تولید گوشت مصنوعی با بافتی شبیه به گوشت معمولی با همکاری محقق ایرانی دانشگاه مک‌مستر انجام شد.

گوشت مصنوعی تولید شد! +جزئبات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پژوهشگران "دانشگاه مک‌مستر" با همکاری "علیرضا شاهین شمس‌آبادی" دانشمند ایرانی این دانشگاه، نوعی  گوشت  مصنوعی تولید کرده‌اند که بیشتر از انواع دیگر آن، به  گوشت  معمولی شباهت دارد.

پژوهشگران "دانشگاه مک‌مستر"(McMaster University) کانادا با همکاری "علیرضا شاهین شمس‌آبادی"(Alireza Shahin-Shamsabadi)، دانشمند ایرانی، با استفاده از روشی که امکان ارائه طعم و بافت طبیعی‌تری را نسبت به دیگر جایگزین‌های گوشت فراهم می‌کند، شکل جدیدی از گوشت کشت‌شده را ارائه داده‌اند.

شمس‌آبادی و "راوی سلواگاناپاتی"(Ravi Selvaganapathy)، دیگر پژوهشگر این پروژه، روشی را برای تولید گوشت ابداع کرده‌اند که طی آن، ورقه‌های نازکی از سلول‌های عضلانی و چربی در آزمایشگاه روی هم قرار می‌گیرند. در این پروژه، از روشی استفاده شده است که در پرورش بافت برای پیوندهای انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورقه‌های سلول زنده که هر کدام به ضخامت یک ورق کاغذ مخصوص چاپگر هستند، ابتدا در آزمایشگاه پرورش می‌یابند و روی یکدیگر قرار داده می‌شوند. ورقه‌ها به طور طبیعی و پیش از مرگ سلول‌ها، به یکدیگر پیوند می‌خورند.

سلواگاناپاتی گفت: این لایه‌ها را می‌توان روی قطعات جامد از هر ضخامتی قرار داد و تنظیم کرد تا به محتوای چربی موجود در یک برش از گوشت شبیه باشد. این مزیتی نسبت به روش‌های دیگر به شمار می‌رود.

وی افزود: با این روش، مصرف‌کنندگان می‌توانند گوشت را مانند  شیر  ، با هر درصد چربی که دوست دارند، خریداری کنند.

آزمایش گوشت موش و گوشت خرگوش

پژوهشگران، این مفهوم را با تولید گوشت از سلول‌های موش ثابت کردند. اگرچه آنها گوشت موش تولید شده در این پژوهش را نخوردند اما پس از آن، نمونه‌ای از گوشت را که از سلول‌های خرگوش تولید شده بود، پختند. سلواگاناپاتی گفت: طعم آن شبیه به گوشت معمولی بود.

وی افزود: دلیلی ندارد که فکر کنیم این فناوری برای تولید گوشت گاو، خوک یا مرغ سازگار نیست. این مدل، به تولید گوشت در مقیاس انبوه کمک خواهد کرد.

بحران تامین گوشت و افزایش تقاضای جهانی، پژوهشگران را ترغیب کرد تا این پروژه را آغاز کنند. مصرف گوشت در حال حاضر، به منابع زمینی و آبی نیز فشار وارد می‌کند و به تولید سطح نگران‌کننده‌ای از گازهای گلخانه‌ای منجر می‌شود.

سلواگاناپاتی گفت: تولید گوشت در حال حاضر پایدار نیست. باید یک روش جایگزین برای تولید گوشت وجود داشته باشد.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که تولید گوشت مناسب بدون پرورش حیوانات، بسیار پایدارتر، بهداشتی‌تر و کم‌مصرف‌تر خواهد بود. اگرچه پیشتر نیز سایر انواع گوشت تولید شده بود، پژوهشگران مک‌مستر باور دارند که محصول آنها، بهترین ظرفیت را برای ایجاد محصولاتی دارند که مصرف‌کنندگان از آنها استقبال می‌کنند، لذت می‌برند و استفاده می‌کنند.

پژوهشگران، یک استارتاپ را نیز برای تجاری‌سازی این محصول تشکیل داده‌اند.

این پژوهش، در مجله "Cells Tissues Organs" به چاپ رسید.