گزینه رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای وزارت دفاع هرگونه بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را نیازمند پیش‌قدم شدن تهران دانست و گفت: «پیش‌شرط ما برای بررسی بازگشت به توافق، این است که ایران شروط مشخص‌شده در آن را اجرا کند... بازگشت به نقطه‌ای که باید اکنون در آن قرار داشتند».

وزیر دولت بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام پیش‌شرط گذاشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«لوید آستین» ژنرال بازنشسته آمریکایی و گزینه بایدن برای وزارت دفاع این کشور، بامداد امروز (چهارشنبه به وقت تهران) مدعی شد ایران تهدیدی برای متحدان آمریکا در منطقه غرب آسیا و نیروهای مستقر این کشور در منطقه است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، آستین طی اظهاراتی در جلسه بررسی صلاحیت خود برای ریاست پنتاگون در کمیته خدمات مسلح مجلس سنا، ادعا کرد: «ایران همچنان یک عنصر ثبات‌زدا در منطقه است... این [کشور] تهدیدی برای شرکای ما در منطقه و آن دسته از نیروهایی است که در منطقه مستقر کرده‌ایم».

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «اگر ایران روزی به توانمندی اتمی برسد، مقابله کردن با بیشتر مشکلاتی که با آن در منطقه مواجه هستیم، به دلیل این مسئله دشوارتر خواهد شد».

پیش‌شرط گذاشتن برای بازگشت آمریکا به برجام

گزینه وزارت دفاع آمریکا در دولت بایدن، هرگونه بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را نیازمند پیش‌قدم شدن تهران دانست و گفت: «پیش‌شرط ما برای بررسی بازگشت به توافق، این است که ایران شروط مشخص‌شده در آن را اجرا کند... بازگشت به نقطه‌ای که باید اکنون در آن قرار داشتند».

آستین با هشدار درباره اینکه کشورش هم در داخل و هم در خارج با گستره‌ای از دشمنان مواجه است، گفت که وظیفه ارتش ایالات متحده است که بر این خطرات غلبه کند.

به نوشته وبگاه «صدای آمریکا» وی در این جلسه که بجای یونیفورم نظامی، کت‌وشلوار ساده‌ای پوشیده بود، مهمترین و بزرگترین چالش کنونی آمریکا را همه‌گیری گسترده ویروس «کووید۱۹» در این کشور معرفی کرده و اظهار داشت: «این [همه‌گیری] بیش از ۴۰۰ هزار شهروند آمریکایی را کشته است. این میزان تلفات، باورنکردنی است. ما باید هر کاری که می‌توانیم برای شکستن چرخه انتقال این ویروس و تغییر دادن اوضاع انجام دهیم».

اذعان به وجود افراطی‌گری در ارتش آمریکا

این ژنرال بازنشسته آمریکایی در واکنش به کنار گذاشته شدن ۱۲ نیروی گارد ملی از مراسم تحلیف بایدن - به دلیل ارتباط با گروه‌های راست افراطی - نیز تصریح کرد: «وظیفه وزارت دفاع، ایمن نگاه داشتن آمریکا در برابر دشمنان است، ولی اگر برخی از آن دشمنان در صفوف خودمان باشند، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم».

آستین ۶۷ ساله ادامه داد: «این [افراطی‌گری] هیچ جایی در ارتش ایالات متحده آمریکا ندارد. من با جدیت برای پایان دادن به خشونت‌های جنسی، نژادپرستی و افراطی‌گری [در ارتش آمریکا] مبارزه خواهم کرد».

بر اساس این گزارش، وی کشور چین را «نگران‌کننده‌ترین رقیب» آمریکا توصیف کرده و مدعی شد: «هدف آنها این است که به یک قدرت مسلط در جهان تبدیل شوند. ما باید مطمئن شویم که ستیزه‌جویی آنها را ارزیابی می‌کنیم».

تداوم نگرانی پنتاگون از چین و روسیه

به نوشته وبگاه «اِن‌پی‌آر»، گزینه ریاست پنتاگون، کشور روسیه را نیز عاملی برای نگرانی نظام حاکمیتی آمریکا دانسته و افزود: «روسیه هم یک تهدید است، اما رو به نزول. البته مسکو هنوز می‌تواند آسیب بسیار بزرگی در فضای مجازی و سایبری به ما وارد کند».

آستین درباره کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر نیز گفت: «این درگیری باید به پایان برسد. ما باید شاهد حصول یک توافق باشیم».

وی از ۳۱ ژانویه سال ۲۰۱۲ تا ۸ مارس ۲۰۱۳ معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا بود و بعد از آن به سمت فرماندهی نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا منصوب شد و تا سال ۲۰۱۶ در این سمت باقی ماند. 

پیش از این، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در یادداشتی به قلم «اِلن نیکمِیِر» نوشت مشکلات داخلی که دولت بایدن بعد از تحلیف با آن دست‌وپنجه نرم خواهد کرد، می‌تواند دست این کشور را در تعاملات بین‌المللی از جمله گفت‌وگوها با ایران تضعیف کند.