سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. خطیب‌زاده در این نشست خبری در واکنش به اظهارات هایکو ماس وزیر خارجه آلمان درباره اینکه ایران باید برنامه موشکی و توان منطقه‌ای خود را نیز به برجام اضافه کند، گفت: همه آنهایی که با حقوق بین‌الملل آشنا هستند می‌دانند نه ایران درباره چیزی که یک بار مذاکره کرده، دوباره مذاکره می‌کند و نه الزام آور بودن قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام به آن ضمیمه است با این نکات تغییر می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بی عملی اروپا قبل از خروج آمریکا از برجام

وی افزود:برخی نکات مختلف از اروپا شنیده می‌شود، امیدواریم اروپا جایگاه و ظرفیت‌های خود را بشناسد و سقف و کف روابط را در نظر بگیرد. از طرف‌هایی که به تعهداتشان پایبند نبوده‌اند کشورهای اروپایی از جمله آلمان هستند. هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ضامن اجرای برجام و هماهنگ‌کننده اجرای برجام بوده است و اینها حتی سال‌هایی که آمریکا از برجام خارج نشده بود، نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند.

درباره امنیت ملی، نه مصالحه می‌کنیم، نه مذاکره

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: انتظار ما این است که به واقعیات توجه کنند و بدانند ایران درباره امنیت ملی خود نه مصالحه و نه مذاکره می‌کند و ایران با حقوق و مسئولیت‌های خودش به‌خوبی آشناست، ضمن اینکه همواره حقوق و مسئولیت‌های طرف مقابل را یادآوری کرده است. آنچه با فشار حداکثری آمریکا به دست نیامد، آلمان و اروپا بدانند از طرق دیگر به دست نخواهد آمد، سیاست ما اصولی است، منافع خود را می‌شناسیم. هم منافع و هم دغدغه‌های مشروعی داریم، آنها را دعوت می‌کنیم این موارد را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه دست‌زدن به برجام چه به‌لحاظ شکلی و چه محتوایی، به‌معنای پایان آن است.

عربستان و بحرین در اندازه خودشان صحبت کنند

خطیب زاده درباره اظهارات مقامات سعودی و بحرینی گفت: درباره منطقه هم، برخی کشورها تمامی حیثیت خود را گذاشتند تا در دوران رئیس‌جمهور در حال خروج از کاخ سفید به اهداف خود برسند، پول خود را خرج کردند تا چند روزی امنیت بخرند. کسانی که امنیت خود را بر پایه‌های سست بنیان گذاشتند، الآن نگران هستند. ایران لنگرگاه ثبات در منطقه هست و مثل یک برادر بزرگ‌تر سعی کرده است خطاهای برخی از این کشورها را نادیده بگیرد. این کشورها باید بدانند که جایگاهشان چیست و تا چه‌حد می‌توانند صحبت کنند و باید به‌اندازه خودشان صحبت کنند.

 حضور آمریکا در منطقه منبع ناامنی است

وی همچنین در ارتباط با اظهارات اخیر فرمانده پنجم ناوگان دریایی آمریکا در ارتباط با مهار ایران در آب‌های بین‌المللی و نوع برخورد با ایران گفت: در این ارتباط باید سخنگوی ستادکل نیروهای مسلح صحبت کند. ایران همواره در آب‌های سرزمینی خود رفتار حرفه‌ای داشته است ولی آمریکایی‌ها در موارد زیادی تقریب‌های غیرحرفه‌ای به ناوگان دریایی ما داشتند، به آنها تذکرات در این زمینه داده شده است و موارد ثبت شده است... منبع اصلی ناامنی در منطقه حضور غیرمحترمانه و رفتار نظامی و جنگ‌طلبانه آمریکایی‌ها در منطقه است.

مصوبه مجلس هنوز تبدیل به قانون نشده است!

سخنگوی وزارت خارجه در اظهارنظری قابل تأمل درباره مصوبه مجلس گفت: این مصوبه هنوز تبدیل به قانون نشده است و مراحل قانونی خود را طی می‌کند. درباره مصوبه مجلس نظر رئیس‌جمهور و دولت از روز اول کاملاً روشن بوده است و وزارت خارجه هم نظرات تخصصی خود را بیان کرده است و ما موافق نبودیم که این نظرات تخصصی در نظر گرفته نشود. مجلس مستقلاً مسیر را رفته‌اند و براساس برداشت‌های خودشان مصوبه‌ای داشتند. این مصوبه اگر تبدیل به قانون شود، قطعاً و یقیناً وزارت خارجه پایبند خواهد بود و اجرا خواهد کرد.

لازم به ذکر است که طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» به قانون تبدیل شده و توسط رئیس‌مجلس برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ شده است.

علی‌رغم جنجال‌ها و فضاسازی‌های برخی دولتمردان و فعالین مدعی اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای درباره طرح اخیر مجلس درباره لغو تحریم‌ها، دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی با انتشار بیانیه‌ای به حاشیه‌سازی‌ها در این خصوص واکنش نشان داد و تاکید کرد که اقدام مجلس با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی انجام شده است.

از سوی حاج علی محمدپور در شهرستان نور صورت گرفت