روزنامه ایران/ همزمان با طرح مواضع تهدیدآمیز دولت دونالد ترامپ در امریکا که این روزها می‌کوشد علاوه بر طرح اتهامات بدون سند مبنی بر نقش‌آفرینی ایران در تحولات جاری منطقه، وضعیت اجرای برجام را هم مخدوش کند، ۱۵۰ قانونگذار دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا علی‌رغم هشدارها و نگرانی‌های مقامات رژیم صهیونیستی از برنامه «جو بایدن» رئیس‌ جمهوری منتخب امریکا برای بازگشت به برجام با ارسال نامه‌ای از این تصمیم او حمایت کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نمایندگان دموکرات با بیان اینکه دیپلماسی با ایران، بهترین راه برای متوقف کردن و به عقب برگرداندن برنامه هسته‌ای ایران است، خطاب به «بایدن» گفتند: «ما در حمایت از شما برای برداشتن گام‌های دیپلماتیک ضروری سریع جهت احیای محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران متحد هستیم.»

پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره امریکا نوشته که امضای حداقل 150 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان امریکا در حمایت از بازگشت جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده به برجام، می‌تواند مانع از تلاش‌های کنگره برای جلوگیری از این اقدام شود.

پیش‌تر «بایدن» در مصاحبه با روزنامه «نیویورک‌تایمز» ضمن تشریح مواضع خود برای ماه‌های اولیه دولت احتمالی‌اش، گفته بود هنوز بر سر موضع بازگشت به برجام،  به عنوان «نقطه شروعی برای مذاکرات آتی» و همچنین به شرط تبعیت مجدد ایران از محدودیت‌ها ایستاده است.

به گزارش ایسنا، علاوه بر نمایندگان دموکرات امریکایی، وزارت خارجه روسیه هم با اشاره به شکست خوردن تمام تلاش‌هایی که برای تغییر توافق هسته‌ای ایران انجام شد، بر لزوم بازگشت بدون پیش‌شرط امریکا به برجام تأکید کرد. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه با یادآوری جلسه غیررسمی وزرای خارجه ایران و گروه 1+4 در هفته گذشته، گفت حاضران در این نشست به‌طور مشخص بر رویکرد لزوم بازگشت بدون پیش‌شرط به برجام تأکید کردند. «زاخارووا» تلاش‌ها برای تغییر توافق هسته‌ای را منجر به شکست دانست و گفت که این توافق زنده است و اجرای سیستماتیک آن ادامه خواهد داشت، دقیقاً به همان شکلی که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل با اتفاق نظر در تاریخ بیستم جولای ۲۰۱۵ تصویب شد. او همچنین تأکید کرد که «تمام کشورها از جمله ایالات متحده، ملزم هستند از این قطعنامه بدون هیچ گونه استثنا و ملاحظه‌ای تبعیت کنند.

وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ به همراه مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست هفته گذشته خود در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر تعهدشان برای حفظ برجام، اعلام کردند که قطعنامه ٢٢٣١ همچنان کاملاً لازم‌الاجراست.

تهدید جدید ترامپ علیه ایران

حمایت دموکرات‌ها و کشورهای حامی برجام از بازگشت دولت جدید امریکا به این توافق در حالی است که مقام‌های دولت ترامپ با ادعای اینکه ایران در حملات راکتی اخیر به منطقه الخضرای بغداد که سفارتخانه امریکا در آنجا قرار دارد، دست دارد، تهدیدات جدیدی را علیه ایران مطرح کردند. تهدیدی که با هشدار مقام‌های کشورمان مبنی بر پاسخ به هر تهدیدی علیه ایران روبه‌رو شد. منطقه الخضرای بغداد شامگاه یکشنبه هفته گذشته هدف حمله هشت راکت قرار گرفت که به دنبال آن سفارت امریکا با تأیید این حمله گفت که سامانه سی‌رام مستقر در سفارتخانه این راکت‌ها را دفع کرده است و تنها تلفاتی مادی به ساختمان‌های مسکونی موسوم به القادسیه در منطقه الخضراء وارد شده است. این حمله در حالی رخ داد که مقام‌های امریکایی، ایران را به دست داشتن در این رویداد متهم کردند. دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری امریکا، پنجشنبه گذشته در صفحه توئیتر خود، بدون ارائه هیچ مدرکی و با به اشتراک گذاشتن تصویری از چند گلوله خمپاره نامشخص، ایران را به انجام حمله راکتی به سفارتخانه امریکا در بغداد متهم کرد و در توئیتی نوشت: «سفارتخانه ما در بغداد روز یکشنبه مورد اصابت چندین راکت قرار گرفت. سه راکت عمل نکردند. حدس بزنید از کجا آمده بودند: ایران. اکنون ما زمزمه‌هایی از حملات بیشتر علیه امریکایی‌ها در عراق می‌شنویم.» رئیس‌ جمهوری امریکا سپس تهدید کرد: «توصیه ایمنی دوستانه به ایران: اگر یک امریکایی در عراق کشته شود، من ایران را مسئول آن می‌دانم. دوباره فکر کنید.»

