ایران و روسیه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات امضا کردند که نقطه عطفی در حوزه همکاری های دو کشور در امنیت سایبری محسوب می‌شود.

توافق بی‌سابقه ایران و روسیه برای امنیت سایبری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه و در جریان سفر ظریف به مسکو موافقتنامه همکاری دو کشور در حوزه امنیت اطلاعات را امضا کردند.

امضای این موافقتنامه نقطه عطف مهمی در حوزه همکاری دو کشور در امنیت سایبری محسوب خواهد شد .

از مزایای این موافقتنامه، هماهنگی و همکاری طرفین در مجامع منطقه ای و بین المللی برای تضمین امنیت ملی و بین المللی اطلاعات است.

در گروه امنیت اطلاعات سازمان ملل ، ایران و روسیه مواضع مشترک و همکاری نزدیکی دارند.

این موافقتنامه عطف به معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین دولت های طرفین به تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۰۱ در راستای تقویت و گسترش همکاری های منطقه ای و بین المللی است.

حوزه های خاص همکاری دو کشور وفق این موافقتنامه شامل تقویت امنیت اطلاعات ، مبارزه با جرائم ارتکاب یافته با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، کمک های فنی و فناوری ، همکاری بین المللی شامل شناسائی ، هماهنگی و انجام همکاری لازم در مجامع منطقه ای و بین المللی برای تضمین امنیت ملی و بین المللی است.

مفاد این موافقتنامه حوزه های مقابله با تهدیدات و تبادل اطلاعات و همکاری در حوزه اجرای قانون با هدف پیگیری، کشف، مبارزه ، تحقیق و پیگرد قضائی جرائم با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اهداف تروریستی و واکنش به حوادث رایانه ای را شامل می  شود.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما همین الان توافق بین دولتی درباره همکاری در زمینه تضمین امنیت اطلاعاتی امضاء کردیم.

لاوروف خاطر نشان کرد: این سند امکان هماهنگی اقدامات ما در چارچوب اهمیت روزافزون مشکلاتی که در فضای مجازی وجود دارد و همچنین در زمینه تاثیر فزاینده آنها بر روابط بین الملل و هم بر اوضاع هر کشور می گشاید.