مایک پامپئو وزیر خارجه سابق آمریکا در یک مصاحبه به دولت جو بایدن توصیه کرد که به منظور ادامه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، فشارها بر ایران را تشدید کند.

توصیه پمپئو به بایدن علیه ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی جمهوری‌خواه، خواستار تداوم فشارهای آمریکا بر ایران به منظور تقویت روابط کشورهای عربی با رژیم اشغالگر قدس شد.

«مایک پامپئو» که برخی تحلیل‌گران هم‌وطنش او را بدترین وزیر خارجه ایالات متحده در طول تاریخ وصف می‌کنند، در مصاحبه بامداد روز چهارشنبه (امروز) با فاکس نیوز، به تمجید از مواضع ضد ایرانی و کارنامه سیاست خارجی دولت ترامپ طی ۴ سال اخیر پرداخت و به طور ویژه به توافق‌های سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

به گفته وزیر خارجه سابق آمریکا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور برای گسترش روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، باید فشارها علیه ایران را ادامه دهد و تشدید کند.

«ماریا بارتیرومو» مجری شبکه فاکس نیوز با «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا مصاحبه و از او درباره مسائل مختلف به ویژه چین، ایران و توافق‌های سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی سوال کرد.

این مجری پرسید: «بگذارید از شما درباره خاورمیانه و عادی‌سازی روابط با اسرائیل سوال کنم. آیا کشور دیگری هم قرار است چنین کاری را بکند؟ چطور این روند ادامه خواهد یافت با توجه به اینکه وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد توافق هسته‌ای ایران قرار است نفر دوم وزارت خارجه در دولت بایدن شود؟ جیک سولیوان، آنتونی بلینکن همه آنها در توافق (هسته‌ای) ایران مشارکت داشتند. اینطور به نظر می‌‎رسد که جو بایدن می‌خواهد ایالات متحده را به توافق ایران برگرداند البته آنها می‌گویند که خواهان شرایط متفاوتی برای این توافق هستند اما آیا در صورت مواجه شدن با امتناع ایران، آنها (دولت بایدن) برای تحقق این شرایط فشار خواهد آورد؟»

پامپئو در جواب به این سوال گفت: «ماریا! به خاطر حفاظت از مردم آمریکا و ثبات و صلح در خاورمیانه، امیدوارم که آنها (دولت بایدن) این کار را بکنند. دو کار بود که ما (دولت ترامپ) برای رفاه و ثبات در خاورمیانه انجام دادیم. کار اول، تصمیم رئیس‌جمهور در قبال اسرائیل بود، چه به رسمیت شناختن حاکمیتشان بر جولان (اشغالی سوریه) باشد و چه به رسمیت شناختن اورشلیم (قدس اشغالی) به عنوان پایتخت به حق وطن یهودیان. این کارها شفاف کرد که ما قرار نیست اجازه دهیم منازعه بین اسرائیل و فلسطینیان سد راه ما برای صلح و رفاه در منطقه بشود».

وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه صحبت خود به تکرار لفاظی‌های ضد ایرانی و اتهام‌زنی بی سند علیه ایران پرداخت و خواستار تشدید فشار بر تهران در دولت جدید آمریکا شد.

مایک پامپئو گفت: «دومین کاری که ما کردیم این بود که از برجام خارج شدیم و فشار سنگینی به ایران وارد کردیم. این دو کار باعث شد که کشورهای این منطقه، عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، کویت و عمان که متحمل بیشترین تاثیرات را از ناحیه ایران شده بودند و همه کشورهایی که در خاورمیانه به عنوان همسایه ایران ساکن هستند، از کاری که ما انجام دادیم، قدردانی کنند. بسیاری از آنها به توافق آبراهام (توافق سازش عادی سازی برخی کشورهای عربی با تل‌آویو) پیوستند و دیگر کشورها هم شروع به کاستن از محدودیت‌‎ها و ارتباطات با اسرائیل کرده‌اند».

وزیر خارجه دولت ترامپ افزود: «به نظر من این روند (توافق سازش کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی) ادامه خواهد یافت اما به این نیاز دارد که آن دو نقطه محوری و آن دو فهم اساسی مبنی بر اینکه واقعا چه فردی (کشوری) در خاورمیانه آدم بد (کشور بد) است، حفظ شود؛ اینکه کدام کشور در منطقه است که بی‌ثباتی را تحریک می‌کند و چه کشوری تروریسم را تهییج می‌کند. به رسمیت شناختن این واقعیت، یک مساله محوری برای دادن اجازه به این کشورها برای گسترش روابطشان با اسرائیل و تقویت رفاه و صلح در سراسر این منطقه است».

تمجید پامپئو از مواضع سیاست خارجی دولت سابق آمریکا به ویژه در قبال ایران در حالی مطرح شده که تحلیلگران آمریکایی به شکست و ناکامی مواضع دولت ترامپ اذعان کرده‌اند.

وبگاه آمریکایی «دیفنس وان» در گزارش اخیر خود در این باره اذعان کرد: «شکست دولت ترامپ در قبال ایران را نمی‌توان کتمان کرد».

این رسانه افزود: «حقایق اجازه نمی‌دهند پامپئو بر شرمندگی ناشی از چهار سال شکست سر‌پوش بگذارد. تقریباً با هر معیاری، خروج از برجام به نفع آمریکا نبوده است».