جلسه سران قوا عصر امروز(دوشنبه ۸ دی) به میزبانی رئیس مجلس برگزار شد و مباحثی چون بی‌اثر کردن تحریم‌ها، بودجه 1400 و واکسن کرونا از مهمترین مباحث این نشست بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روحانی: واکسن کرونا را تهیه می‌کنیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پس از نشست سران قوا که امروز (دوشنبه 8 دی ماه) به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: به مردم عزیز ایران می‌گویم که آنها 2 نمره 20 را به دست ‌آورده‌اند که البته تا پایان سال باز هم زمان داریم، ولی دولت نتوانسته که نمره ۲۰ را بگیرد.

وی افزود: مردم ایران در مقاومت و ایستادگی و در برابر  جنگ اقتصادی و تحریم‌های ضد بشری و انسانی آمریکا نمره 20 گرفته و در برابر ویروس کرونا هم ملت ایران با ایستادگی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمره 20 دیگری گرفتند.

رئیس جمهور افزود: در جلسه امروز سران قوا عمدتاً در سه موضوع با هم صحبت کردیم؛ باید تحریم‌ها را بی اثر کرده و در قدم بعدی تحریم را بشکنیم.

روحانی گفت: در این زمینه‌ها گفتگوهای خوبی با یکدیگر داشتیم و نسبت به شیوه‌ها و قدم‌هایی که باید با یکدیگر برداریم، گفتگو کردیم.

وی گفت: نظرات ما نزدیک و مشابه یکدیگر است و این بحث را در جلسه بعدی سران قوا ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور در باره لایحه بودجه 1400 خاطرنشان کرد: این لایحه به مجلس تقدیم شده و در اختیار نمایندگان است، ضمن این که نمایندگان در حال بررسی آن هستند.

وی درباره این که در چه مواردی مجلس و دولت می‌توانند همکاری کنند، گفت: درباره تنظیم نهایی بودجه و کارهای مشترک با یکدیگر در این نشست صحبت کردیم، ضمن این که درباره شیوه و کلیات بحث‌ها با یکدیگر همکاری داریم. ولی در نهایت کمیسیون تلفیق و نمایندگان و دولت بایستی درباره بودجه 1400 تصمیم بگیرند.

رئیس جمهور تأکید کرد: ما از چند طریق به دنبال تهیه واکسن هستیم که در زمینه واکسن داخلی دو مؤسسه بزرگ و یک شرکت دانش بنیان در مسیر تهیه واکسن هستند و امیدوارم که آنها موفقیت کامل را به دست آورند، ضمن این که مسیر دوم را هم پیگیری کرده‌ایم که ساخت واکسن با کشور دیگری است که همکاری‌ها را با هم شروع کرده و نهایتا این واکسن ساخت دو کشور خواهد بود.

وی در باره مسیر سوم تأمین واکسن کرونا افزود: خرید واکسن کرونا از خارج از طریق سازمان بهداشت جهانی در دستور است و به همین دلیل برای تأمین مالی و جابجایی پول اقدامات لازم را انجام داده‌ایم. همچنین با یک یا دو کشور دیگر هم این کار را خواهیم کرد.

روحانی در باره مجوز استفاده از واکسن داخلی هم خاطرنشان کرد: زمانی مجوز استفاده از واکسن داخلی کرونا را می‌دهیم که همه مراحل و آزمایشات را طی کند.

رئیس جمهور گفت: سلامت مردم ایران همواره مورد توجه مسؤولان  جمهوری اسلامی بوده و در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم هم سلامت مردم، شکستن تحریم و موضوع معیشت مردم را دنبال خواهیم کرد و در این راستا با دو قوه دیگر همکاری و هماهنگی لازم را انجام خواهیم داد.

قالیباف: سعی ما این است، بودجه ای را ببندیم که تورم زا نباشد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه 8 دی ماه) در جلسه سران قوا که به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار داشت: بدون شک این نشست‌ها می‌تواند در حل مشکلات مفید بوده و مشکلات با استمرار گفت و گوها حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسائل تحریمی یکی از مباحث این نشست بود و بایستی به خنثی سازی تحریم اولویت دهیم و به همین دلیل گفتگوهای سران قوا برای رفع تحریم‌ها تأثیرگذار است.

