عبدالناصر همتی در یادداشتی به بیان توضیحاتی درخصوص تلاش ایران برای خرید واکسن کرونا پرداخت و نوشت: برخی نادانسته یا مغرضانه، سعی در تطهیر اقدامات غیرانسانی آمریکا در تحریم ایران را دارند، و تنها به ­ادعای دروغین آمریکا بر عدم محدودیت بر معاملات دارو تاکید می­‌کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی افزود: برای ثبت در حافظه تاریخی می‌گویم: اعلام خبر مربوط به توزیع واکسن کرونا توسط برخی کشور‌های همسایه بین مردمشان تلخ‌ترین پاسخ به این عده است. از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) بایستی از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به­ خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک [دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا]، با مانع مواجه شده است.

رئیس‌ کل بانک مرکزی ادامه داد: کره جنوبی، بابت انتقال پول از مسیر U-turn دلار برای خرید‌های بشر دوستانه، نتوانست تضمینی برای عدم مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا درهنگام انتقال  بدهد. صندوق بین‌المللی پول با فشار و تهدید آمریکا، و‌ علی‌رغم اذعان به حق ایران و عدم وجود هیچ‌گونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرأت مطرح کردن وام بشردوستانه ایران در هیئت‌مدیره صندوق را پیدا نکرد.

همتی اضافه کرد: البته، انتقال پول از مسیرهای دیگر تحت پیگیری است که ان‌شاءالله با همکاری و اقدام به موقع دستگاه­‌های ذی‌ربط به نتیجه خواهد رسید. خرید واکسن از دیگر کشورها نیز در دستور کار همکاران وزارت بهداشت قرار دارد. اخبار واصله درخصوص تولید داخلی واکسن کرونا نیز امیدوار‌کننده است.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته طوری سخن گفت که انگار ورود واکسن کرونا به­ کشور چندان هم دور از دسترس نیست. سعید خطیب‌­زاده در پاسخ به این سؤال که پیش از این گفته شده بود که ایران برای پیش خرید واکسن کرونا در قالب کنسرسیوم کواکس زیر نظر سازمان بهداشت جهانی قصد دارد از دارایی‌های بلوکه شده خود در کشور کره استفاده کند. آیا چنین اتفاقی افتاد؟ گفت: «در مورد بحث واکسن کرونا ما مسیرهای مختلفی را طی کرده‌­ایم. همان طور که پیش از این‌ اشاره کرده‌ام ما عضو کنوانسیون کواکس هستیم و وزارت بهداشت اعلام کرده که مسیر پیش‌خرید این واکسن انجام شده است.»