پیش از آن هم مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نیز اتهاماتی بی پایه علیه ایران مطرح و بیانیه‌ای صادر کرده بود. وزیر امور خارجه امریکا در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، با تکرار اتهامات گذشته علیه ایران از مردم عراق خواست تا عوامل مرتبط با این حمله را تحت پیگرد قانونی قرار دهند. پمپئو در این پیام با لحنی تند نوشت: «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران بار دیگر آشکارا و بی‌شرمانه به بغداد حمله کردند و غیرنظامیان عراقی را زخمی کردند. مردم عراق حق دارند تا این عاملان حمله را تحت پیگرد قرار دهند. این مجرمان خشن و فاسد باید اقدامات ثبات‌زدای خود را متوقف کنند.»

در همین حال ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» نیز بدون ارائه هیچ مدرکی، ایران را به دست داشتن در حمله راکتی اخیر به سفارتخانه امریکا در بغداد متهم کرد. در بیانیه سنتکام ادعا شده است: «حمله راکتی بیستم دسامبر ۲۰۲۰ به منطقه سبز در بغداد، قریب به یقین توسط یک گروه شبه‌نظامی  مورد حمایت ایران انجام شده است.» این سازمان با ادعای اینکه ۲۱ راکت شلیک شده به سفارت امریکا هیچ مجروح یا کشته‌ای برجای نگذاشت، گفت: «این حمله به ساختمان‌های مجتمع سفارتخانه امریکا آسیب زد و مشخص است که تمایلی برای اجتناب از تلفات نداشته است.» سنتکام در ادامه ادعاهای خود، ضمن متهم کردن ایران به حمایت و هدایت گروه‌های شبه‌نظامی در عراق برای آسیب زدن به منافع امریکا، افزود: «ایالات متحده، ایران را مسئول مرگ هر امریکایی در پی اقدامات این گروه‌های شبه‌نظامی می‌داند.» بیانیه سنتکام در حالی منتشر شد که یک روز پیش از آن «فرانک کنث مک‌کنزی»، فرمانده این سازمان امریکایی مدعی شده بود که واشنگتن به دنبال دامن زدن به تنش‌ها و درگیری با ایران نیست.

همزمان با این موضعگیری‌ها به گزارش رویترز، مقامات ارشد امریکا، سرپرست وزارت دفاع، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی در مورد مقابله با ایران و برای حفاظت از نظامیان در عراق با رئیس جمهوری این کشور مذاکره کرده‌اند. به گزارش ایلنا، یک مقام امریکایی در این باره گفت: «مجموعه‌ای از گزینه‌ها» مورد توافق قرار گرفته، اما این اقدامات به گونه‌ای است که باعث افزایش تنش نشود و بازدارندگی حملات بیشتر خواهد شد. این گزینه‌ها به صورتی است که باعث خودداری ایرانی‌ها و شبه‌نظامیان شیعه در عراق از حمله به نیروهای  امریکایی خواهد شد.

 عواقب ماجراجویی واشنگتن

اتهامات بدون سند مقام‌های امریکایی باعث شد تا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتی به ادعای ترامپ و طرح اتهامات و تهدید ایران پاسخ دهد و خطاب به او در صفحه توئیتر خود بنویسد: «قرار دادن شهروندان خودتان در موقعیت خطر در خارج، توجهات را از شکست‌های فاجعه‌بار در داخل منحرف نخواهد کرد.» ظریف همچنین در این توئیت به تعدادی از توئیت‌های ترامپ در دوران ریاست جمهوری اوباما که در آن مدعی شده بود باراک اوباما به ایران حمله خواهد کرد، اشاره کرده است. ترامپ در پایان دور اول ریاست جمهوری باراک اوباما گفته بود که وی با تهدید ایران به دنبال پیروزی در انتخابات است. وزیر خارجه ایران در ادامه نسبت به تبعات اتهام زنی رئیس جمهوری امریکا به ایران هشدار داد و افزود «:ترامپ از یک عکس بی‌ارزش برای اتهام‌زنی به ایران استفاده می‌کند. دفعه قبل، ایالات متحده با ادعای ساختگی تسلیحات کشتار جمعی منطقه ما را نابود کرد، 7 تریلیون دلار به باد داد و موجب تلفات 58976 امریکایی شد. این بار به مراتب بدتر خواهد بود. ترامپ مسئول کامل عواقب هرگونه ماجراجویی در روزهای پایانی کارش خواهد بود.»

پیش از این، ادعاهای بی اساس مقام‌های امریکایی از سوی سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم رد شده بود. او در پاسخ به اتهامات تکراری مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا که ایران را در پشت پرده حملات راکتی یکشنبه به منطقه سبز بغداد خوانده، در توئیتی اتهامات ضدایرانی پمپئو را رد کرده و تأکید کرده بود که ایران هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک را مردود می‌داند. او همچنین در واکنش به تهدید امریکا هم توصیه کرد که رئیس جمهوری امریکا از تنش‌آفرینی و ماجراجویی‌های خطرناک در این روزهای پایانی حیات خود در کاخ سفید اجتناب کند. او یادآور شده که جمهوری اسلامی ایران دولت امریکا را مسئول عواقب و تبعات هر اقدام نابخردانه در شرایط کنونی می‌داند.