استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آماده کمک به بازسازی مناطق آزادشده جمهوری آذربایجان هستیم، گفت: برای این منظور ارائه برنامه راهبردی بسیار ضروری است.

اعلام آمادگی ایران برای کمک به جمهوری آذربایجان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدرضا پورمحمدی در جلسه بررسی سیاست راهبردی استان برای مشارکت در بازسازی قره‌باغ، اظهار داشت: کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که به اندازه جمهوری آذربایجان به لحاظ سوابق فرهنگی، اعتقادی و مذهبی به ما نزدیک باشد و باید از این مزیت‌ها استفاده کنیم.

 وی افزود: از سوی وزیر صمت، محوریت و مسوولیت همکاری با کشورهای همسایه به عهده استان آذربایجان شرقی قرار داده شده است؛ البته از ظرفیت استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و گیلان نیز در این راستا بهره مند خواهیم شد.

پورمحمدی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با همسایگان خود دارد، گفت: در سال های اخیر گروه های تخصصی ایرانی پروژه های بسیار مهم و با اهمیتی در جمهوری آذربایجان انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: برای ارائه برنامه راهبردی کارگروه های اقتصادی، علمی و فرهنگی، عمرانی، بهداشت و درمان تشکیل شده که باید در عرض دو هفته گزارش‌های خود را برای بررسی در کمیسیون ملی ارائه کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در جنگ قره باغ در حدود ۹۰۰ شهرک، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، 7 هزار ساختمان عمومی، ۶۹۳ مدرسه، ۸۵۵ کودکستان، ۶۹۵ خانه بهداشت، ۹۲۷ کتابخانه، ۸۰۸ فرهنگسرا، ۸۵ آموزشگاه موسیقی، ۲۲ موزه، ۹ مسجد و ۴۴ عبادتگاه دیگر، ۴۷۳ بنای تاریخی و کاخ و موزه، ۴ گالری هنری، 4 سالن تئاتر، ۲ سالن کنسرت، ۶ هزار تاسیسات صنعتی و کشاورزی و ۱۶۰ پل و سایر تاسیسات زیربنایی تخریب شده است که در حدود ۱۰ میلیارد دلار برای بازسازی آنها هزینه می‌شود.

علیار راستگو افزود: در بودجه ۲۰۲۱ جمهوری آذربایجان که پیش نویس آن آماده شده است در حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ هزار منات معادل ۱.۳ میلیارد دلار برای بازسازی اختصاص داده‌اند و از منابع دیگری نیز استفاده می کنند تا منابع را به میزان ۱۰ میلیارد دلار برسانند.

وی تاکید کرد: دستگاه ها برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت با نگاه واقع بینانه و به دور از آمار گرایی برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده قره باغ ارائه دهند.