ایسنا/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رشته توییتی در واکنش به سخنان اردوغان در مراسم رژه پیروزی ارتش جمهوری آذربایجان در باکو، نوشت که اردوغان و دیگر حاکمان منطقه باید بدانند که تاریخ منطقه نشان می‌دهد، این شمال رود ارس است که پیوند تاریخی با جنوب آن دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

متن توییت های محمدرضا عارف به شرح زیر است:
تحولات مهم اخیر در قره‌باغ کوهستانی و منطقه پیرامون آن، نباید مورد غفلت راهبردی قرار گیرد. ایران با داشتن مرز طولانی با قفقاز جنوبی باید در تغییرهای ژئوپلیتیکی در حال شکل‌گیری در قفقاز جنوبی حضور فعال‌تر داشته و با ایجاد توازن در سیاست خارجی، منافع ایرانیان را تحقق بخشد.
‌در غیبت ایران، کشورهای دیگر منافع خود را در توافق‌نامه صلح میان آذربایجان و ارمنستان تحقق بخشیدند. کشورهایی که مرزی با قره‌باغ نداشته‌اند، به عنوان ناظر بر آتش‌بس ورود کرده‌اند. ایران باید در تامین ثبات و آرامش و نیز توسعه همه جانبه این منطقه نقشی فعال داشته باشد.
‌آقای اردوغان و دیگر حاکمان منطقه باید بدانند که تاریخ منطقه نشان می‌دهد، این شمال رود ارس است که پیوند تاریخی با جنوب آن دارد.
وزارت خارجه ایران باید اعتراض رسمی و کتبی خود را به دولت‌های باکو و آنکارا ابلاغ و خواستار توضیح و عذرخواهی رسمی ایشان شود.
‌با این‌حال، رخداد اخیر باید به گونه‌ای مدیریت شود که از ایجاد بحران میان ایران و ترکیه جلوگیری و ٣٠٠سال ثبات تاریخی مرزهای دو کشور حفظ و روابط اقتصادی دوجانبه گسترش یابد. 
این اصل راهبردی باید باور شود: "اقتصاد پویا" و "اتحاد داخلی" پیشران و پشتیبان سیاست خارجی همه کشورها است.