احتمال گشایشی که با روی کار آمدن بایدن می‌توان انتظار داشت، این قانون همه‌چیز را محدود و سخت می‌کند».

او ادامه داد: «شعاری‌ برخودکرن برخی کشور را در شرایط سختی قرار می‌دهد. وضعیت به گونه‌ای است که ضرورت دارد که ایران با جامعه بین‌المللی از در تعامل وارد شود؛ مردم ایران هم همین را می‌خواهند. واقعا ملت ایران خواستار حل‌وفصل شدن مناقشات ایران با عرصه بین‌المللی هستند و این روحیه نمایندگان مجلس که کشور را در شرایطی سخت قرار می‌دهند، خواست مردم ایران نیست».

این نماینده مجلس ششم درباره این فرضیه که برخی نمایندگان می‌خواهند زمینه شکست مذاکرات احتمالی با دولت آینده آمریکا را از حالا فراهم کنند، اظهار کرد: «طرح مجلس در تعارض با مذاکرات احتمالی ایران با دولت بایدن است. دولت بودجه با تکیه بر فروش نفت بسته است؛ این درحالی است که اکنون نفتی نمی‌توانیم بفروشیم و احتمالا دولت با پیش‌بینی به سرانجام رسیدن مذاکرات با دولت بایدن بخشی از بودجه را مبتنی بر فروش نفت کرده است. دولت می‌خواهد با عادی‌سازی اوضاع بین‌المللی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهایی مانند کره جنوبی آزاد شود. از سوی دیگر ایران به دلیل تحریم‌ها در مضیقه مالی شدید قرار گرفته است و کرونا هم مزید بر علت شده است. رادیکال‌ها با چنین اقداماتی از حالا فاتحه مذاکرات احتمالی را خوانده‌اند و می‌خواهند با تصویب چنین طرح‌هایی اساسا امکان مذاکره را از بین ببرند».

انصاری‌راد در پایان گفت: «نکته دیگر به همسو بودن برخی تندروهای داخلی و تندروهای خارجی برمی‌گردد. می‌دانیم مهم‌ترین مخالف برجام شخص نتانیاهو در اسرائیل بوده و هست و دومین مخالف هم بن‌سلمان، ولیعهد عربستان است و حتی گفته می‌شود در ترور شهید فخری‌زاده هم خط و ربط‌هایی میان تفاهم‌نامه میان نخست‌وزیر اسرائیل و ولیعهد عربستان دیده‌ می‌شود که گویا وزیر امور خارجه آمریکا هم در آن جلسه حضور داشته است. باتوجه به شواهد و قرائن دست رژیم صهیونیستی در ترور دکتر فخری‌زاده مشهود است و این موضوع نشان می‌دهد که اسرائیل و عربستان تا چه حد از فضای بی‌تنش میان ایران و دولت بعدی آمریکا احساس خطر می‌کنند. آنها نمی‌خواهند شرایط عادی شود و برخی افراد رادیکال داخلی هم همین روش را در پیش گرفته‌اند. من نمی‌گویم میان این دو رابطه‌ای وجود دارد اما روش یکسان است