سخنگوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور از رایزنی با هندوستان، روسیه و چین برای خرید واکسن ویروس کرونا خبر داد و اعلام کرد: به دلیل تحریم امریکا، مبادلات ارزی برای خرید این واکسن‌ها و حتی واریز حق مشارکت ایران در کواکس نیز با مشکل مواجه است.

چالشی بزرگ برای خرید واکسن کرونا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سیما سادات لاری افزود: دریافت واکسن از کواکس (یک برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان بهداشت جهانی) که حدود ۱۸۶ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی عضو آن هستند نیز در دستور کار است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان با وجود مشکلات پیشرو برای مبادلات ارزی جهت خرید واکسن، با همکاری برخی دستگاهها پیگیری‌های خود را ادامه خواهد داد و در روزهای اخیر گزارش‌های امیدوار کننده‌ای برای به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها جهت خرید واکسن داده شد.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان گفت: به هر حال وزارت بهداشت مصوبه قانونی و منابع ارزی مورد نیاز را برای خرید واکسن کرونا در اختیار دارد، ولی به دلیل تحریم تبادل ارزی این خرید تاکنون به تاخیر افتاده است.

معاون وزیر بهداشت درباره تلاش شرکت‌های ایرانی برای دست یافتن به واکسن کرونا نیز اظهارکرد: هم اکنون چهار شرکت داخلی برای تولید واکسن ایرانی کرونا فعال هستند که تولیدات یک شرکت مرحله آزمایش بالینی واکسن خود را اوایل دی ماه امسال شروع می‌کند.

وی اضافه کرد: در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش بالینی واکسن ایرانی، پیش‌بینی می‌شود که اوایل تیرماه سال آینده ( تابستان ۱۴۰۰ ) روی افراد مشمول که گروههای با ریسک بالاست، استفاده شود.

لاری افزود: براساس برنامه‌ریزی در صورت خرید واکسن و حتی تولید داخلی آن، واکسن در مرحله نخست روی حدود ۲۰ درصد از جمعیت ایرانی انجام می‌شود که اولویت با گروههای پرخطر و سایر افرادی که در معرض خطر بالایی از ابتلا به ویروس قرار دارند خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد: در شرایط فعلی که تاکنون واکسن داخلی و یا حتی خرید خارجی آن به نتیجه نرسید، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها در دستور کار ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا قرار دارد و اجرای برخی محدویت‌ها از جمله طرح شهید سلیمانی نیز برای کنترل بیماری کووید-۱۹ در حال اجرا است.