یک روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات های آمریکایی در گزارشی نوشت: افزایش فعالیت های هسته ای ایران به منظور تقویت وضع در مذاکرات بازگشت به برجام است.

گزارش وال استریت ژورنال درباره علت افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه وال استریت ژورنال در بخشی از یک گزارش با توجه به افزایش فعالیت هسته ای ایران در نتیجه خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸،  همچنین تصمیم دولت جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای نوشت: دیپلمات‌های اروپایی که به دنبال نجات دادن توافق هسته‌ای بوده اند، می‌گویند که اقدامات ایران را تلاشی برای افزایش فشار بر واشنگتن و جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای و لغو تحریم ها در نظر می گیرند. 

گزارش این روزنامه در پی این مطرح می شود که ایران به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای و عملی نشدن وعده های شرکای دیگر توافق هسته ای(برجام) در راستای عادی سازی روابط اقتصادی ایران و کاهش اثر تحریم های آمریکا،  فعالیت در برنامه هسته ای اش را از سر گرفت و در برخی موارد مانند آغاز فعالیت تحقیقی و توسعه برای طراحی اورانیوم فلزی که به عنوان سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت و افزایش غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد نیز سطح فعالیتش را افزایش داد.

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بازگشت آمریکا به برجام گفت: باید در عمل ببینیم چه می‌شود. اما مهم است که تصمیم برای بازگشت به برجام از سوی آمریکا با اما و اگر و شرط و شروط همراه نباشد یا در اجرا شرط و شروط نگذارند. با توجه به سابقه خراب آمریکایی‌ها، آنها باید نشان دهند که صادق هستند.

تخت روانچی ادامه داد: در دولت اوباما نقض برجام را شاهد بودیم و آقای ظریف نامه نگاری را از همان ابتدا شروع کرد و این نامه ها که با نماینده سیاست خارجی در اتحادیه اروپا انجام شد ثبت شده است. آنها از همان ابتدا با بدعهدی کارشان را شروع کردند  و اوج آن هم در زمان ترامپ بود که از برجام خارج شد، از این رو باید حواس‌مان باشد که ببینیم وقتی تحریم لغو می شود در عمل چه اتفاقی می افتد. وقتی کالایی را می خواهیم بفروشیم چه اتفاقی می افتد؟ آیا بیمه و نقل و انتقال و خدمات جانبی آن هم انجام می‌شود یا خیر. ما باید دقت کنیم که تمام این مراحل کاملا حساب شده و بر اساس آنچه در برجام پیش بینی شده، باشد.

وی گفت: در برجام نوشته شده که روابط تجاری ایران با دنیا باید تسهیل شود، ما همین را می خواهیم و این شاید زمان ببرد اما این به معنی آن نیست که آنها در اجرای تعهدات‌شان زمان زیادی دارند. آنها باید تعهدات‌شان را انجام دهند اینکه شرایط عمومی در دنیا به گونه‌ای باشد که تعامل با ایران زمان بر باشد بحث دیگری است. برجام به آنها زمان نداده که تعهدات‌شان را به تاخیر بیندازند یا زمان زیادی را برای اجرای آنها صرف کنند. ممکن است آنها بگویند که مشکلی برای تسهیل روابط ایران با دنیا نداریم اما پشت پرده به کشورها فشار بیاورند که با ایران تعامل نکنند، این یعنی بدعهدی. ما از ابتدا به طرف مقابل اعتماد نداشتیم و برجام هم بر همین اساس نوشته شده است.