ایسنا/ روزنامه واشنگتن پست در گزارشی تحلیلی نوشت که رژیم صهیونیستی با هدف ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران و در تنگنا قرار دادن جو بایدن برای بازگشت به برجام، دست به ترور دانشمند برجسته ایرانی زده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود نوشت: ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایران در حوزه هسته ای در حالی به طور گسترده به اسرائیل نسبت داده می شود که هنوز مسئولیت آن را نپذیرفته است اما اگر این، کار اسرائیل باشد نظریههای مختلفی درباره انگیزه های پشت آن وجود دارد.

واشنگتن پست ادامه داد: اول اینکه، این ترور تلاشی از سوی اسرائیل برای در تنگنا قرار دادن جو باید رئیس جمهور منتخب آمریکا است تا بازگشت او به توافق هسته ای را همان گونه که وعده داده است، غیرممکن کند. نظریه دیگر این است که ترور فخری زاده جدیدترین اقدام اسرائیل در تلاش های همیشگی اسرائیل برای عقب راندن برنامه هسته ای ایران است. به طور قطع برنامه ریزی برای این ترور از مدت ها پیش ها انجام گرفته و زمانی که شرایط آن فراهم شده به مرحله اجرا درآمده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، نظریه دیگری که مطرح است، این است که اسرائیل به محض دریافت چراغ سبز از سوی دولت دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) در شرایطی که برای مرحله دیگری از تلاش ها برای مقابله با ایران در دوران ریاست جمهوری جو بایدن زمینه سازی می کند، این ترور را انجام داده است.

واشنگتن پست با تاکید بر اینکه تمامی این نظریه ها به نوعی درخصوص ترور محسن فخری زاده صدق می کند، نوشت: آنچه اکنون در اتحاد آمریکا و اسرائیل چالش برانگیز به نظر می آید، این است که آیا بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) فرصتی برای بهره مندی از یک استراتژی مشترک با جو بایدن علیه ایران دارد، یا خیر. اسرائیل به تنهایی نمی تواند با ایران مقابله کند و لزومی ندارد که چنین کاری را انجام دهد.

این روزنامه همچنین نوشت: اما رئیس جمهور منتخب آمریکا بارها گفته است که قصد بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در صورت پایبندی ایران به تعهداتش را دارد، توافقی که دونالد ترامپ در سال 2018 به طور یک جانبه از آن خارج شد. نخست وزیر اسراییل ماه گذشته طی یک پیام مخالفت خود را با این رویکرد بایدن اعلام و تاکید کرد: هیچ بازگشتی نمی تواند به برجام وجود داشته باشد.

واشنگتن پست در ادامه با تاکید بر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی پیش از این نیز درباره سیاست ها درقبال ایران با یکدیگر اختلاف نظر داشته اند، آورده است: به نظر می آید که اظهارات جدید این دو مقام یک بن بست در آغاز فعالیت ریاست جمهور جدید آمریکا باشد که ممکن است به روابط میان این دو متحد نزدیک آسیب وارد کند.