بایدن از کدام«آینده» سخن می‌گوید؟ آیا ترامپیسم واقعا نابود شده است؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بایدن از کدام«آینده» سخن می‌گوید؟ آیا ترامپیسم واقعا نابود شده است؟

 سرانجام با اعلام رأی‌نهایی مجمع گزینندگان به سود نامزد حزب دموکرات، بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده انتخاب شد. بر همین اساس قرار است  کنگره در تاریخ ششم ژانویه ( اواخر دی‌ماه)، جلسه‌ای تشکیل دهد و اعضای مجلس نمایندگان و سنا نتایج انتخابات را تأیید کنند! درنهایت هم «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور فعلی آمریکا باید رسما انتقال قدرت از ترامپ به بایدن را اعلام کند که مقدمه این کار، پذیرش شکست ترامپ در انتخابات می‌باشد! برخی منابع خبری تأکید کرده‌اند که ترامپ به مایک پنس معاونش دستور داده است که از پذیرش پیروزی بایدن خودداری کند. موضوعی که می‌تواند مولد بحرانی دیگر در داخل آمریکا باشد. بااین‌حال، بحران‌های جاری و آینده در آمریکا، تنها محدود به این موارد نخواهد شد .بسیاری از جامعه شناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی و اجتماعی ایالات‌متحده، از بحران‌های پایداری سخن می‌گویند که تا مدت‌ها آمریکا را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. 

 پایان بازی ۲۰۲۰ برای ترامپ؟

همان‌گونه که اشاره شد، اعضای مجمع الکترال در ایالات‌متحده آمریکا رسما جو بایدن را به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا اعلام کردند. 

در نشست این مجمع که بعدازظهر روز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴ دسامبر (به‌وقت محلی) برگزار شد،

 ۳۰۶ رأی از مجموع ۵۳۸ رأی الکترال به بایدن تعلق گرفت و بدین ترتیب با رد کردن حداقل ۲۷۰ رأی، جو بایدن بر دونالد ترامپ پیروز شد. ترامپ توانست ۲۳۲ رأی الکترال را از آن خود کند.

جو بایدن پس از اعلام نهایی و رسمی پیروزی‌اش در نطقی تلویزیونی گفت: «آتش دموکراسی از زمان‌های دور در این کشور شعله‌ور شده است و ما حالا می‌دانیم که نه پاندمی و نه سوءاستفاده از قدرت نمی‌توانند این شعله را خاموش کنند.خواست مردم غالب و دموکراسی جاری شده است.»

 آیا ترامپیسم پایان یافته است؟

نکته مهم اینکه رئیس‌جمهوری جدید آمریکا از مردم این کشور خواسته است  تا از دوران دونالد ترامپ بگذرند و فصل تازه‌ای را آغاز کنند.بااین‌حال سؤال اصلی این است که آیا  واقعا این دوران در آمریکا از بین رفته است؟ آیا ترامپ با بسته شدن پرونده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، قدرت را به‌صورت مطلق ترک خواهد کرد؟ حداقل شواهد ماجرا چنین چیزی را نشان نمی‌دهد! ترامپ در صدد تأسیس شبکه‌ای رسمی و تلویزیونی می‌باشد تا بتواند جایگزین«فاکس نیوز»

 شود! فراتر از آن، ترامپ رایزنی‌ها را با همراهان و معاونانش جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آغاز کرده است. مجموع این موارد نشان می‌دهد که ترامپ قصد ندارد از ۷۴ میلیون رأی که در سبد وی وجود دارد، به‌سادگی بگذرد!

 ترامپیسم یک “ایده” نیست، اما آمریکا را تهدید می‌کند

شاید برخی تصور کنند که ترامپیسم یک مکتب فکری را دکترین می‌باشد! باید این موضوع را مورد تأکید قرار داد که «ترامپیسم»نه یک «ایده» است و نه یک «سبک‌فکری غالب»! ترامپیسم ( که برخی طرفداران ترامپ از آن به‌عنوان یک ارزش ! یاد می‌کنند) درواقع زیرشاخه‌ای از شخصیت خود ترامپ است. حملات کلامی متعدد  رئیس‌جمهور آمریکا به گماشتگان قبلی دولت خود را نمی‌توان به‌هیچ‌وجه و با استناد به هیچ سیاست، قانون و یا ایدئولوژی توجیه کرد.فارغ از آن، ترامپ معتقد است که باید  پروسه قانونی را برای انجام کارها کنار گذاشت و در صورت لزوم  دست به اسلحه برد.او دقیقا در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ همین روش را دنبال کرد. اما درنهایت ، پس‌ازآنکه بخشی از جمهوری‌خواهان حمایت خود را از وی برگردانده و به بایدن رأی دادند، معادله به‌صورت کامل تغییر کرد!  ترامپ رسما از طرفداران خود خواسته بود تا خود را برای درگیری‌های مسلحانه بعد از انتخابات و مقاومت در برابر پیروزی بایدن آماده کنند! اما به نظر می‌رسد اکنون آن‌ها( طرفداران) را به‌سوی اهداف بلندمدت‌تری هدایت می‌کند! این هدف بلندمدت، همان تسخیر قدرت در آمریکاست! شکی وجود ندارد که  پایان حضور ترامپ در کاخ سفید به معنای پایان ترامپیسم در آمریکا نیست! ترامپیسم  تلفیقی از آنارشی، لمپنیسم و خودشیفتگی ( خودبرتر پنداری ) می‌باشد. این مسئله، خود را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ و حتی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ( در سال ۲۰۲۲) به‌صورت کامل نمایان خواهد ساخت. 

 ترامپ قطعا دست‌بردار نیست! 

اگر تصور کنیم که با شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امسال، وی برای همیشه از عرصه قدرت کناره‌گیری خواهد کرد، سخت در اشتباه خواهیم بود! ترامپیسم می‌تواند طی  هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های آینده  موجودیت و زیرساخت‌های آمریکای امروز         را به چالش بکشد.جامعه  شناسان و استراتژیست‌های آمریکایی در خصوص اینکه «ترامپیسم» به‌عنوان «مصداق هنجارشکنی رسمی» موردتوجه و ترویج در آمریکا قرار بگیرد بارها هشدار داده‌اند اما به نظر می‌رسد دیگر برای مخابره این هشدارها و توصیه‌ها دیر شده است! حتی اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بازی را درنهایت به بایدن واگذار کند، عوارض ناشی از حضور چهارساله وی در قدرت، تا دهه‌ها گریبانگیر ایالات‌متحده خواهد بود.تلاش رئیس‌جمهور شکست‌خورده آمریکا برای حفظ ده‌ها میلیون رأی در سبد خود ( در انتخابات‌های آتی)، نشان‌دهنده همین حقیقت است. 

 آمریکا آرام و قرار نخواهد داشت

درحالی‌که بحران ناشی از شیوع کرونا، بحران اقتصادی گسترده و فراتر از آن، بحران‌های زیرساختی ناشی از تبعیض نژادی در آمریکا به قوت خود باقی‌مانده است، شیوع پدیده ترامپیسم نیز بحران‌های جاری در آمریکا را طی سال‌های آتی دوچندان خواهد ساخت.دوقطبی ایجادشده در جامعه آمریکا، به‌اندازه‌ای عمیق است که طی سال‌ها و حتی دهه‌های آینده، شاهد تشدید آن خواهیم بود. این همان مسئله ایست که بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا در قبال آن هشدار داده‌اند. هشدارهایی که دیگر نمی‌توان آن‌ها را نادیده انگاشت، حتی اگر بایدن و دیگر مقامات کاخ سفید در صدد انکار یا سانسور آن برآیند!