یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس محل مجادلات سیاسی نبوده و مردم باید با امنیت و اطمینان در آن سرمایه‌گذاری کنند، گفت: مکاتباتی که مجلس به قوه قضاییه کرده کمکی به بازار نکرده و امنیت روانی سهامداران را مختل می‌کند.

بزرگ‌ترین ریزش تاریخ بورس چگونه رقم خورد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهدی دلبری درباره تأثیر دخالت‌های خارج از بورس بر روند اعتماد سهامداران عنوان کرد: «روند کار، چه به لحاظ ارزش معاملات و عرضه اولیه، وضعیت نامطلوب اعتماد بازار را نشان می‌دهد. اکنون، می‌بینیم قیمت آخرین عرضه اولیه تقریباً به پایین‌تر از قیمت عرضه اولیه‌های ابتدایی رسیده و قطعاً، در این روزها از عرضه اولیه‌ها استقبال نمی‌شود.»

او ادامه داد: «فروش اوراق و سهام دولتی و همچنین اتفاقاتی که در صندوق دارا یکم و صندوق پالایش افتاد، اعتماد را از بازار حذف کرد. از سوی دیگر نیز دارندگان سهام عدالت با سردرگمی در بازار روبه‌رو شدند و همه این مسائل، ارزش معاملات را نسبت به پنج ماه گذشته نصف کرد و تقریباً عرضه اولیه‌ها نیز متوقف شده است.»

دلبری گفت: «این اتفاقات باعث شده با ۴۵ درصد ریزش در پنج ماه اخیر، بزرگ‌ترین ریزش را در تاریخ بازار سرمایه، شاهد باشیم. همه این ارقام و اعداد، حاکی از این است که اعتماد از بین رفته و مردم با یک روز و دو روز مثبت شدن بازار، اعتمادشان برنمی‌گردند، مگر آنکه، تجدیدنظر شده و در فروش اوراق و سهام دولتی، تعادلی برقرار شود.»

 

ین کارشناس بورس درباره نامه نایب‌رئیس مجلس به قوه قضاییه با مضمون برخورد قضایی با شرکت‌های متخلف بورسی، گفت: «مجلس باید نقش حمایت گرایانه خود را داشته باشد. نایب‌رئیس مجلس به‌جای اینکه به قوه قضاییه نامه بنویسد که شخصیت‌های حقوقی چه کرده‌اند، می‌توانست، نگاهی به لیست کند تا متوجه شود، آن شرکت‌های حقوقی متعلق به کجا هستند.»

وی ادامه داد: «قطعاً، اگر فردی در قیمت‌ها دستکاری کرده تا سهام به‌گونه‌ای فروخته شود تا پایین بیاید، باید سازمان بورس به آن ورود پیدا کند و انتظار داریم نظارت خود را به بهترین شکل ممکن نشان دهد. اما مکاتباتی که مجلس به قوه قضاییه کرده کمکی به بازار نمی‌کند و امنیت روانی سهامداران را مختل می‌کند.»

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: نامه‌ای که نایب‌رئیس مجلس برای قوه قضاییه نوشت مبنای درستی نداشت و خریدوفروش لزوماً به معنای تخلف نیست منافع سهامداران باید در بالاترین سطح در مجلس و شورای‌عالی بورس پیگیری شود اما با وجود مجادلات و مناقشاتی که وجود دارد این اتفاق نخواهد افتاد.»

دلبری گفت: «امیدواریم آرامش به بازار برگردد و دوست داریم دولت و مجلس، حامی منافع سهامداران باشند. سهامدارانی که وارد بازار سرمایه می‌شوند ریسک بیشتری را می‌پذیرند و انتظار دارند از بازده بیشتری، بهره‌مند شوند. زیرا در اقتصادی که سپرده‌گذاران، بدون فعالیت اساسی ۲۰ درصد سود بانکی دریافت می‌کنند، اگر سهامداران، از سود مستمر بالای ۲۰ درصد برخوردار شوند، اتفاق عجیب و نابجایی، تلقی نمی‌شود.»

شاخص کل در بازار بورس امروز (شنبه) ۳۸ هزار و ۹۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۲۲۲ هزار واحد رسید.