وی با اشاره به تقدیم لایحه بودجه به مجلس گفت: لایحه بودجه 1400 تقدیم مجلس شده و هم اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است؛ بودجه یک سند مالی سالانه است و واقعیتی که وجود دارد این است که این سند، سند حکمرانی است که هم در سیاست‌های مالی و وضعیت هزینه و درآمدی دولت و در سیاست‌های پولی یعنی زندگی مردم را رقم می‌زند.

قالیباف گفت: سیاست‌های بودجه در راستای سیاست‌های پنج ساله بوده و بسیار مهم و حیاتی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسه روزهای گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و همچنین جلسه امروز سران قوا توافق شد که با وزرا و سازمان برنامه بودجه‌ای تصویب شود که تورم‌زا نبوده و حقیقی باشد.

قالیباف در باره اولویت‌های بودجه 1400 گفت: مباحث مربوط به معیشت، سلامت و رسیدگی به قشر مستضعف و محرومیت‌زدایی و همچنین بحث تولید اولویت‌های اساسی سال آتی است.

قالیباف خاطرنشان کرد: در حوزه واکسن کرونا و حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا در سال 1400 باید توجه بیشتری صورت گیرد. ضمن این که اعتبار لازم هم برای تولید واکسن و خرید واکسن در نظر بگیریم و به همین دلیل باید اولویت ویژه‌ای هم برای این موضوع قائل شویم.

وی در پایان گفت: باید بودجه را با حداقل تورم و مبتنی بر درآمدهای حقیقی و پایدار داشته باشیم تا اقتصادی شکوفا را در سال آینده شاهد باشیم.

رئیسی: باید با دو مشکل معیشت و کرونا برخورد جدی کرد

رئیس قوه قضائیه در حاشیه جلسه سران قوا گفت: یقین دارم بودجه ۱۴۰۰ با همکاری دولت و مجلس دنبال خواهد شد و مسائل و مشکلاتی که در جلسه مطرح شده با مساعدت حل خواهد شد.

وی ادامه داد: مردم در نهم دی ۸۸ حقیقتاً از انقلاب و نظام در مقابل تخریبگران صیانت کردند. این روز و آنچه مردم در مقابل فتنه از خود نشان دادند در دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی را باید گرامی داشت. حرکت انقلاب و حضور معنای مردم در این روز را گرامی می‌داریم.

رئیسی در ادامه گفت با اشاره به مشکلات معیشتی و مشکل کرونا گفت: این دو مشکل جدی کشور است که با همکاری همه دستگاه‌ها باید با آن‌ها مقابله کرد و ما یقین داریم که می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم و این ما می‌توانیم را از حاج قاسم سلیمانی و شهدا آموخته‌ایم.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: کشور با امکانات مادری و معنوی فراوانی که دارد قادر است با نیروی متراکم جوان، بر مشکلات فایق آید.

وی با بیان اینکه کشور قادر است راهبرد اساسی خنثی سازی تحریم‌ها را با قدرت دنبال کند، تصریح کرد: این موضوع را نه در سخن که در عمل شهدا نشان دادند و ابتکارات و خلاقیت ها در حوزه‌های مختلف نشان داده که امکان خنثی سازی تحریم‌ها وجود دارد و این را باید دنبال کرد.

رئیسی با اشاره به جلسه سران قوا گفت: بحمدلله سخنانی که در جلسه مطرح شد نشان داد همکاری سه قوه باید در راستای اجرای منویات رهبر حکیم انقلاب باشد که راه را برای همه روشن کردند.

وی با بیان اینکه امروز انسجام قوا در جهت خواست مردم، ‌اعتماد آفرینی و رضایت مردم و منویات رهبر انقلاب ضروری است، اظهار داشت: یقین دارم بودجه ۱۴۰۰ با همکاری دولت و مجلس دنبال خواهد شد و مسائل و مشکلاتی که در جلسه مطرح شده با مساعدت حل خواهد شد.