سخنگوی هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به اولین اظهارات وزیر خارجه جدید آمریکا تصریح کرد که ایالات متحده و نه ایران تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«علیرضا میریوسفی» سخنگوی هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» به اولین اظهارنظرات «آنتونی بلینکن» بعنوان وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در خصوص شروط دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام واکنش نشان داد.

بلینکن بامداد امروز (پنجشنبه) در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا با متهم کردن ایران به نقض برجام تصریح کرد که واشنگتن راه طولانی در بازگشت به برجام دارد و در صورتی به این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش ذیل برجام عمل کند.

میریوسفی در اظهاراتی به نیوزویک تصریح کرد که ایالات متحده نه تنها تعهداتش ذیل برجام را نقض کرده بلکه تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نیز زیرپا گذاشته است.

وی در این خصوص توضیح داد: «دولت فعلی ایالات متحده همچون دولت قبلی، تعهدات خود در قبال برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است».

این دیپلمات ایرانی در ادامه به اظهارات اخیر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «مجید تخت‌ روانچی» نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل اشاره کرد که هر دو دولت بایدن را ترغیب کردند که رویکرد خود را در قبال ایران تغییر دهند.

میریوسفی در این خصوص تصریح کرد: «همانطور که وزیر خارجه (ایران) ظریف و سفیر (ایران در سازمان ملل) روانچی در یادداشت اخیر خود تأکید کردند، ما همیشه ایالات متحده را به عنوان عضوی در نظر می‌گیریم که نه تنها برجام بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را در تضاد با قوانین بین‌المللی نقض کرده است و باید از هر دو (برجام و قطعنامه ۲۲۳۱) پیروی کند و تحریم‌هایی را که (علیه ایران) تحمیل کرده را لغو کند».

میریوسفی همچنین تصریح کرد که فعالیت غنی‌سازی ۲۰ درصد ایران در چارچوب محدودیت‌‌های برجام به ویژه پاراگراف ۳۶ بوده است که به ایران اجازه می‌دهد «عمل به تمامی یا بخشی از تعهدات برجامی خود را متوقف کند».

وی ادامه داد: «ایران توافق (برجام) را نقض نکرده است و صرفاً پاراگراف ۳۶ را فعال کرده که به ایران اجازه می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر، اقدامات چاره‌ساز در پیش بگیرد».

بلینکن درباره موضوع ایران، توافق هسته‌ای و درخواست تهران برای برداشته شدن تحریم‌ها توضیح داد: «بایدن بسیار شفاف بوده، اگر ایران به پایبندی کامل از تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز همان کار را می‌کند».

وی ادامه داد: «سپس از آن به عنوان بستری برای ایجاد توافق قوی‌تر و طولانی‌تر که دیگر مسائل مشکل‌زا در روابط با ایران را برطرف کند، با کمک متحدان خود استفاده می‌کنیم. اما هنوز فاصله زیادی با آن نقطه داریم».

وزیر خارجه دولت جدید آمریکا اضافه کرد: « ایران در چندین حوزه در تناقض با برجام است و مدتی زمان طول می‌کشد که اگر تصمیم بگیرند به تابعیت برگردد و ما باید ابتدا راستی‌آزمایی کنیم که در حال تبعیت هستند».

بلینکن تصریح کرد: «اگر ایران تصمیم بگیرد که به پایبندی به برجام برگردد، ما نیز تیم قدرتمندی از کارشناسان تشکیل خواهیم داد تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم».

اظهارات بلینکن در حالی مطرح شده است که وزارت خارجه روسیه بامداد امروز در خصوص بازگشت ایالات متحده به برجام تأکید کرده بود که این بازگشت نباید بهانه‌ای برای تغییر توافق یا اعمال الزامات بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران باشد.

منبع: فارس