تسنیم/ سخنگوی ‌شورای نگهبان با اشاره به اینکه این شورا در تلاش است سلامت انتخابات و سلامت مردم را مدنظر قرار بدهد، گفت: با وزارت کشور مشغول رایزنی‌هایی هستیم تا تدابیری از جمله افزایش صندوق‌های رأی و افزایش صندوق‌های سیار را داشته باشیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آئین تکریم و معارفه رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در ایلام با حضور عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا و جمعی از مسئولان استان در ایلام برگزار شد.
در این مراسم سخنگوی شورای نگهبان به روند انتخابات 1400 اشاره کرد و اظهار داشت: ملاک انتخابات 1400 قانون خواهد بود.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: تا زمانی که تغییری در روند برگزاری انتخابات انجام نشده باشد، اصل 115 قانون اساسی ملاک عمل شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات 1400 است.
وی تلاش مجلس دهم برای بازنگری در قانون انتخابات منطبق با سیاست‌های کلی رهبر انقلاب را ناکام دانست و گفت: مجلس یازدهم در این ارتباط در حال انجام اقدامات منطبق با سیاست‌های  کلی رهبر انقلاب مرتبط با انتخابات است که امیدواریم این تلاش به فرجام برسد.
سخنگوی شورای نگهبان، بی‌طرفی شورای نگهبان را مورد اشاره قرار داد و افزود: شورای نگهبان در برگزاری انتخابات‌ها بی‌طرفی خود را همواره حفظ کرده و خواهد کرد و ملاک عمل در برگزاری انتخابات را فقط در رعایت قانون می‌داند.
وی رای مردم را حق الناس عنوان کرد و تصریح کرد: شورای نگهبان  حفظ حقوق مردم را در انتخابات‌ها و رای آنان که حق الناس است را پاسداری می‌کند و در این راه هیچ مماشاتی نخواهد داشت.
کدخدایی به برگزاری انتخابات 1400 در شرایط کرونایی و استمرار شیوع بیماری کرونا گریزی زد و گفت: افزایش تعداد صندوق‌ها و یا استفاده از روشی که سلامت مردم را همزمان با برگزاری انتخابات تضمین کند برای انتخابات 1400 مدنظر شورای نگهبان خواهد بود.
وی با بیان اینکه با وزارت کشور مشغول رایزنی‌هایی هستیم که امیدواریم تدابیری از جمله افزایش صندوق‌های رأی و افزایش صندوق‌های سیار را داشته باشیم، گفت: سلامت مردم در انتخابات 1400 اولویت شورای نگهبان خواهد بود.
کدخدایی با بیان اینکه چنانچه دوستان وزارت کشور پیشنهاداتی داشته باشند و اگر لازم باشد اقداماتی دیگری هم صورت خواهد پذیرفت، گفت: ممکن است از لحاظ قانونی، مواردی نیاز به اصلاح قانون داشته باشد که در این فرصت، این اصلاحات باید انجام شود تا ما بتوانیم در یک شرایط کاملاً بهداشتی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتخابات آینده را برگزار کنیم و شاهد حضور پر شور مردم در انتخابات باشیم.
وی با توجه به بحث الکترونیکی شدن انتخابات خاطرنشان کرد: بسیاری از بخش‌های انتخابات، الکترونیکی شده است که فقط بخش أخذ رأی به دلیل اینکه زیرساخت‌ها هنوز آماده نشده‌‍ باقی مانده است و ما به عنوان شورای نگهبان باید از انتخابات و رأی مردم پاسداری کنیم.